Marit Brugman: 'Valkuil is als influencer niet matcht met merk'

Marit Brugman: 'Valkuil is als influencer niet matcht met merk'
  • Content
  • 22 aug 2019 @ 11:41
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentInfluencermarketingEvenementYouTube

Marit Brugman is samen met influencer Dylan Haegens eigenaar van online videoproductiebureau Haegens Media. Brugman is een van de sprekers op de tweede editie van het Influencer Marketing Event, dinsdag 10 september in DeFabrique te Utrecht. We blikken vast met haar vooruit.

Waarom is jouw talk de moeite waard om bij te wonen?

Omdat ik ga vertellen hoe influencer marketing-samenwerkingen eruit zien vanuit het perspectief van online makers. Dylan en ik heb inmiddels enkele jaren ervaring opgedaan en al heel wat samenwerkingen met verschillende merken achter de rug. Vanuit onze ervaring kan ik goed vertellen wat wel en niet werkt.


Marit Brugman.

Wat is het geheim van Dylan Haegens?

Hij is begonnen met het plaatsen van video's op YouTube in de tijd dat er nog geen cent mee te verdienen was. Dylan weet hoe moeilijk het is om een publiek op te bouwen en hoeveel tijd er in het creëren van content gaat zitten. Daarnaast heeft hij in de loop der jaren mensen om zich heen verzameld die zijn team en merk hebben versterkt. Hij heeft werkzaamheden uit handen gegeven waar hij zelf geen tijd meer voor had, of waar iemand anders beter in is.

Met welke merken werkt Haegens samen en hoe ziet die samenwerking er concreet uit?

We werken al enkele jaren met onder meer Lego, Kinderpostzegels en Disney samen. Er is niet één prototype samenwerking, het is altijd afhankelijk van wat de klant wil bereiken en op welke manier. Samen met een klant of mediabureau gaan we om de tafel en kijken we hoe een mogelijke campagne op een creatieve en succesvolle manier te verwerken is in onze formats, waarbij YouTube het platform is waar we de meeste bezoekers bereiken.

Een voorbeeld is ook Vitens, waarbij we kids bewuster maken van het feit dat kraanwater beter is voor het milieu. Voor Disney hebben we het Star Wars-fenomeen bij jongeren onder de aandacht gebracht. Dit soort samenwerkingen passen bij ons, juist omdat wij zo'n groot en vooral ook breed bereik hebben onder de doelgroep 8-16 jaar met een vrijwel gelijke verdeling man/vrouw. Je kunt bij ons in één klap - we hebben een gemiddelde van 2,6 miljoen views per video - een groot publiek bereiken. 

We werken vrijwel altijd op basis van een pakket waarbij de klant video-uitingen, social media en een stukje portretrecht afkoopt. Vervolgens maken we samen een plan van A tot Z, van het eerste concept tot de uiteindelijke video's en ondertussen houden we nauw contact. We denken zelf ook regelmatig mee over de campagne zelf.

Wat zijn valkuilen in samenwerkingen tussen merk en influencer?

Dat er geen goede match blijkt te zijn. Bijvoorbeeld omdat een merk zich niet genoeg heeft verdiept in wie de influencer is en of hij wel daadwerkelijk bij het merk past, of omdat de influencer zelf niet goed heeft nagedacht of hij kan bieden wat het merk van hem verwacht. Grote valkuilen, want dit is het fundament waarop een hele samenwerking staat.

Wij kijken goed naar of een merk bij ons past en of wij ook aan hun verwachtingen kunnen voldoen. Als wij onze twijfels hebben, dan zeggen we nee. We krijgen veel aanvragen binnen, maar 80% slaan we af.

 

Ga voor meer informatie over het Influencer Marketing Event naar de website en scoor hier een early bird-ticket.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken