'Nederlanders willen dat uitvaart een feestje wordt'

'Nederlanders willen dat uitvaart een feestje wordt'
  • Content
  • 9 mrt 2023 @ 10:09
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De uitvaartwensen van Nederlanders veranderen snel. Waar een paar jaar geleden nog veel mensen kozen voor een grote en traditionele uitvaart, kiezen steeds meer Nederlanders nu voor een informele en intieme uitvaart. Dit blijkt uit onderzoek van Uitvaartverzekeringwijzer.net.

Het onderrzoek werd uitgevoerd onder 2.300 Nederlanders. Het is al jarenlang een trend dat steeds meer Nederlanders kiezen voor een crematie. Waar in 2019 nog 70% van de ondervraagden liet weten dat ze gecremeerd wilden worden, is dat nu al 77%. Motivaties hiervoor zijn de lagere kosten ten opzichte van een begrafenis en de zorg voor de nabestaanden. Mensen willen nabestaanden niet opzadelen met het onderhoud van een graf. Opvallend is dat cremeren in de provincie Flevoland (85,9%) het meest populair is en in Overijssel het minst. In Overijssel geeft slechts 63,3% aan gecremeerd te willen worden.

Cremeren is in de leeftijdscategorie 18-30 jaar het meest populair. Maar liefst 90,2% geeft aan gecremeerd te willen worden. In de categorie 75 jaar en ouder is dit nog maar 53,3%.

Koffie met cake verleden tijd
Het afsluitende kopje koffie met het beruchte plakje cake legt het in het onderzoek af tegen een borrel met een hapje. Een toost op het leven wordt daarmee steeds populairder. De inwoners van Flevoland geven met 77,1% aan dat zij willen dat hun nabestaanden proosten. Zij worden op de voet gevolgd door Limburgers en Noord-Hollanders. Alleen in de Groningen is koffie nog populair met 48,3%.‘Vroeger waren de meeste uitvaarten formeel. Mensen droegen zwarte kleding, er werd meestal klassieke muziek gedraaid, er waren professionele dragers voor de kist en na de uitvaart dronk men gezamenlijk een kopje koffie. Tegenwoordig gaat dat vaak anders’, aldus Leon Schouten van Uitvaartverzekeringwijzer.net

Uit het onderzoek is gebleken dat 73,2% van de Nederlanders het liefst een informele uitvaart wenst. In 2019 was dit nog 69,1%. De tradities verdwijnen en uitvaarten worden steeds unieker. Zo vonden vroeger de meeste uitvaarten in een kerk plaats, maar zie je steeds meer dat een uitvaart bijvoorbeeld op een andere locatie plaatsvindt. Voorbeelden hiervan zijn een kroeg, een boot, het strand of zelfs een discotheek. Ook de kleding tijdens de uitvaart hoeft niet meer persé zwart en netjes te zijn.

Vooral voor Zuid-Hollanders hoeft het niet zo formeel, 84,9% kiest voor een informele uitvaart. Alleen in Friesland is dat anders, daar geeft nog steeds meer dan de helft van de mensen aan liever een formele uitvaart te willen.

Open kist alleen in Groningen nog populair
De meeste Nederlanders willen dat hun kist tijdens de uitvaart dicht is. Opvallend is dat Groningers juist met 48,3% de voorkeur geven aan een open kist. Echter was dit percentage in 2019 maar liefst 72,3%. Landelijk geven Nederlanders aan dat 83% liever een gesloten kist heeft.

Uitvaartverzekeringwijzer.net is een onafhankelijk informatiecentrum op het gebied van uitvaartverzekeringen. Als een gebruiker via deze website een uitvaartverzekering afsluit, ontvangt Uitvaartverzekeringwijzer.net daarvoor een vergoeding van de verzekeraar.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken