Top 19 Nederlandse Contentmarketing 2017 (deel I)

Top 19 Nederlandse Contentmarketing 2017 (deel I)
  • Content
  • 8 jan 2018 @ 13:11
  • 26510 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
  • Branded contentContent

De Nederlandse Contentmarketing Top 19 is al jaren één van de populairste blogs op MarketingTribune. Ook dit jaar zet Robbert Zantinge, directeur van ZB Communicatie & Media, weer de mooiste voorbeelden op een rij. In deel 1 cases van de marketing- en communicatiebazen van onder meer Coca-Cola, Nespresso en Praxis.

  1. Breaking2 (Nike)

Jeroen Lampe, Director Marketing Coca-Cola Nederland

‘Breaking2 focust op het doorbreken van de marathongrens van twee uur. Natuurlijk is het een aloud trucje om publiciteit en content te generen rond (de poging tot) het breken van een wereldrecord. Toch is Breaking2 voor mij een voorbeeld van een goede, geïntegreerde en relevante campagne. Ik vind het zeer sterk hoe Nike het verhaal van hun nieuwste innovatie op het gebied van hardloopschoenen - op zichzelf vrij technisch - aansprekend en emotioneel maakt.

Er is veel spin-off op alle kanalen, zeker online. Er waren onder meer interviews bij Pauw, links naar boeken over deze poging en een National Geographic documentaire van een uur. De poging van de betrokken hardlopers mislukte, maar die van Nike slaagde glansrijk. Hier lijkt meer in te zitten, dus ik ben erg benieuwd op welke voet Nike verder gaat met dit platform.’

  1. Human Brand (Schiphol)

Atie de Heer, content organizer bij Data Direction

‘Schiphol werd, mede door de zakelijke manier van communiceren en de lange wachttijden in 2016, gezien als een wat afstandelijke organisatie. Onder het credo “Human Brand” werden de content en de in- en externe kanalen aangepakt. In plaats van over processen te praten, staan de behoeften van medewerkers, reizigers en andere stakeholders weer centraal.

Het is knap hoe Schiphol dit jaar de kritische berichten over de lange rijen tot het minimum heeft weten terug te dringen. Door steeds weer nieuwe functionaliteiten én content toe te voegen, groeide schiphol.nl tot de plek waar alles is te vinden. Zelfs de wachttijden en de verandering in de rijroutes naar Schiphol staan op de homepage. Ook de menselijke maat is overal terug te zien. Zo krijgen gehandicapte kinderen een kijkje achter de schermen en krijgen verdrietige kinderen via Twitter hun verloren knuffel terug.’

  1. CMOtalk (Energize)

Maureen Baas, Marketing Directeur Nespresso

‘Bij de keuze voor de beste contentmarketingcases is het voor mij niet belangrijk of het is geactiveerd op meerdere touch points of dat iedereen het heeft gezien. Voor mij geldt: het moet echt passen bij het DNA van de afzender, oprecht interessant zijn voor de te bereiken doelgroep en de contentverspreiding moet daar naadloos op aansluiten.

Persoonlijk ben ik qua content het afgelopen jaar het meest geraakt door CMOtalk, een initiatief van reclamebureau Energize. In deze serie interviewt Klaas Weima CMO’s over hun carrière en de ontwikkelingen binnen het marketing(communicatie)vak. De manier van verspreiding is simpel: een podcast. De drukke doelgroep - CMO’s en beslissers in marketing - kan zo in de auto of trein in circa dertig minuten toch bijblijven.

Energize werkt samen met Tijdschrift voor Marketing en Adformatie en de podcasts worden ook verspreid via BNR. Aansluitend organiseert Energize jaarlijks het exclusieve CMOtalk Dinner. Hiermee heeft Energize een unieke en waardevolle propositie in de markt gezet voor topmarketeers.’

  1. Geslaagde Actie (KLM)

Sandy Perquin, Hoofd Corporate Communicatie Praxis & Maxeda

‘Graag nomineer ik KLM’s “Geslaagde Actie”. Hoe briljant is het dat een decennia-oud Nederlands merk als KLM de schooltas aan de vlaggenstok viral liet gaan?! Wanneer je klaar bent met je middelbare school wil je maar één ding. Van je vrijheid genieten en de wereld overvliegen. Alle geslaagden konden zich online aanmelden en kans maken op een droomticket in hun eigen schooltas.

Via een online campagne en een actiesite ging de campagne in turbosnelheid viral. De doelgroep werd bereikt: binnen twee weken hadden zich 45.000 van de 210.000 eindexamenkandidaten ingeschreven. Er was veel free publicity via talkshows, online en social media. En KLM promootte op de actiesite uiteraard heel slim diverse stedentrips voor iedereen die niet had gewonnen. In één klap duizenden potentiële frequent flyers bereikt, met internationale carrières voor de boeg!’

  1. MuseumTV (Stichting Ons Museum)

David Vink, Managing Partner Scripta Communicatie

‘Musea kiezen steeds vaker voor video en documentaires om hun content onder de aandacht te brengen. Er zijn 486 geregistreerde musea in ons land en naast de grote bekende namen zijn er ook vele kleine “parels”. MuseumTV is een video-on-demand initiatief van Stichting Ons Museum en laat hun museumschatten via mini-documentaires (video) zien. MuseumTV helpt de deelnemende musea om nieuwe doelgroepen te bereiken, meer tickets te verkopen en werkt samen met gerenommeerde partners zoals KPN en HEMA. Kortom, echt contentmarketing in de context van een content eco-systeem.’ 

  1. The Ocean Cleanup (initiatief van Boyan Slat)

Niko Koffeman, Marketing Director De Vegetarische Slager

Foto: Erwin Zwart / The Ocean Cleanup

‘Natuurlijk zijn de plannen van ondernemers als Elon Musk bewonderenswaardig. Maar Boyan Slat belooft geen snelle auto's of ruimtereizen. Hij belooft iets essentiëlers: een schone zee. Ik nomineer de geweldige gedrevenheid van deze 22-jarige (!) ondernemer die zich - op een zeer realistische manier - laat leiden door z'n idealen voor een betere wereld.

Een schone zee is voor de meeste mensen iets waar ze nooit lang bij hebben stilgestaan. Boyan Slat dwingt ze erover na te denken. Niet met akelige beelden en niet met je-weet-niet-wat-je-mist-straks. Wel met een heel helder verhaal over the largest cleanup in history. Zijn slogan “No time to waste + no ocean to waste” is net zo helder als de website, die ook boordevol wetenschappelijke artikelen staat.

Niet alleen zijn technische cleanup-oplossingen dwingen respect af, maar ook zijn praktische manier van fondsenwerving. Boyan haalde al 35 miljoen euro op via TheOceanCleanUp.com.’

  1. Tony’s Fair (Tony’s Chocolonely)

Annemieke van Ramshorst, contentspecialist bij Transavia

‘Goede contentmarketing? Dan denk ik meteen aan Tony’s Chocolonely. Oké, misschien zegt dat ook iets over mij ;) Dit jaar verrasten ze me in november vooral via Facebook met hun Tony's Fair. Deze fair bestaat al een aantal jaar, maar dit keer pakte Tony’s het groots aan in de Beurs van Berlage, met als thema Serious Business. Ik vind dit een heel slimme manier om de missie “slaafvrije chocolade” te combineren met commercieel succes.

In de beurs is ook het gehele najaar de foto-expositie “Bitter Chocolate Stories” te zien, over kinderarbeid in Ghana en de Ivoorkust. Opnieuw een bewijs hoe goed Tony’s als storyteller is. Heel indringend zie en lees je het verhaal van een 15-jarige die het heel normaal vindt dat een kind van 11 werkt voor zijn geld. Dat soort verhalen, dát is voor mij contentmarketing.’

  1. Contentmarketingstrategie Karwei

Carlijn Postma - The Post, bureau voor contentmarketing

‘Ik vind het knap hoe Karwei zich de afgelopen jaren van bouwmarkt tot woonwinkel heeft weten te transformeren. Het is een heel mooi voorbeeld van een organisatie waarbij de “job to be done” echt het vertrekpunt is geweest voor de algehele strategie. Van sfeer en inspiratie in de commercials tot do-it-yourself’s op de website

Het is ook perfect doorgetrokken naar kanalen als Instagram, Facebook, YouTube en Pinterest. En inmiddels is er ook een samenwerking met het klusprogramma van VT Wonen, waarbij inspiratie en het zelf maken samenkomen. 

Karwei zet sinds dit jaar fors in op de samenwerking met influencers. Zij schrijven over wonen op het blog van Karwei, maar publiceren ook op hun eigen site. Ook maken diverse bekende youtubers regelmatig lifestyle vlogs. Allemaal slimme contentmarketing voorbeelden voor een domein waar zoveel concurrentie is.’ 

  1. BeautyGloss & YouTube

Walter Kraus, Director Retail Mediagroep bol.com

‘Ik zou een wat andere nominatie willen doen… geen case, maar een platform met een algoritme: YouTube! Hoe vaak lukt het YouTube niet om je als kijker mee te sleuren in het volgende filmpje... en weer het volgende en nog een en nog een… Wie is er nog nooit gegrepen door zoveel relevante content! Vanuit een zoekopdracht een thema in en lekker door in je content bubble. Met een algoritme dat je volgende filmpje zoekt, en met relevante advertenties tussendoor. En als je de advertentie niet relevant is? Gewoon duimpje naar beneden klikken. Dit is content marketing anno 2017!

Er zijn al talloze Nederlandse partijen actief op YouTube en ik kies daaruit BeautyGloss. Met ruim 600.000 abonnees een eigenwijs en vernieuwend platform, waar native allerlei (betaalde) content uitgeserveerd wordt aan een doelgroep die dat daar wil zien en ook wil geloven.

Daarom wil ik YouTube met BeautyGloss graag in het rijtje van de 19 zetten, als de odd one out, maar ook als inspiratie hoe content marketing verder kan reiken!’

 

Deel 2 verschijnt in de tweede week van januari.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content