Rembrandt geeft Nederland schilderles

Rembrandt geeft Nederland schilderles
  • Content
  • 28 feb 2019 @ 16:31
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentBig dataKunst & Cultuur

In het Rijksmuseum is vandaag 'de stem van Rembrandt' onthuld. Met behulp van stemtechnologie en data heeft ING een reconstructie gemaakt van de schildertechniek, het karakter, de taal en het stemgeluid van de Nederlandse kunstschilder.

ING heeft het afgelopen halfjaar samen met reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam aan de reconstructie van de stem van Rembrandt gewerkt. Het resultaat is 'De Rembrandt Tutorials', gegeven door de stem van de kunstenaar zelf. Dit maakt dat Rembrandt, 350 jaar na zijn overlijden, in eigen persoon heel Nederland schilderles kan geven.

Uitspraak

De schildertechniek en het karakter van Rembrandt zijn geanalyseerd door experts op dit gebied van het Rijksmuseum. Het Instituut voor de Nederlandse Taal heeft vervolgens de tutorials vertaald naar het zogeonoemde Nieuwnederlands, de taal die in de tijd van Rembrandt gesproken werd. Omdat de manier van schrijven verschilt van de uitspraak, heeft de Universiteit van Leiden geholpen bij de uitspraak van de 17e-eeuwse taal. Op basis van alle hiervoor genoemde data is in samenwerking met de Technische Universiteit Carnegie Mellon de stem van Rembrandt gereconstrueerd.

Rita Singh, speech scientist van Carnegie Mellon University, laat weten: 'Met behulp van moderne technologie en het gebruik van data is veel mogelijk. We zien het gebruik van biometrie, identificatiemethoden op basis van unieke lichaamsmerken, toenemen. Het is al mogelijk om gezichten te schetsen die overeenkomen met het stemgeluid. Deze technologie hebben we omgedraaid voor de reconstructie van het stemgeluid van Rembrandt. Voor zover ik weet is het voor het eerst dat een stem is gereconstrueerd op basis van zelfportretten en dat. Zonder de technologische ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie zou dat niet mogelijk zijn geweest.'

Tjitske Benedictus, hoofd sponsoring ING Nederland, voegt hieraan toe: 'Dit is het Jaar van Rembrandt. Als hoofdsponsor van het Rijksmuseum vieren we de onsterfelijkheid van een van de grootste schildermeesters uit de Nederlandse geschiedenis. Wat niet iedereen weet is dat een groot deel van het leven van Rembrandt in het teken stond van het overbrengen van zijn schildertechnieken aan zijn leerlingen. Met de reconstructie van zijn stem kunnen we de grootmeester na 350 jaar weer les laten geven. Zo maken we op een innovatieve manier Rembrandt toegankelijk voor heel Nederland.'

In een reeks van zes tutorials worden verschillende onderwerpen belicht, waaronder het maken van portretten en schetsen, schildertechniek & materiaal, licht & onderschildering en opwerken in kleur. De tutorials zijn vanaf vandaag te bekijken via het YouTube-kanaal en website van ING Nederland.

 

Lees ook: Rembrandt is marketing



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken