Schimmelpenninck: 'PR-adviseurs dulden geen kritiek'

Schimmelpenninck: 'PR-adviseurs dulden geen kritiek'
  • Content
  • 27 feb 2018 @ 12:21
  • 13259 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Makers

Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck is boos. Althans, als wij zijn recent verschenen editorial mogen geloven: 'Beroepsgroep pr-adviseurs is zinloos.' We belden hem voor een reactie.

Bovenstaande uitspraak heeft als aanleiding het kort geding dat tegen Quote is aangespannen rond een artikel over Danial Mahyari. De Iraans-Nederlandse zakenman weigerde publicatie in Quote en stuurde twee pr-adviseurs en een advocaat af op de redactie van 'het bijtertje onder de zakenbladen'. Er zou zelfs zijn geïntimideerd.

Reden voor Schimmelpenninck te spreken over een zinloze beroepsgroep. Overigens is Schimmelpenninck niet (meer) boos: 'Dat is er na het schrijven van die column wel uit.' Wel is hij geïrriteerd: 'Weet je wat het is: zonder Quote hadden die gasten gewoon geen werk. PR-adviseurs begrijpen niet hoe journalisten werken. Ze dulden geen kritiek. Zeker in ons geval, wij schrijven over succesvolle ondernemers. Maar die hebben geen kritische mensen om zich heen. En als hun vrouw wel kritisch is, ruilen ze die in voor een ander. Moet je net Quote hebben.'

De ondernemers waar Schimmelpenninck het over heeft, lijken in sommige gevallen 'bang' te zijn voor Quote. Ze blijven liever onder de radar. 'Maar dat gaat niet als je dertig miljoen euro op de bank hebt staan. Als wij aan de telefoon hangen, is het slimmer om gewoon op te nemen dan in plaats van een pr-adviseur op ons af te sturen. Dat is de kat op het spek binden.'

Schimmelpenninck begrijpt hoe hij stof moet doen opwaaien, niet voor niets hing MT al gauw aan de lijn (wie hij overigens -eerlijk is eerlijk- direct en keurig netjes te woord stond). Maar waarom zo schoppen? Bij Quote werken toch alleen maar nette mensen? 'Haha, nee ik ben gewoon eerlijk. En ik kan het allemaal heel vriendelijk gaan neerpennen, maar daar wordt het ook niet leuker van. Op deze manier wordt het tenminste opgepikt.' En vanavond schuift hij aan bij Jinek? 'Ze heeft nog niet gebeld. En ik zit daar altijd voor mijn titel, niet voor mezelf. Dus als het Quote helpt, dan doe ik dat.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content