Chef'Special maakt lied voor War Child

Chef'Special maakt lied voor War Child
  • Content
  • 24 sep 2021 @ 08:46
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Chef’Special brengt in samenwerking met War Child het lied “Samen Zijn Wij” uit met als doel kinderen die getroffen zijn door oorlog een stem te geven. De volledige opbrengst van het nummer gaat naar War Child. Bijzonder aan het nummer is dat gevluchte kinderen meezingen.

‘Mijn droom is om oogarts te worden, zodat iedereen een regenboog kan zien’, zingt de 12-jarige Mohammed voor een schoolklas in Tilburg. Een luid applaus volgt. Samen met de bandleden van Chef'Special hebben de kinderen die ochtend aan de tekst voor het nieuwe nummer “Samen Zijn Wij” gewerkt. “Samen Zijn Wij” is gemaakt met de leerlingen van basisschool De Vlashof in Tilburg, waar War Child in het kader van het TeamUp-programma spel- en bewegingsactiviteiten aanbiedt voor gevluchte kinderen. De band bezocht de school het afgelopen jaar meerdere keren om aan het nummer te werken. Leadzanger Joshua Nolet: ‘Het was zo mooi om te zien hoe snel de kinderen zich vrij voelden om met ons samen muziek te maken. In de klas heerst een saamhorigheid die ontroerend is. We merkten meteen dat de kinderen leren naar elkaar om te kijken en elkaar te helpen.’

Toekomstdromen
Rasechte artiesten - zo voelden de kinderen zich, toen ze de teksten uitwerkten en de coupletten opnamen met de populaire band uit Haarlem. Nadat ze de vaak turbulente vlucht uit oorlogsgebieden als Syrië, Irak en Eritrea hebben overleefd, is het belangrijk dat ze hun verhaal kwijt kunnen - een verhaal niet alleen over wat ze hebben meegemaakt, maar ook over hun dromen voor de toekomst. ‘Voor iedereen die dat wil, maak ik een mooie bril’, zegt Mohammed, die drie jaar geleden met zijn ouders, broer en zus in Nederland aankwam. ‘Zo kunnen ze de regenboog niet missen.’ De woorden van een ander kind: ‘Vliegen vind ik heel mooi - als een vogel zonder kooi.’ De lerares van de kinderen, Cora Cijvat, zag haar leerlingen opbloeien: ‘Het was zo mooi om te zien hoe trots de kinderen waren en hoe ze zelfverzekerd de woorden voordroegen en gehoord wilden worden.’

War Child ambassadeurs
Als ambassadeurs van War Child bezocht Chef'Special het afgelopen jaar meerdere keren de school, om met eigen ogen te zien hoe War Child kinderen steunt om hun ingrijpende oorlogservaringen te verwerken. De muzikanten zetten zich in voor de miljoenen kinderen die opgroeien in conflictgebieden en lijden onder het geweld. Ze zien het als hun missie om muziek te gebruiken als uitlaatklep voor deze kinderen. ‘Bij ons bezoek hebben we gezien hoe waardevol het is als kinderen weer gewoon kind mogen zijn. Ze krijgen dan weer de ruimte en het zelfvertrouwen om nieuwe avonturen aan te gaan, zoals het samen maken van deze song. Sommigen meteen vol overgave, anderen langzaam uit hun schulp kruipend’, zegt Nolet. ‘Dat is waar we het voor doen, positieve vibes brengen en kinderen weer in hun kracht zetten door middel van muziek.”’

De angst voorbij
We leven in een wereld waar twee op de vijf mensen die vluchten voor geweld en vervolging kinderen zijn (UNHCR, 2020). Dat zijn miljoenen jongeren die dagelijks geconfronteerd worden met onzekerheid, angst en verdriet. Kinderen zijn bijzonder veerkrachtig, maar ze hebben de kans nodig om hun ervaringen te verwerken. Door middel van wekelijkse TeamUp sessies, een programma dat door War Child, Save the Children en UNICEF Nederland is ontwikkeld, leren getrainde facilitators, kinderen om te gaan met hun emoties en krijgen ze weer vertrouwen in zichzelf en anderen. Op deze manier versterkt War Child de vaardigheden die kinderen al bezitten, waardoor ze beter kunnen omgaan met de omstandigheden waarin ze leven en de kans kleiner wordt dat zich later in hun leven ernstigere psychische aandoeningen ontwikkelen. 

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken