Jay Acunzo op CMWorld: 'Persoonlijkheden in een team maken het verschil'

18sep 201710:51
  • Content
  • 24939 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • StrategieEvenementContent

nieuws Wanneer gaan marketeers de fout in? Op het moment dat ze 'average' willen zijn. Het is de korte maar krachtige stelling van Jay Acunzo, een van de keynote speakers op Content Marketing World dat vorige week in Cleveland plaatsvond. Merken als Death Wish Coffee en Merriam-Webster Dictionary hebben dat goed begrepen, die zijn anders dan anderen. Na zijn energieke talk was Acunzo bereid dit nog even toe te lichten aan MarketingTribune.

Dat spreken voor een ramvolle zaal (duizend man) lijkt je goed af te gaan.
Thanks! Het is dan ook iets wat ik graag en veel doe. Ik spreek regelmatig op marketing events. Mijn talks gaan dan niet zozeer over marketing an sich, maar meer over de vraag: hoe om te gaan met - hoe ik het noem - dit ‘informatie tijdperk’. Er zijn zoveel vragen, zoveel antwoorden te vinden op het internet... Ga daar dus slim mee om. Wat ik marketeers probeer mee te geven is: probeer te denken vanuit een eigen opinie, niet vanuit wat je leest op het internet.

We hebben te maken met een 'advice overload'. Wat is daar precies slecht aan?
Ik zeg niet dat het slecht is, het gaat mij erom dat je er als gezegd slim mee omgaat. Dus met alle informatie die we hele dag door toegespeeld krijgen. Wat doe je daarmee? Als iedereen om jou heen vertelt hoe je iets moet doen, dan is het heel verleidelijk om vast te klampen aan the biggest expert in the room. Dat voelt wellicht veilig, maar dat is dus the dark side.

Op die manier ga je je werk doen zoals anderen het doen, en behaal je dus ook gemiddelde resultaten. Daar komt bij dat je minder voldoening zult ervaren. Je voegt namelijk niets unieks toe; wat je doet was er al. Ik ben dus juist gek op dit informatie tijdperk, maar maak daarbij wel een kanttekening: neem niet klakkeloos alle adviezen aan. Wat je leest op internet mag je aannemen, maar doe dat op z'n minst in combinatie met informatie die jij alleen voor jezelf hebt. Alleen op die manier kun je boven de concurrentie uitstijgen.

In je talk gaf je als voorbeeld de social strategie van uitgeverij Merriam-Webster Dictionary. Wat doen zij goed?
Op het moment dat bedrijven willen veranderen, dan gaan ze aan de slag met zaken als technologie, budget, trends... Dat is dus niet de manier. Wat Lisa Schneider, de baas van de uitgeverij, heeft gezegd tegen haar team is: 'Let's show the world how fun we are.' Zij keek naar de persoonlijkheden binnen dat team. Zo was er de komiek, die zette ze in op het moment dat er een funny Twitter post gemaakt moest worden. Bij een wat uitgebreider LinkedIn-verhaal vroeg ze the serious guy.

Wat ik daarmee wil aangeven is: hier kan je concurrentie niet tegen opboksen. Wel tegen zaken als budget en technologie. Je product is je eigen handelswaar, en je concurrent kan dus ook precies zien wat je aan het doen bent. Maar niet hoe je het doet. De persoonlijkheden in je team kunnen dus dat verschil maken.



Death Wish Coffee slaagt er ook in 'not everage' te zijn.
Klopt, dat is de sterkste koffie ter wereld met onsmakelijk veel cafeïne erin. Red Bull is eerder hun concurrent dan Starbucks. Ik ben gek op het merk, niet op de koffie. Maar ik ben dan ook niet de doelgroep, dat zijn vrachtwagenchauffeurs. Death Wish Coffee is heel consistent. Ze promoten geen koffie, maar cafeïne. Daarbij hebben ze een grote en agressieve persoonlijkheid: 'We kill you with our coffee.' Check hun Instagram account maar eens.

Tot slot: wat vind je van CMWorld?
Het is wat mij betreft het beste event van het jaar. Joe Pulizzi (oprichter, red.) heeft met zijn team een communtiy opgezet. Als bezoeker, maar ook als spreker voel je je echt onderdeel van die familie. Dat heeft hij slim gedaan, ook marketingwise.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content