Gijs Peetsold van Ad Alliance: 'Goede sponsorfit is meest bepalend voor succes branded content'

Gijs Peetsold van Ad Alliance: 'Goede sponsorfit is meest bepalend voor succes branded content'
  • Content
  • 2 mei 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementMarketing

Gijs Peetsold is Senior Creative Director bij Ally, het creatief strategisch bureau van Ad Alliance, een van de sponsors van het Branded Content Event op dinsdag 16 mei 2023 in DeFabrique in Utrecht. Een korte kennismaking.

Er is steeds vaker sprake van een compleet ecosysteem voor branded content, dus dat alle content gestructureerd op elkaar wordt afgestemd. Herken je dit?
Dit is bij ons sinds een paar jaar de standaard manier van werken. Je maakt zo maximaal gebruik van de schaal van het netwerk, je kunt targetten op specifieke doelgroepen en je behoudt toch de voordelen van branded content-samenwerkingen: positieve merk- of productassociaties, hogere betrouwbaarheid c.q. lagere resistance, de mogelijkheid een uitgebreider verhaal te vertellen en - in sommige gevallen- lagere kosten per contact.

Wat is het effect van jullie branded content en hoe meten jullie dat?
Het effect dat we zoeken voor de klant hangt af van de doelstellingen van de klant. Die volgen uit de briefing, bepalen de strategie, creatie en de mediamix en worden in veel gevallen via apart onderzoek gedurende de campagne gemonitord. Dit doen we onder andere via de Ad Alliance Sponsoreffectmeter, waarmee we al sinds 2012 data verzamelen en een betrouwbare benchmarks voor branded content hebben ontwikkeld. Op basis van deze benchmarks kunnen we de klant van het juiste advies voorzien over de effectiviteit van bepaalde media op de doelstellingen Zo weten we bijvoorbeeld dat branded content leidt tot effecten diep in de funnel en met name op merkoverweging en merkvoorkeur. Ook zien we dat branded content sterk bijdraagt aan een positieve beeldvorming van het merk. De resultaten geven ook aan welke andere factoren bepalend zijn voor de mate van effectiviteit. Hierdoor kunnen we nog beter aan de juiste knoppen draaien voor een optimaal resultaat van de inzet van branded content.
We doen ook veel experimenteel onderzoek naar branded content. Denk hierbij aan onderzoek naar de hoeveelheid branded content in relatie tot de effectiviteit of de optimale inzet van branded content naast andere vormen van reclame. Uit zowel onze experimentele onderzoeken als de Ad Alliance Sponsoreffectmeter blijkt dat een goede sponsorfit het meest bepalend is voor het succes van branded content. Als de fit goed is, dan kan het merk vaker worden getoond en is de waardering voor de content hoger. Wat ook belangrijk is, is dat de branded content wordt ingezet op positieve momenten in de content. In dat geval is er de meeste kans op een positieve merkassociatie.
Uit de onderzoeken hebben we ook kunnen concluderen dat branded content, mits goed uitgevoerd, de content zelfs kan versterken. Dat wil zeggen dat de aanwezigheid van het merk in het programma kan zorgen voor een hogere waardering van het programma dan dezelfde content zonder branding. Dit is dan ook het doel waarnaar we altijd streven. In een van onze sessies tijdens het Branded Content Event gaan we dieper in op de werking van advertising en Branded Content in het hoofd van de consument.

Wat is de meerwaarde van brandedcontentmarketing ten opzichte van reclame?
De veranderingen in mediaconsumptie zorgen ervoor dat je als adverteerder geen kans meer mag laten liggen om op een waardevolle manier in contact te komen met je doelgroep. Wat ons betreft kan er geen sprake zijn van óf reclame, óf branded content: het is een kwestie van én reclame én branded content, waarbij je zowel de inhoud van je reclameboodschap als de inhoud van je branded content afstemt op hetzelfde thema of big idea, en je zoveel mogelijk integratie tussen de verschillende mediatypen probeert te realiseren. Met andere woorden: in een moderne campagne, vormen de traditionele advertentieformaten en de branded content-mogelijkheden samen onderdeel van één geïntegreerde mediamix.

Waarom mag niemand jullie sessie missen en kunnen je een tip van de sluier lichten?
Zelfs zonder onze betrokkenheid zouden we een sessie over de Vrienden van Amstel-case zelf niet willen missen: het blijft toch een van de mooiste voorbeelden van branded content en Amstel slaagt er steeds opnieuw weer in Vrienden van Amstel Live relevant en succesvol te maken! Dit betekent dat er voor ons allemaal wat te leren valt uit hun aanpak. De case wordt extra relevant door de rol van Videoland in de mediamix. Subscription Video On Demand heeft nou eenmaal een gedeelte van het lineaire bereik over genomen. Wij merken dat adverteerders met interesse in branded content nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van dit nieuwe platform, zeker omdat branded content vooralsnog de enige mogelijkheid is om alle subscribers van een streamingplatform te bereiken.

B R A N D E D  C O N T E N T  E V E N T  2 0 2 3
Create the Content Connection
Dinsdag 16 mei, 2023
DeFabrique, Utrecht
Reserveer hier uw ticket
Meer informatie via brandedcontentevent.nl

Lees ook: Thema Branded Content Event 2023 is Create the Content Connection
Lees ook: Van Bommel van Unravel Research: Branded Content wordt een volwassen advertentievorm
Lees ook: Keynote Van den Bergh en zijn genuanceerde kijk op de nieuwe consument in Nederland
Lees ook: Rick van Dorst: 'Ik geloof niet in platte productadvertenties met Canon als afzender'
Lees ook: Hatice van Leeuwen van MHX: 'Er zal altijd een mix nodig zijn van advertising en branded content'
Lees ook: Frank de Wit van Team5pm: 'Om de juiste keuzes te maken, is een goed onderbouwde videostrategie fundamenteel'
Lees ook: Roy Boere van Wavemaker: 'Met branded content kom je op een heel andere manier bij de consument binnen'

Lees ook: Bram de Leeuw van &C Media: 'Met het toevoegen van een onderscheidende entertainmentlaag maak je als merk het verschil'

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken