[column] Waar is de junior copywriter gebleven?
'Bureaus en marketing departments: investeer in mentoren van junior talent', stelt remote copywriter Peter van Wijk in zijn nieuwe blog. Zo blijven goede schrijvers -waar geen AI tegenop kan- gegarandeerd in de nabije toekomst.
[Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar de zeskleurige regenboog
Vorige week beschreef ik hoe een bedrijf alleen op geloofwaardige wijze Marketing the Rainbow kan ondernemen als het interne beleid op orde is. Dat wil zeggen: middels corporate erkenning, steun en zichtbaarheid van de LHBT+-werknemers en hun gelijke rechten.
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
[Marketing the Rainbow #52a] De interne DE&I marketing van Shell
Een paar jaar geleden vierde Shell Pride Amsterdam door vier tankstations rond de stad te versieren met regenbogen. Ze werden door de LHTB-gemeenschap al snel beschuldigd van ‘pinkwashing’ en voor ‘woke’ uitgemaakt door hun tegenstanders. Eén suffe tweeter lachte hardop omdat de regenboog ondersteboven zou staan. Storm in een glas water en reacties van onwetenden. Er zit veel meer in de regenboogcommunicatie van Shell.
[column] De kommageneratie
Iedereen die met woorden of cijfers werkt, wij allemaal dus, moet het belang van punten en komma's op de juiste plaats kennen. Dat de 82-jarige Willy Janssen voor een hoedje via Marktplaats 1325 euro betaalde in plaats van 13,25, en gemeente Den Haag het honderdvoudige van wat de bedoeling was overmaakte aan bijstandsgerechtigden, laat zien dat een punt andere gevolgen kan hebben dan een komma.
[Marketing the Rainbow #51b] Marriott scoort met celebrities, huwelijksbootjes en de Gay Games
Vorige week liet ik zien hoe actief Marriott is op het gebied van diversiteit, en dat dit niet gaat om pinkwashing maar om een goedbedoeld én goed uitgevoerd beleid van diversiteit, ook op het gebied van marketing en communicatie. Dat er bovendien bakken met geld mee worden verdiend is natuurlijk het gevolg.
[column] Micro-moments of happiness
Wie de trendrapportages voor 2024 leest of hoort wordt niet bepaald vrolijk. Het wordt niet beter. Oorlog, verharde samenleving, inflatie en klimaatverandering blijven dit jaar overheersen.
[column] De gemiste kans in sportsponsoring
Reinjan Prakke is bij audio agency Airborne verantwoordelijk voor de verhalende podcastproducties. Vanuit zijn liefde voor het vertellen van onderhoudende verhalen in audio, vraagt hij zich af waarom sportsponsoring vaak zo oppervlakkig is, terwijl de mogelijkheden om verdieping te geven voor het oprapen liggen.
[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?
Merken die nauwelijks een maatschappelijke missie hebben doen schaamteloos aan greenwashing en worden geregeld tot B Corp verheven en dan maken jullie, Tony’s Chocolonely, hèt voorbeeld van een merk met een missie, een platte verkoopcampagne.
[Marketing the Rainbow #51a] Hoe het mormoonse Marriott de regenboog omarmde
De ‘hospitality’ industrie is al heel lang bezig met Marketing the Rainbow.
[Marketing the Rainbow #51b] Zalando’s reis van activisme naar maatinclusieve schoenen
Zoals ik vorige week beschreef begon Zalando pas vrij laat met aandacht te geven aan diversiteit in MarCom. Maar toen gingen ze ook echt los. Van spetterende online campagnes tot activeringen bij evenementen, en van steun aan onderdrukte groepen tot speciale producten.
[column] 3 learnings voor de marketing van jouw foodmerk
Zoveel mensen, zoveel meningen. En dat geldt zeker voor wat er op ons bord ligt. Hoe profileer je je foodmerk op de juiste manier als marketeer? Drie learnings om je voordeel mee te doen, tipt Kim Zoon van Green Food Lab.
[column] Goede copy heeft een lekker ritme
'Goed verhaal en het leest ook zo gemakkelijk weg'. Onbescheiden om te zeggen, maar dit krijg ik vaak terug van opdrachtgevers, schrijft de veelbekroonde remote corporate copywriter te Italië Peter van der Wijk.
Top-5 TikTok-trends van deze week: niks aan de hond, vakantieverleiding en boer met kiespijn
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #51a] Zalando gaat van controverses naar verborgen verhalen
In de modewereld lopen niet alleen veel regenboogmedemensen (noteer dit even voor Scrabble) rond, maar wordt ook volop aandacht besteed aan de bijbehorende consumenten.
[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers
Marketeers zijn vrij uitgesproken in hun verwachtingen van partners of leveranciers. Zeker als het op strategische of conceptuele vraagstukken aankomt. Een scherpe analyse moet uiteindelijk leiden tot een effectieve strategie en een efficiënte executie. Maar zijn marketeers zelf scherp genoeg om tot dit gewenste resultaat te komen?
