Jessica van Leeuwen (Sanoma): 'Influencer als onderdeel van marketingmix'

Jessica van Leeuwen (Sanoma): 'Influencer als onderdeel van marketingmix'
  • Content
  • 4 sep 2019 @ 10:41
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • InfluencermarketingContent

Jessica van Leeuwen, concept creatief bij Sanoma Sync, is een van de sprekers op de tweede editie van het Influencer Marketing Event, aanstaande dinsdag (10 september) in DeFabrique te Utrecht. We blikken vast met haar vooruit.

Waarom is jouw talk de moeite waard om bij te wonen?

Ik neem de bezoeker mee in de totstandkoming van onze mooie campagne voor Canon: #mijnmooiste3. Influencers waren hierin een belangrijke troef, zij hebben een grote rol gespeeld in het in beweging krijgen van de doelgroep.

Wat maakt deze case anders of beter dan andere influencer marketing-cases waar Sanoma aan werkt?

We hebben bij deze campagne bewust gekozen voor een influencers first-strategie. Zij hadden een key position in het activeren van de doelgroep. Daarnaast hebben we gekozen voor een mix aan middelgrote en micro influencers. Doordat we ze vrij lieten, konden ze echt een persoonlijke touch aan de content geven. En dat heeft gewerkt: hun volgers zijn geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan met hun foto's.

Wat raad jij marketeers aan die 'iets met influencer marketing' willen maar niet weten waar te beginnen?

Influencer marketing moet geen doel, maar een middel zijn. Dus stel jezelf eerst de vraag: wat wil ik bereiken? En kijk vervolgens of influencer marketing het passende antwoord daarop is. Op het moment dat je de vraag met 'ja' kunt beantwoorden, is de eerstvolgende vraag: met wie wil ik samenwerken? Past de influencer bij jouw doelgroep? Heeft hij zelf al een band met jouw merk? Daarnaast is de kwaliteit van de content belangrijk. Is het met passie gemaakt? Weet de influencer wat zijn volgers willen zien en wat is hun engagement rate?

Hoe onderscheidt Sanoma zich met influencer marketing ten opzichte van andere mediabedrijven?

Ik denk dat wij ons vooral onderscheiden door de influencer in te zetten als onderdeel van de volledige marketingmix. Bij Sanoma SYNC denken we altijd een stapje verder: hoe kunnen we content op het juiste moment en via het juiste kanaal verspreiden, waarbij het beste resultaat wordt behaald? Denk aan branded content in een van onze magazinemerken of in pagevideo's uitgeserveerd op een specifieke audience.

Er is de laatste tijd in het land van influencer marketing veel te doen rondom bewijsvoering en 'fake influencers'. Hoe springt Sanoma hiermee om?

Wij hebben een netwerk van influencers die kwaliteit voorop zetten: ze maken echte, pure content voor hun volgers. Daarom kunnen we erop vertrouwen dat ze content van niveau leveren. En omdat we zo nauw betrokken zijn, is het makkelijker om in de gaten te houden hoe een samenwerking verloopt. Een kwaliteitscheck is zo gedaan, en wordt door de influencer zelf ook als nuttig ervaren. Een goede band met de influencer is in onze ogen essentieel.

Waar staat influencer marketing als vakgebied over vijf jaar?

Dat is moeilijk te voorspellen, maar ik denk dat we vooral vooruitgang gaan zien in professionaliteit. Het kaf wordt van het koren gescheiden. Volgers worden steeds veeleisender, dus kwaliteit wordt steeds belangrijker. Dat betekent dus ook dat influencers steeds meer strategisch gaan denken, dat zie je nu al. Het zijn content creators, programmamakers, die steeds willen vernieuwen. En dat betekent dat je als merk goed moet bijblijven en altijd de uitdaging moet aangaan om zo goed mogelijk aan te sluiten op deze nieuwe ontwikkelingen.

 

Ga voor meer informatie naar de website en scoor hier een ticket.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken