[column] Van angstzweet tot ontembaar verlangen
- Content
- 26 mrt 2021 @ 10:56
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Content
- 26 mrt 2021 @ 10:56
- Sak van den Boom
Groei heet tegenwoordig opschalen. Bij elk nieuw idee dat in je opkomt moet je je afvragen of je dat binnen afzienbare tijd kunt opschalen.
Geen maanden productontwikkeling, of het uitdenken van een strategie, maar direct in de probeerstand schieten en voortdurend nadenken over de vraag wat de groeimogelijkheden van een product of strategie zijn. Scheelt tijd en geld. Je moet dus voor een werkwijze kiezen waarmee je snel kunt optimaliseren. Zorg dus voor overzicht, inzicht en weet hoe je kunt versnellen. Ik lees op MT/Sprout vijf dooddoeners over scaling-up. De praktische handvatten ontbreken helaas, maar als je het leuk vindt om de open deuren te lezen, dan kun je hier terecht.
Ik vond dit wel een interessante aanvulling: ‘Bijna de helft van de c-level executives voelt zich persoonlijk verantwoordelijk voor het falen van IT-projecten. Uit angst voor een lage slagingskans zijn veel van deze mensen in de top bang om nieuwe IT-projecten te starten.’ Met dit bericht komt techzine.nl deze week.
Nu ben ik niet iemand die graag op remmen trapt, integendeel. Het wordt lente, deuren open, laat de zon maar komen. Escapisme, in ieder geval in denken, is heerlijk en kan je sprongen vooruit helpen. Als je met je team wilt samen komen, moet je wellicht vooraf je temperatuur opmeten. Als de rode hoofden en opwinding geen corona-oorzaak hebben, staat de temperatuur goed om out of the box over nieuwe dingen te brainstormen. Dat kan trouwens ook op Zoom of Teams.
Maar… vergeet de billability van je mensen niet. Billibality, een super gaaf woord. Mooi allitererend. Maar het angstzweet breekt je vast uit als er wordt gevraagd naar de rentabiliteit van je mensen. ‘Evalueren op basis van billability kan de gezondheid van je onderneming zware schade toebrengen.’ Dat is een straffe uitspraak. En het zal je niet verbazen dat ze afkomstig zijn uit een e-boek dat 2 KPI’s introduceert die inzicht geven in de efficiëntie van een medewerker: de ‘gemiddelde opbrengst per uur’ en de ‘performance’. BBP bracht deze week een white paper over dit onderwerp. Interessant om te lezen.
Bea Arnoutse van Proof, deelde deze week op hrpraktijk.nl een mooie visie op hybride werken, waar we tegenwoordig allemaal aan moeten geloven. Leuk of niet leuk: ‘Medewerkers zoeken naar verbinding, trots en saamhorigheid. Omdat ze hun collega’s niet spontaan tegenkomen bij werken op afstand, is het nóg belangrijker dat Interne Communicatie op zoek gaat naar de verhalen die verbinden. Verhalen over behaalde mijlpalen in de business, die het bewijs vormen van de strategie, en over de verandering die doorgaat en voortgang boekt. Verhalen over het werk of de ervaringen van collega’s, voor verbinding onderling. En verhalen waaruit blijkt wat de organisatie voor de maatschappij doet, voor het purpose-besef van medewerkers. Deze verhalen zijn op afstand nog belangrijker. Zorg voor een goede kalender en een ritme en zorg dat je dit ritme hoog houdt. Als je het bij één of enkele verhalen zou houden, zou je meer schade aanrichten.’
Nog een verhaal in dit verband over projectmanagement op afstand van Miriam de Best op binnelandsbestuur.nl: ‘Als (ingehuurde) projectmanager sta je vaak aan de buitenkant. Mijn inzet is altijd om zo snel mogelijk, elke keer weer, een nieuw team met de opdrachtgever en collega’s te vormen. We gaan samen aan de slag. Ik ben een onderdeel van het team en ik zet ook altijd mijn voelsprieten aan naar de omgeving. De context en omgeving zijn in mijn opdrachten als projectmanager mijn informatiebron. Wat wordt er niet gezegd? Waar gaat het over bij het koffieapparaat? Wie wil er altijd nog even napraten na een vergadering? Wie is de informele leider? Wie praat met wie? Dit is voor mij goud om te weten welke snaar ik moet raken en welke toon ik moet aanslaan om het team naar resultaat te leiden. En toen was er COVID en zaten we allemaal thuis. Niks geen wandelgang, koffieapparaat, parkeerplaats of lift. De context is verdwenen. Daar waar ik de belangrijke informatie over de mens, het team en de motivatie haal was ineens weg. Of toch niet?’ Hier lees je haar tips.
In dit verband deel ik graag een uitspraak van Marten Patist op datzelfde hrpraktijk.nl: ‘Een mens heeft geen algoritme maar een DNA.’ Ik betwijfel of het algoritme van Teresa van Dongen ooit de oplossing had kunnen bedenken die ze ontwikkelde voor buitenverlichting bij een renovatieproject. Voor het Lab Licht, bijvoorbeeld, heeft ze onderzocht hoe microben uit de slotgracht als energiebron zijn te gebruiken voor een lichtinstallatie. De benodigde electrode heeft Van Dongen ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Gent; de armatuur is deels ambachtelijk vervaardigd door een smid. Het ontwerp is gebaseerd op een traditionele olielamp.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing