'Jongvolwassenen hebben moeite met financiële begrippen'

'Jongvolwassenen hebben moeite met financiële begrippen'
  • Content
  • 16 nov 2022 @ 07:49
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Nederlandse jongvolwassenen hebben onvoldoende begrip van financiële informatie om goede keuzes te kunnen maken. Eén op de vijf jongvolwassenen (18-35 jaar) geeft aan weleens een fout te hebben gemaakt doordat een financiële term verkeerd werd begrepen. Dat stelt SNS na onderzoek.

Slechts 22% begrijpt altijd alles van de brieven die ze krijgen van instanties zoals de Belastingdienst of een energieleverancier. Uit onderzoek van SNS blijkt dat 42% denkt dat expres moeilijke termen worden gebruikt. De bank wil daarom meer begrijpelijke taal gaan gebruiken.

Google
Maar liefst 71% van de Nederlandse jongvolwassenen googlet onbekende financiële begrippen. Maar ook vrienden en familie zijn een belangrijke bron. Uit het onderzoek blijkt dat 40% afgelopen maand nog bij iemand heeft aangeklopt om uitleg te krijgen over een onbekende financiële term. Vooral vaktermen (67%) en onduidelijk lange zinnen (39%) worden als struikelblok aangewezen. Maar 12% gaat terug naar de bron van de informatie om meer uitleg te vragen.

Prijsstijgingen
Gemiddeld geven de jongvolwassenen hun persoonlijke financiën een 6,7. Eén op de zes geeft aan onvoldoende grip te hebben op de persoonlijke situatie en 28% vindt het spannend of zij er financieel uitkomen na de jaarrekening van de energieleverancier. De helft van de Nederlandse jongvolwassenen heeft afgelopen tijd al bespaartips toegepast. Ondanks dat is bijna driekwart bang voor de (nog verder) stijgende prijzen en 38% volgt minder het nieuws vanwege alle negatieve financiële berichten. Er is echter geen grote hulpvraag aan de instanties, maar 1 op de 6 jongvolwassenen zou willen dat er iemand is om hen te helpen. Jongvolwassenen blijven autonoom en willen zelf aan de slag kunnen. Maar wel met praktische bespaartips en duidelijke taal. 

Begrijpelijke taal is cruciaal
Maar liefst 28% vindt dat er ongelijke toegang is tot financiële informatie in Nederland. 82% vindt dat op scholen meer aandacht moet worden besteed aan persoonlijke financiën. Ook vindt bijna 80% dat banken meer begrijpelijke taal moet gebruiken. ‘Dit zijn duidelijke cijfers, we moeten met z’n allen als financiële sector aan de slag en bij SNS pakken we deze handschoen op’, geeft Marieke Tiesinga, adviseur Maatschappelijke Impact bij SNS, aan. ‘Financiële kennis realiseer je niet namelijk alleen door het geven van de juiste informatie, het gaat er ook om hoe je deze informatie brengt. We zien in dit onderzoek en merken in onze gesprekken met consumenten en ondernemers dat er behoefte is aan begrijpelijke - online te vinden - informatie. De eerste stap hierin is dat wij informatie geven waar iedereen toegang tot heeft. Dat doen we natuurlijk op onze website, maar begint al op jonge leeftijd. Daarom bieden we met ons Eurowijs programma scholen gratis lesmateriaal aan. Taal mag geen barrière vormen, maar juist verbinden. We nemen dit dan ook serieus en gaan met deze feedback aan de slag.’ SNS heeft dan ook per direct een meldpunt geopend zodat consumenten direct aan hen duidelijk kunnen maken waar ze onbegrijpelijke taal van SNS tegenkomen. Dit kan via ditbegrijpikniet@sns.nl.   

 

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken