IAB Nederland brengt digitale audiolandschap in kaart

IAB Nederland brengt digitale audiolandschap in kaart
  • Content
  • 15 sep 2020 @ 11:26
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DigitaalContent

De zogenoemde Taskforce Digital Audio van branchevereniging IAB Nederland publiceert vandaag een overzichtskaart van de Nederlandse digitale audiomarkt.

Het overzicht moet marketeers inzicht bieden in de verschillende partijen die binnen het domein 'digital audio' in Nederland actief zijn. De digitale audiolandschapskaart is hier te downloaden.

De ontwikkeling van digital audio in Nederland heeft de afgelopen periode een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts, streamingdiensten en live radio. Uit de Online Ad Spend Study 2019 van IAB Nederland blijkt dat de bestedingen binnen podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio in een jaar tijd met 44 procent zijn toegenomen.

Edwin Koeners, voorzitter van de Taskforce Digital Audio, zegt: 'Het is bijzonder om te zien hoe snel het digitale audio-ecosysteem zich de afgelopen drie jaar heeft ontwikkeld. Zoals in het landschap goed te zien is, is het aantal publishers, tech-partijen en ad-tech-oplossingen in de markt toegenomen en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht. Ook is er een duidelijke toename zichtbaar van het aantal podcastmakers en luisterplatformen. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat digital audio steeds vaker onderdeel is van de mediamix. Met als gevolg dat er steeds meer vragen komen over de inzet en de mogelijkheden van het kanaal. Door dit landschap uit te brengen, willen we de markt inzicht geven in het ecosysteem.'

Wendy Pouw, directeur van IAB Nederland, vult aan: 'Bij audio zie je, net als bij digitale buitenreclame twee jaar geleden, een traditioneel kanaal groeien door digitalisatie en dat roept veel vragen op in de markt. Voor ons was dit dan ook de voornaamste reden om afgelopen mei de Taskforce Digital Audio op te richten. Het is fantastisch om te zien dat de taskforce in zo’n korte periode zo’n belangrijk document heeft ontwikkeld. Het landschap doet precies waar wij als branchevereniging voor staan: kennis en inzicht delen om als industrie samen te groeien en mogelijke obstakels te overwinnen.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken