Kluun: ‘Het is helemaal niet lelijk om reclame voor literatuur te maken’

Kluun: ‘Het is helemaal niet lelijk om reclame voor literatuur te maken’
  • Content
  • 10 apr 2017 @ 09:09
  • 32313 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ContentStrategieInterview

'DJ', de nieuwe roman van Kluun ligt in de winkels. De schrijver en tevens oud-reclameman pakt de marketingstrategie rondom zijn boek niet bepaald bescheiden aan. Zo rijdt er een 'DJ'-tram door Amsterdam en het ontwerp van zijn boek (knalrood design) is ook opvallend te noemen. Kluun in gesprek met MarketingTribune over waarom je als schrijver weldegelijk ook een merk kunt zijn.

Het ligt voor de hand om een boek over dance uit te brengen vlak voor Amsterdam Dance Event in oktober, maar daar dacht Kluun’s uitgever Podium anders over. Het zou ondergesneeuwd raken door alle dj’s die dan in talkshows op komen draven. Nu zat Kluun afgelopen februari al samen met Armin van Buuren bij Humberto Tan aan tafel. ‘Tegen de tijd dat de zomervakantie begint, is het boek dus wel bij iedereen bekend. Dus ja, ik denk zeker mee over de marketingstrategie rondom mijn boek. Misschien nog wel meer dan mijn uitgever.' Niet vreemd, Raymond van de Klundert (echte naam) was jarenlang werkzaam als creatief bij onder meer DDB. 'Ik heb zelfs voor de Gouden Gids gewerkt. Dat fingerspitzengefühl voor bijvoorbeeld strategie en positionering zit er dus nog altijd ingeramd.’

Zie jij jezelf als merk?
Ik zou liegen als ik daar 'nee' op zou antwoorden. Tijdens het schrijven van een boek denk ik niet aan marketing, dan gaat het om de inhoud. Daarna zeker wel. Dat zie je niet bij veel schrijvers. Die publiceren hun boek gewoon wanneer het klaar is. Bij mij begint het hele circus dan pas.'

Voor de meeste schrijvers is ‘marketing’ een vies woord.
Klopt, maar ik vind dat onzin. Vergeet niet: we spelen allemaal een rol. Waarom heet A.F.Th van der Heijden niet gewoon Adrie van der Heijden? Overigens zie je het in de hele maatschappij: communicatie rondom een persoon is gewoon ontzettend belangrijk. Langzaamaan komt daar ook steeds meer acceptatie voor. De campagne van Jesse Klaver - ook een merk – is daar een mooi voorbeeld van.

Maar jij haalt er ook wel genoegen uit om dat een beetje aan te zetten.
Dat zal ik niet ontkennen. Ik heb een wat marketing opportunistisch karakter, en dat is als schrijver inderdaad niet gebruikelijk. Maar kom op, het is helemaal niet lelijk om reclame voor literatuur te maken. Het gebeurt toch ook voor maandverband en chocolade? Daarbij is er nog mijn uitgever om mij wat af te remmen, een zeer nuttige relatie.

Hoe ziet de marketingstrategie rondom 'DJ' eruit?
Met dit boek wil ik echt een merk neerzetten. In feite onderscheiden we twee groepen: enerzijds de traditionele Kluun-lezer, hij of zij verwacht een pageturner. De andere groep is iedereen die weleens met zijn handjes in de lucht heeft gestaan. Aan hen is de boodschap: dit mag je niet missen, dit moet je gelezen hebben. Ik ga dus ook alle zomerfestivals af. Lachen: dan zie je een poster van mijn boek hangen tussen die van de nieuwe cd van Armin van Buuren en line-up van Tomorrowland.

En die knalrode tram?
Dat is provocerend bedoeld. Zovan: bam, we zijn er. Ik vind het belangrijk om extravert te zijn, niet zo naar binnen gekeerd. Deze zomer komen we trouwens met een nieuw vervoersmiddel waar het boek op prijkt. Dat wordt best wel spectaculair.

Je lijkt veel bezig te zijn met wat recensenten vinden, getuige bijvoorbeeld deze column. Waarom eigenlijk?
Die ene slechte van Arjan Peters (de Volkskrant, één ster, red.), daar heb ik om moeten lachen. Bij andere recensies was het een en al hosanna. Het lijkt ook een beetje een onderlinge vete tussen recensenten te zijn. Zoals je bij Cruijff en Van Gaal zag, die waren het steevast met elkaar oneens. Ik heb geen moeite met een magere recensie, maar wel als er niet integer beoordeeld wordt. Daar zeg ik dan wat van. Maar goed, uiteindelijk maakt een slechte recensie voor de verkoop van het boek echt geen bal uit.

Je bent al vijftien jaar 'uit' de bureauwereld. Hoe kijk je nu naar het creatieve wereldje?
Het lef van zowel creatieven als marketeers is minder geworden. Mensen als Aad Muntz, de ouwe reclamechef van Centraal Beheer, die zie je amper meer. In mijn tijd bij DDB zaten Lode Schaeffer en Erik Wunsch in de directie. Dat waren geen makkelijke jongens voor een strateeg. Van hen heb ik geleerd om compromisloos voor het beste te gaan. Bij mijn uitgever Podium accepteer ik het ook niet als anderen dat niet hebben en sta erom bekend dat ik dan heel vervelend kan zijn.

Tot slot: ga je nog weleens op stap? Naar de Lampen van ADCN bijvoorbeeld?
Haha, ik ben al twaalf jaar niet meer bij de ADCN langs geweest. Ik vind het nog wel leuk om bij bijvoorbeeld charity projecten betrokken te zijn of om vrienden met een eigen zaak bij te staan met wat adviezen. Maar ik ga nog weleens uit hoor, bijvoorbeeld naar het jubileum van Awakenings. Op donderdagavond bij Derrick May en Kevin Saunderson, tussen de oude lullen dus. Ja, ik word dan regelmatig vastgeklampt, maar zo'n ramp is dat nu ook weer niet.

 

Lees ook deze gastblog van Kluun.

En: Bureau Bruinzeel: genoeg 'rumour around the brand'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content