Deze series moet je gezien hebben volgens social media

Deze series moet je gezien hebben volgens social media
  • Content
  • 8 nov 2017 @ 15:35
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnderzoek

Clipit analyseerde de berichten op social media over 35 series. Van comedy tot fantasy, van historisch tot futuristisch en van gloednieuw tot echte classics; alle belangrijke series werden gemonitord om jou te voorzien van het beste sociaal verantwoorde binge-advies.

Hoewel het zevende seizoen van Game of Thrones alweer afgelopen was voor we begonnen met ons onderzoek, bleven de avonturen van Jon Snow en Danaerys Targaryen lange tijd meer besproken dan welke andere serie ook. Uiteindelijk is sci-fi/horror serie Stranger Things, met de release van het tweede seizoen op 27 oktober, de serie waar het meest over gesproken wordt. Start je binge watch dus met de mysteries van Stranger Things, de intriges in Game of Thrones of het drugsgeweld van Narcos.

Aantal berichten top 3
1. Stranger Things
2. Game of Thrones
3. Narcos

Topserie van eigen bodem
Met de toenemende aandacht voor series zijn ook de budgetten toegenomen. Zo kostte Netflix-serie The Crown 13 miljoen dollar per aflevering en krijgen de makers van Game of Thrones zelfs 15 miljoen per aflevering als budget van HBO. Bedragen waar de makers van Penoza waarschijnlijk alleen maar van kunnen dromen. Toch weten Carmen en haar familie zich tussen de grote Hollywoodproducties staande te houden. Alleen de berichten over Stranger Things en Game of Thrones genereren een hogere PR-waarde dan de berichten over Penoza. Een topserie van eigen bodem dus!

PR-waarde top 3
1. Stranger Things
2. Game of Thrones
3. Penoza

How I met your spin-off
Voor al die draken in Game of Thrones en buitenaardse monsters in Stranger Things heb je nogal wat inlevingsvermogen nodig. De criminelen uit Narcos en Penoza schuwen grof geweld niet. Wil je vooral een positief gevoel overhouden aan het volgen van een serie? Dan raadt social Nederland je minder gruwelijke en gewelddadige series aan. How I Met Your Mother is de serie waarover het meest positief wordt geschreven. Vooral de mogelijke spin-off van de comedyserie valt in goede aarde op social media. Suits volgt vlak achter How I Met Your Mother. En voor de enkeling die Friends nog niet gezien heeft: ruim dertien jaar na de uitzending van de laatste aflevering zijn Rachel, Ross, Monica, Chandler, Joey en Phoebe nog altijd enorm geliefd.

Sentiment top 3
1. How I Met Your Mother
2. Suits
3. Friends

Over het onderzoek
Clipit heeft van 1 september tot 31 oktober onderzoek gedaan naar televisieseries. Het analyseerde alle online en social media vernoemingen van bekende series die nu op TV uitgezonden worden, recent zijn uitgekomen op Netflix of bekend staan als klassiekers. In totaal werden 158.640 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de desbetreffende serie staan, nam het mee in de beoordeling. 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken