Mokum Magazine bestaat 5 jaar: 'Ook wij willen tevreden klanten'
- Content
- 11 jul 2017 @ 12:12
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - StrategiePrintContent
- 11 jul 2017 @ 12:12
- Lucas Boon
Mokum Magazine, 'het grootste gratis tijdschrift van Amsterdam', bestaat vijf jaar. In juli 2012 kwam het eerste nummer van het Amsterdamse entertainmentblad uit, dat met eigen financiële middelen werd opgezet door Martijn van Stuyvenberg en Robert Plat. Eerstgenoemde over de marketing, strategie en toekomst van het magazine.
Mokum Magazine is ongesubsidieerd en gratis verkrijgbaar voor de lezer. Hoe ziet het verdienmodel er dan uit?
Na vijf jaar is het kleine en bloedfanatieke MM-team er in geslaagd om veel partners, sponsors en adverteerders aan zich te binden. Als je een blad maakt dat op vrijwel alle locaties binnen een week na verschijning al helemaal op is, gaat dat als een lopend vuurtje door Amsterdam. Mokum Magazine heeft een oplage van 50.000 exemplaren en een retourpercentage van 0,0% en dat wil zeggen dat wij inmiddels geen enkel exemplaar meer retour krijgen. Het ene bedrijf plaatst een advertentie, het andere bedrijf verbindt zich aan de evenementen die wij organiseren en voor een andere onderneming is het interessant om actuele redactionele content via onze social media te plaatsen. Ook nemen steeds meer Amsterdammers een abonnement.
Heb je nooit overwogen om wel geld te vragen voor MM? Daarvoor is de content toch kwalitatief goed genoeg?
Dat laatste is zeker waar, maar ik geloof sterk in een gratis magazine. Steeds minder mensen abonneren zich op een tijdschrift en nog altijd hebben we te maken met dalende losse verkoopcijfers. Nadat ik twintig jaar voor Hitkrant heb gewerkt, is zelfs dit instituut omgevallen. Te weinig abonnees en wekelijks nog maar 10.000 (!) lezers die het blad in de winkel kochten. Een gratis magazine dat je met bijna militaire precisie distribueert wordt - mits het de juiste bladformule en een duidelijke, specifieke doelgroep heeft - altijd gelezen en meegenomen. Mokum Magazine wordt gretig verslonden op Amsterdamse locaties waar je even moet wachten. Bijvoorbeeld in alle bioscopen en filmhuizen, in de wachtruimtes van vrijwel alle Amsterdamse ziekenhuizen en bij de drukste lunchlocaties en afhaalrestaurants in de stad.
Waarom doen merken er verstandig aan om te adverteren in MM?
Concrete cijfers: de winnaars uit onze testrubriek geven aan dat de omzet van het winnende product ongeveer is verdrievoudigd. De slager die van ons een 10 kreeg voor de lekkerste grillworst van Amsterdam, draait overuren. Alle andere adverteerders - van D-reizen tot Intratuin en TCA - hebben aangegeven dat ze verbaasd zijn over de gigantische response van onze doelgroep.Bij MM krijg je naast je advertentie ook gratis online aandacht. Wij maken geen traditionele afspraken in de zin van 'je plaatst maar een advertentie en that's it', maar we houden nauwlettend in de gaten of onze adverteerders hun advertentiekosten er ruimschoots uithalen. Ook wij willen tevreden klanten. Zelfs bedrijven en ondernemers die een advertentiepagina in eerste instantie te duur vonden, weten nu wat het ze oplevert.
Hoe ziet de marketingmix van MM eruit?
Als hoofdredacteur wil ik elke maand het allerbeste blad van Amsterdam maken. Met minder neemt een perfectionist geen genoegen. Maandelijks bekijken we wat de beste locaties zijn om Mokum Magazine gratis aan te bieden. Daarnaast investeren we zorgvuldig in het opbouwen van een online community, voornamelijk via de Facebook-pagina die we geregeld sponsoren om nog meer Amsterdammers te bereiken.
Wat is de komende jaren de marketinguitdaging van MM?
Een nog grotere naamsbekendheid opbouwen en het verhogen van de oplage en het aantal distributiepunten is prioriteit. Ook het aantal website bezoekers en Facebook likes gaat stapsgewijs steeds verder omhoog. Ik wil een ijzersterk merk opbouwen dat bij elke Amsterdammer plezier brengt.
Wil je verder nog iets kwijt?
Heel veel adverteerders praten elkaar na. 'We geloven niet meer in print', zeggen ze dan. Of: 'We adverteren alleen landelijk.' Sorry, maar dat vind ik ongeïnteresseerd en kortzichtig. Ten eerste is er een significant verschil tussen betaalde en gratis print en in de tweede plaats: wist je dat Mokum Magazine een veel hogere oplage heeft dan bijvoorbeeld Beau Monde, Harper's Bazaar en Viva?
Lees ook: Mokum Magazine bestaat 5 jaar.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing