Onderzoek: werkdruk content-professionals gestegen sinds corona

Onderzoek: werkdruk content-professionals gestegen sinds corona
  • Content
  • 29 jun 2020 @ 08:46
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentOnderzoek

Acht op de tien professionals werkzaam in contentmarketing verwacht dat content sinds de coronacrisis belangrijker wordt voor de online communicatie van zijn of haar organisatie. Dat en meer blijkt uit onderzoek van Crossphase onder zestig respondenten.

Toch blijft de strategie achter bij de verwachtingen van content: meer dan de helft van de organisaties stelt de strategie en doelstellingen voor online marketing nog niet bij sinds de coronacrisis.

Maarten Fokkelman, oprichter en CEO van Crossphase, zegt: 'Opvallend is dat het merendeel van de ondervraagde organisaties niets aan hun contentstrategie lijkt te veranderen sinds de coronacrisis. Van de grotere organisaties, met meer dan 1000 medewerkers, verandert zelfs acht op de tien niets aan de content-strategie. Zonde, want dit is het moment om de kansen van digitalisering te benutten.'

De cijfers onderstrepen volgens Fokkelman dat content-teams moeite hebben met hun zichtbaarheid in de organisatie. 'Daardoor hebben ze een beperkte invloed op besluiten die door het hoger management worden genomen. Door de coronacrisis staat content gelukkig wel hoger op de agenda. Dit is het moment om door te pakken: content-teams kunnen in gesprekken intern benadrukken dat content-innovaties zoals chatbots de klantervaring verrijken.'

Een op de vijf content-professionals geeft aan dat er een stop van inhuur van externen is door de crisis. Zes op de tien content- en onlineprofessionals geeft aan dat de werkdruk sinds de coronacrisis is toegenomen, voor slechts zestien procent is de werkdruk afgenomen. Fokkelman: 'Dat content-professionals het drukker dan voor de coronacrisis hebben, kan verklaard worden doordat zo'n veertig procent van de ondervraagden vaker inspeelt op de actualiteit.'

De veranderingen die het vaaks zijn doorgevoerd, zijn nieuwe secties of pagina's op de site (77 procent), het aanpassen van de homepage (70 procent), extra nieuwsbrieven en het aanpassen van de FAQ (57 procent). Fokkelman: 'Slechts een op de vier organisaties is aan de slag gegaan met het inrichten van chatbots of het uitbreiden van de dialogen van chatbots. Zonde, want zo lopen organisaties een kans mis om het klantcontact schaalbaar te maken.'

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken