Carlijn Postma (moderator GPCM): 'Publiek kiest zelf of het publiek is'

26sep 201709:22
  • Content
  • 7863 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ContentGrand Prix Content Marketing

nieuws De Grand Prix Content Marketing staan weer voor de deur; op 16 november worden in DeFabrique te Utrecht de beste contentmarketingcases van het afgelopen jaar uitgereikt. In aanloop naar de uitreikingsavond vragen we de moderators van de GPCM naar hun visie op het contentmarketingvak en geven ze een inkijkje in hun werk voor de Grand Prix. Deel 3: Carlijn Postma, eigenaar van contentmarketingbureau The Post.

Je bent moderator van de GPCM. Wat houdt dat precies in? En wat draag jij bij aan de awards?
Waar ik bij het jureren vooral op zal letten is of de case daadwerkelijk bijdraagt aan de strategie van de organisatie. Vorig jaar kwamen er toch best wat eendagsvliegen voorbij. En ik kan het eigenlijk alleen maar eens zijn met Joe Pulizzi: ’Content marketing is not a campaign, it’s a commitment.’

Wat heb je het afgelopen jaar gezien aan significante ontwikkelingen in het vak contentmarketing? Heb je daar een mooi voorbeeld van?
Contentmarketing wordt steeds meer als een ‘vak’ beschouwd en wordt daarmee ook serieuzer genomen. Dat heeft een paar mooie consequenties, namelijk dat er ook steeds meer aandacht komt voor het resultaat van contentmarketing. Vanuit mijn bureau meten we in termen van publiek, want voor contentmarketing heb je lezers, kijkers en luisteraars voor nodig. Kortom publiek. Publiek kiest zelf of het publiek is, in tegenstelling tot een doelgroep. Ik ben bijvoorbeeld van heel veel  merken doelgroep, maar van slechts enkele ben ik ook daadwerkelijk publiek. En dat is heel goed meetbaar op drie vlakken: het vinden van (nieuw) publiek, het binden van publiek, bijvoorbeeld in kijktijd of het aantal pagina’s dat men per bezoek op je website bekijkt en het activeren van het publiek; wat moet het publiek uiteindelijk doen? Een download in ruil voor het mailadres ten behoeve van MQL’s? Doorklikken naar de productpagina? Uiteindelijk moet dat vaak ergens leiden tot sales.

Meten van contentmarketing gaat dus veel verder dan ‘engagement op social’. Gelukkig zien we ook in onze eigen dagelijkse praktijk de klantvragen verder professionaliseren. Ik kan het alleen maar toejuichen, want dat betekent ook een professionalisering van ons vak.

Wat zijn op dit moment de uitdagingen binnen contentmarketing? Wat moet beter?
Er wordt nog erg veel voor de hand liggende content gecreëerd met als gevolg dat er heel veel van hetzelfde is. Merken realiseren zich onvoldoende dat ze zich met contentmarketing ineens in een ander concurrentieveld bevinden. Je directe (product)concurrent is niet per definitie je grootste bedreiging. maar de kans dat je ondersneeuwt op onderwerpen waar media en andere influencers zich op hebben toegelegd is vele malen groter. Dat betekent dat je content óf veel beter, relevanter en mooier moet zijn, óf een hele andere invalshoek moet hebben. 
 
Wil je verder nog iets kwijt?
Zonder samenwerking tussen marketing, branding en sales wordt content een advertentie of een publicatie. Kortom: om daadwerkelijk resultaat te halen met contentmarketing is samenwerking tussen deze ‘silo’s’ binnen organisaties een absolute voorwaarde. 

Lees ook: Ralf van Lieshout: 'Contentmarketeers blijven teveel hangen in 'het mooie verhaal'

En: Aart Lensink (moderator GPCM): 'Er wordt teveel middelmaat geproduceerd. Dat moet anders'


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content