[#7 Content Rally] Laura Vogelsang (Plus1): 'Men kent het verschil tussen social marketing en contentmarketing niet'

[#7 Content Rally] Laura Vogelsang (Plus1): 'Men kent het verschil tussen social marketing en contentmarketing niet'
  • Content
  • 12 jul 2017 @ 15:37
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Content

In de Content Rally laten we contentmarketeers aan het woord over hun favoriete merken en uitdagingen en misvattingen op het vlak van hun eigen vakgebied: content. Vervolgens geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer- of creatief aan het woord. Ditmaal: Laura Vogelsang, eigenaar van bureau Plus1.

Stel jezelf voor svp.
Laura Vogelsang, 44 jaar, Amsterdam. Mijn achtergrond ligt grotendeels in de muziekindustrie waar ik veel marketing heb gedaan voor grote evenementen en later als zendermanager van MTV en TMF naast de kijkcijfers ook verantwoordelijk was voor de merkbewaking en evenementen. Momenteel is het aan het verschuiven. Vanuit mijn eigen bedrijf Plus1 heb ik me de afgelopen jaren naast concept ontwikkeling vooral beziggehouden met leidinggeven aan projecten en daarbij samen mogen werken met veel jongere en daarmee veel betere (content en social) marketing experts. Zeer inspirerend. Op dit moment werk ik aan twee nieuwe initiatieven: Out of the Kitchen waarbij we bekende sterren chefs uit hun keuken halen en neerzetten op festivals, zoals Erik van Loo van Parkheuvel op North Sea Jazz Festival afgelopen weekend, en Can You Hear Me wat slaat op mijn eigen gehoorprobleem haha, mijn liefde voormuziek maar vooral mijn behoefte meer bij te dragen aan onze maatschappij en merken daarbij te willen helpen.

Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?
Veel mensen kennen het verschil tussen social marketing en contentmarketing niet. Maar ze roepen wel dat het bedrijf iets met contentmarketing moet doen, of storytelling, of influencers, zonder exact te weten waar men het over heeft. De grootste misvatting vind ik dan ook dat iedereen contentmarketing wil inzetten. Omdat het 'in' is. Bedenk eerst goed wat het is, welk doel het dient, hoe je jouw doelgroep ermee bereikt, of het daadwerkelijk het beste middel is om in te zetten en zoja op welke manier het voor jouw doelgroep relevant is.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?
Tony's Chocolonely. Dit 'kleine' merk, dat pas een jaar of vijf bestaat, heeft meer volgers dan de bekende grote merken als Albert Heijn, NS, KLM, wat op zich al heel erg knap is. Ze onderscheiden zich met hun content, hebben een verhaal, begrijpen goed wat hun doelgroep waardeert en spelen vaak in op actualiteiten. Ze kijken goed naar welke momenten eraan komen en spelen in op inhakers. Een ander merk dat ijzersterk is op het gebeid van content is Top Notch. Waar de muziekindustrie op het strategisch inzetten van contentmarketing helaas nog vaak achterloopt, lopen zij juist vooruit. Het mooie vind ik dat ze zichzelf hiermee onafhankelijk weten te maken van traditionele mediakanalen. 

In algemene zin vind ik het sterk als merken contentmarketing op een authentieke manier inzetten; dat er echt goed is nagedacht over de boodschap en de merkbetekenis.

Welk merk zou naar jouw idee meer moeten doen met contentmarketing en waarom?
Zo'n beetje alle radio stations en omroepen. Vooral als ze willen verjongen, wat de meesten erg graag willen. En nee, dan niet denken dat je de taal van jongeren spreekt terwijl je zelf 45 bent, dat is behoorlijk arrogant. En vooral niet slim; zet de kennis van jongeren in, betrek ze. Eigenlijk doet alleen FunX dit goed.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?
Dat je als marketeer niet moet doorslaan in planningen en analyses. Goede contentmarketing moet ook de ruimte houden om in te spelen op de actualiteit en daarnaast moet er liefde in zitten; alsof je iets heel moois voor iemand hebt gemaakt waarvan je zeker weet dat de ander (jouw doelgroep) er blij mee is. Net zoals je voor mensen waar je om geeft altijd met zorg en aandacht een cadeau (content) kiest. Althans dat hoop ik dan, haha. En als laatste, niet onbelangrijk, we leven in een tijdperk waarbij het niet meer van deze tijd is om geen maatschappelijke relevantie te hebben als merk. Er is altijd een relevante strategie te bedenken waar zowel klanten, maatschappij en het merk zelf beter van worden. Op deze manier creëer je als merk alleen maar extra relevantie.

Aan wie geef je het stokje door en waarom?
Ik geef graag het stokje door aan Carlijn Offergelt, oprichter van Brand Your Party, een contentplatform pur sang, niet alleen nieuw in Nederland maar ook echt vernieuwend. Bovendien de perfecte tool voor merken om hun doelgroep online te bereiken; middels een positieve offline merkervaring (unieke party's die weggegeven worden) wordt een grotere betrokkenheid bij de doelgroep gecreëerd; de consument wordt de ambassadeur, heel slim. Een mooie en innovatieve manier om als merk je klanten te bereiken en ik ben dan ook benieuwd naar hoe Carlijn over contentmarketing en de do's en don'ts daarvan denkt. 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken