Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
IJsmerk Magnum brengt de nieuwe varianten Euphoria Pink Lemonade en de Chill Blueberry Cookie op de markt. Tegelijkertijd laat moeder Unilever weten de ijsdivisie te verkopen. Ook reden voor euforie?
Live uitzending Olympische Spelen op DOOH-schermen
Warner Bros. Discovery en Ocean Outdoor hebben een partnership afgesloten waardoor Ocean Outdoor tijdens de Olympische Spelen in Parijs dagelijks een aantal uur aan live-beelden van de TeamNL-wedstrijden mag uitzenden via verschillende Digital Out of Home schermen.
Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
Eén op de twee mensen tussen de 60 en 75 jaar praat over de toekomst, blijkt uit nieuw* onderzoek. Om het gesprek over later te stimuleren lanceert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de landelijke campagne ‘Praat vandaag over morgen’.
KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
De KNVB en Nike onthullen het nieuwe thuistenue voor het Nederlands elftal, dat ook tijdens Euro2024 zal worden gedragen.
FC Emmen vraagt aandacht voor zaadbalkanker met 'roze muur'
FC Emmen treedt op vrijdag 29 maart 2024 tijdens de thuiswedstrijd tegen Jong Ajax aan in een speciaal roze tenue. Daarmee vraagt de club samen met hoofdsponsor EasyToys aandacht voor zaadbalkanker.
Yune wint pitch tijdens Branded Content Event 2024
Eén van de hoogtepunten van elk Branded Content Event is de pitch, waarbij een echt merk een echte pitch uitschrijft die (soms) voor echt geld wordt uitgevoerd. De pitch van 2023 leidde tot een vruchtbare samenwerking tussen Bever en Mediahuis. Dit jaar won Yune de pitch voor het Nederlandse merk Elho.
Warc Media 100: 'Gebruik van partnerships vergroot impact op het publiek'
De Warc Media 100 editie 2024 is verschenen. Deze wereldwijde benchmark biedt een overzicht van de meest bekroonde campagnes en mediabedrijven wereldwijd en is gebaseerd op de resultaten van de, volgens Warc, belangrijkste mondiale en regionale awards. Nederland stijgt 11 plekken vergeleken met vorig jaar.
Branded Content Event 2024: AI en virtuele influencers ‘gaan het vak opschudden’
De vraag ‘Shaken or stirred’, het thema van het Branded Content Event 2024, is na de eerste twee keynotes nog niet beantwoord. Maar dat AI, virtuele influencers en ‘digitaal’ een enorme impact op het marketingvak en op customer service hebben, staat als een paal boven het al dan niet virtuele water.
Natwerk belooft 'totale creatieve vrijheid' in eigen bureaucampagne
In hun eigen bureaucampagne op BNR en in het FD belooft Natwerk ‘totale creatieve vrijheid van een van de laatste onafhankelijke grote bureaus’. Het reclamebureau zet zich hiermee af tegen de consolidatie in reclameland.
Thuiswinkel Markt Monitor: Cross-border bestedingen groeien met name China
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor € 34,7 miljard online uitgegeven. Dit is een groei van 3% vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1% naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: ‘Opvallend is de online cross-border groei; deze bestedingen zijn toegenomen met 13% en het aantal aankopen met 17%.’
The Drum over SXSW 2024
Van 8 tot 15 maart vond SXSW - South by Southwest - editie 2024 plaats. Namens The Drum was een reporter ter plaatse. Enkele van zijn bevindingen.
NMD op donderdag 13 juni 2024; early bird-tickets nu verkrijgbaar
Op donderdag 13 juni 2024 organiseren Nima en MarketingTribune de 8e editie van Nima Marketing Day in DeFabrique te Utrecht. Tot en met 4 april kun je nog een fikse early bird-korting regelen, kijk hier verder.
BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event "the place to be" om inspiratie op te doen'
Mandy van der Wal en Edwin Koeners verzorgen tijdens het Branded Content Event een inspiratiesessie getiteld ‘Hoe zien we merken het liefste terug in een podcast?’
Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk 4 keer genomineerd voor SAN Accenten, 112 nominaties in totaal
Dit jaar jureerde ruim 240 juryleden verdeeld over 12 jury’s de 285 ingezonden campagnes & cases over 2023 met als resultaat 112 nominaties.
[RMD24] Europese standaarden voor meting retailmedia ter kritiek gepubliceerd
IAB Europe, de Europese branchevereniging voor digitale marketing en reclame, heeft de eerste reeks aanbevelingen gepubliceerd voor meetgegevens en meetstandaarden voor digitale reclame in retailmedia in Europa.
Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
Met een uitgebreid assortiment voor de paastafel, inclusief nieuwe lekkernijen, een vrolijke TV-commercial en de inzet van AI zegt Albert Heijn de fantasie van vooral de kleinste klanten tot leven te willen brengen, komende periode.
ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
Bij de ACM komen veel meldingen binnen over telefonische verkoop. Daarom lanceert de Autoriteit Consument & Markt op 15 maart 2024, Wereld Consumentendag, een video met uitleg welke regels consumenten beschermen. Eén van de tips: sluit nooit telefonisch een energiecontract af.
De marketingtransfers van week 11, 2024
Ook deze week draaide de creatieve wisselmolen weer vrolijk (of niet) door. Diverse marketeers, PR-personen en andere creatievelingen ruilden hun droombaan om voor een nóg dromerige baan. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
[interview] Merkexpert Van Leeuwen: markt voor 'good food' trekt aan
Peter van Leeuwen is zo’n twaalf jaar zelfstandig werkzaam -onder de naam Leone- als interim manager op het vlak van marketing, communicatie & branding. Hij kent veel achtergronden van het vak en weet wat er speelt, dus tijd om even bij te praten.
ING-campagne rond en in Schiphol draait om ‘unieke verhalen’
ING is een campagne in en rond luchthaven Schiphol gestart die zich richt op de ‘unieke verhalen’ van de ruim 60 miljoen reizigers die per jaar langskomen. De luchthaven symboliseert de levensreis die iedereen maakt, en waar de bank een rol in wil spelen.
Gedwongen verkoop TikTok VS, platform hekelt stemming
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wetsvoorstel van die strekking aangenomen. De Senaat moet het voorstel nog aannemen.
Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor achterstand
‘Nederland blijft achter op het gebied van GenQAI en dreigt daarmee zijn positie als digitale koploper te verspelen’, aldus Martijn Bertisen, VP Google Nederland. Hij baseert zijn uitspraak op onderzoek door Implement Consulting Group naar de impact van Generatieve AI op de Nederlandse economie dat vandaag is gepubliceerd.
McDonalds introduceert platform Family Mode voor 'quality time'
McDonalds introduceert het nieuwe platform Family Time in de restaurants en app. In deze nieuwe campagne roept de fastfoodketen gezinnen op tijd voor elkaar te maken en te genieten van geluksmomentjes voor de kinderen groot zijn.
Europees Parlement stemt vóór AI-wet
Een overgrote meerderheid van het Europees Parlement heeft de AI-wetgeving goedgekeurd. De wet heeft als doel de rechten, van burgers te beschermen maar tegelijkertijd de ontwikkeling van AI te stimuleren.
DOSSIER ESG - Esther Overmars: 'Purpose is een werkwoord'
Tijdens de recente sessie over ‘purpose oriëntatie’ aan de Universiteit van Amsterdam kwamen veel ESG-aspecten samen. Swocc maakte er een interessant boekje over vanuit merkperspectief, MarketingTribune was er bij en interviewde de auteur-onderzoeker. ‘Purposegedreven zijn gaat verder dan minder schade toebrengen.’
Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Cognito Amsterdam, een wereldwijd PR- en communicatiebureau, is in drie categorieën in de prijzen gevallen bij de j.l. Corporate Content Awards van Communicate Magazine in Londen. Hier de complete uitslag.
Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een cadeau'
Sven Fase is Product Owner Vodafone Business & Ziggo Zakelijk. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘We kunnen performance- en brandcampagnes niet los van elkaar zien.’
Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
De jaarlijkse campagne Week van het geld, die jongeren financieel wijzer moet maken, sluit dit jaar voor de eerste keer af met twee awards voor door jongeren zelf ontwikkelde campagnes.
Milence werkt aan laadnetwerk elektrische vrachtwagens én merkbekendheid
Milence, een joint venture van Daimler Truck, Traton Group en Volvo Group, werkt momenteel aan een publiek laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa, wil haar merkbekendheid vergroten. Daartoe heeft het bedrijf Team Lewis ingeschakeld
Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
Het Zwitserleven-gevoel is van toch wel een tikkie elitair naar socialer, menselijker, inclusiever en dichterbij gegaan. Met als thema ‘Een gevoel dat we delen’ gaat de campagne vandaag van start. Het is het eerste werk van Selmore voor Zwitserleven sinds de bureau-oriëntatie in 2023.
[craft] Hoyte van Hoytema krijgt Oscar
In de categorie 'craft', of vakmanschap (m/v/x) in goed Nederlands, heeft Hoyte van Hoytema als elfde Nederlander ooit een Oscar gewonnen voor zijn camerawerk in Oppenheimer. Deze werd ook uitgeroepen tot beste film.
Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
Met de nieuwe visuele identiteit wil De Heidebrouwerij ‘de rijke traditie van bierbrouwen combineren met een frisse en eigentijdse uitstraling, die zowel huidige als nieuwe bierliefhebbers zal aanspreken, aldus Jaco de Kempenaer, aanvoerder van De Heidebrouwerij.
BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus op vrouwenvoetbal.
Falke van der Zander, Media Expert bij ING Nederland, en Stein Yntema, Senior Client Lead Brand Partnerships bij Talpa Network, verzorgen samen een van de presentaties tijdens het Branded Content Event. De titel van hun talk? ‘ING & Talpa Network over ongelijke kansen in het voetbal.’
Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin geslaagd om een merk te bouwen, vooral door het maken van steengoede content'
Marketeer en marathonloper in hart in nieren Imo Muller is eigenaar van sportmarketingbureau 165 Beats. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Als humor precies uitlegt wat je aan een merk of product hebt, dan komt de boodschap goed over.’
Puma werkt aan online winkelervaring met AI-oplossingen van Google Cloud
Sportmerk Puma gaat data-, analyse- en AI-oplossingen van Google Cloud inzetten om zijn online winkelervaring efficiënter, flexibeler en persoonlijker te maken voor klanten over de hele wereld, melden de partners.
DOSSIER ESG Marketeers op stelling
Wat nou duurzaamheid. ESG it is! ESG (Environmental, Social, Governance) kan onder meer duurzaamheid meetbaar maken door middel van rapportagestandaarden. Maar in welke verhouding staat ESG tot MVO en Corporate Social Responsibility en bereidt het B Corp-certificaat bedrijven voldoende voor op aanstaande wetgeving. Wat doet ESG voor je merk en de relatie met je consument?
Nvidia houdt digitale Zeepkistenrace in 4D
Techreus Nvidia en creatief bureau Rosh Studios hebben samen de campagne en minigame ‘Nvidia Zeepkisten live’ in Cinema 4D ontwikkeld.
Dole daagt Nederlanders in campagne uit ‘wow’ toe te voegen aan stamppot
Voor de introductie van haar vernieuwde assortiment lanceert de Dole Sunshine Company een campagne waarin Nederlanders worden uitgedaagd ‘wow’ (lees: ananas) toe te voegen aan traditionele Nederlandse gerechten.
Go Ahead-speler Kuipers en zijn moeder schrijven kinderboek om leesvaardigheid te bevorderen
Go Ahead Eagles-aanvoerder Bas Kuipers heeft samen met zijn moeder, schrijfster Isa Maron, een kinderboek geschreven: Het Magische Stadion. Met het boek willen Go Ahead Eagles, Isa en Bas de leesvaardigheid van kinderen bevorderen. Een deel van de opbrengst gaat naar de Hersenstichting.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing