Onderzoek: contentmarketeers maken content zonder strategie

3nov 201713:01
  • Content
  • 18548 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
  • OnderzoekContent

nieuws Bij het maken van content door marketeers blijken een slimme strategie of indicatoren of de aanpak werkt, vaak te ontbreken. Dat blijkt uit het Grote Content Marketing Onderzoek 2017, dat onder bijna tweehonderd Nederlandse en Belgische marketeers en communicatie-professionals de rol van contentmarketing in hun organisatie onderzocht.

Een strategie is niet voor elke marketeer een vereiste om content te produceren. Meer dan de helft zegt vooraf geen doelstellingen te realiseren met redactionele content. Slechts 23% produceert op een structurele en strategische manier content. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt verder dat marketeers het liefst de doelgroep laat aanmelden op een eigen site of e-mail nieuwsbrief. En dat 30% van de marketeers het niet nodig vindt om te betalen om redactionele content onder de aandacht te brengen van de doelgroep. 

Jasper van Zandbeek van Platform Content laat weten: 'Marketeers zouden zich dus achter de oren moeten krabben. Deze resultaten laten zien dat ondanks de groeiende populariteit van contentmarketing er nog veel content ongericht wordt geproduceerd. Dat is een heel naïeve aanpak die meestal geen lang leven is beschoren.'

Meten is weten
Om de doelstellingen uit de strategie te meten zijn indicatoren van belang. Ook dit blijkt nog geen algemeen goed te zijn: 56% geeft aan niet (zeker) te weten of de content effectief is en helpt om marketingdoelstellingen te bereiken. Slechts 14% kijkt hoeveel traffic naar de website de content oplevert en 10% kijkt ook naar likes, shares en retweets via social media. Ook houdt slechts 7% in de gaten hoeveel leads de content oplevert en 8% weet hoeveel er extra verkocht wordt.

Over Het Grote Content Marketing Onderzoek 2017
Het Grote Content Marketing Onderzoek 2017 is uitgevoerd op initiatief van het Nederlandse Platform Content in samenwerking met het Belgische CUSTO. Beide organisaties zijn een platform voor bureaus, merken en content-partners die zich bezighouden met content marketing in de breedste definitie. Ze dragen bij aan de ontwikkeling van het vak content marketing in de Benelux door educatie, kennisuitwisseling, ontwikkeling van talent en het organiseren van inspirerende netwerkbijeenkomsten.

Alle onderzoeksresultaten zijn hier te downloaden.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content