[column] Zo wordt 'empathizen met je klant' weer leuk
Elk bedrijf dat customer centricity op de agenda heeft staan, kan niet om ‘empathizen met de klant’ heen. En niet voor niets: inzichten ophalen bij je doelgroep verbetert de snelheid en de kwaliteit van veel besluiten.
[column] Het personasprookje
Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie wordt ons regelmatig gevraagd om ook een persona uit te werken. Logisch, want het is buitengewoon zinvol om je goed te kunnen verplaatsen in je doelgroep. Dat gezegd hebbende, blijkt in de praktijk vaak dat het gebruik van persona’s volkomen hun doel voorbij schiet. Marketingstrateeg Josefien ten Have kan hierover meepraten.
[Marketing the Rainbow #50b] Spanje heeft 6,8 miljard redenen om van regenboogtoeristen te houden
In Spanje weten ze het wel: je doet er goed aan om je te open te stellen voor LHBT-toeristen: ze reizen vaker, blijven langer, geven meer uit en reizen vaak buiten het hoogseizoen. Dit is bij veel bestemmingen niet onopgemerkt gebleven. Spanje is al jaren voorloper op dit gebied.
[column] Artificial Intelligence
Onlangs werd ik, in mijn rol als voorzitter van Sire, gevraagd door de Nederlandse AI Coalitie of ik hen wilde helpen om het fundament te leggen voor een publiekscampagne om AI dichter bij de mensen te brengen.
[column] Op zoek naar een klinkende coalitie
Terwijl de formatie zich in een patstelling bevindt, zijn de nieuwe Kamerleden inmiddels ingewerkt. Vast onderdeel van die kennismakingsperiode is het publiceren van hun favoriete muzieknummer. En dat biedt een fascinerend inkijkje in het gevoelsleven van ons parlement.
[column] AI is de turbo op je digitalisering
Wie mij kent, weet dat ik van nieuwe ontwikkelingen houd. En dan vooral van hoe je als merk of bedrijf aantoonbare concurrentievoordelen behaalt door 'first mover' te zijn. Dit verklaart - naast mijn passie voor podcasting - mijn interesse in de ontwikkeling van AI in de creatieve industrie.
[column] Duurzame hersenkraker
Als je de gemiddelde briefing van vijf jaar geleden vergelijkt met die van vandaag de dag, dan vallen er drie dingen op: duurzaamheid, duurzaamheid en duurzaamheid. Een goede trend, uiteraard, maar de ene duurzaamheid is de andere duurzaamheid niet.
[Marketing the Rainbow #50a] Hoe Spanje zich in de markt zet als regenboogbestemming
In Spanje weten ze het wel: je doet er goed aan om je te open te stellen voor LHBT-toeristen.
[column] Polarisatie is goed voor de kijkcijfers
Vaak kijken wij vanuit marketingperspectief naar media als bereiksinstrument; een middel om mensen te bereiken. Daarbij hebben wij als marketeers of communicatieprofessionals geen mening over de media zelf, maar deze keer willen we er ons wel aan wagen, omdat de rol van media dusdanig verandert dat het ook ons doel raakt. Wat is er aan de hand?
[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen
Er zijn weinig woorden die zo eendimensionaal worden toegepast als het woord duurzaam. Duurzaam heeft echter meerdere betekenissen. Naast weinig belastend voor het milieu, staat duurzaam ook voor lang durend of weinig aan slijtage of bederf onderhevig.
[column] De echte verhalen in food
Jarenlang gold reclame voor ‘food’ toonaangevend. De norm in advertising. Als je als bureau werkte voor grote foodmerken dan was dat het bewijs dat je meedeed in de wereld van advertising.
[column] Het enorme aanbod van eenheidsworst
We staan er nauwelijks bij stil als we een supermarkt binnenlopen, maar nog nooit is het aanbod in de schappen zo groot geweest. Alleen al het aantal variaties op een product als kwark of vla is overweldigend en historisch ongeëvenaard. Je hoeft niet lang te zoeken om alleen al meer dan 250 variaties op yoghurt te vinden.
[column] Verbinding door verbeelding
We leven in een bijzondere tijd. De uitdagingen waarmee we ons als samenleving geconfronteerd weten, zijn pittiger dan ooit. De ene crisis is nog niet bezworen als de volgende zich alweer aandient, stelt Patrick Roubroeks , founding & creative director Xsaga. Wat helpt?
[column] AI Pin en de toekomst van interactie
Met de introductie van Humane’s AI Pin is er eindelijk weer eens een interessant nieuw mobiel apparaat op de markt. Na jaren van slechts incrementele innovatie hebben we nu een compleet nieuwe gadget dat doet denken aan de intelligente assistent uit de film Her. Gaat de AI Pin onze smartphones vervangen?
[column] Jeroen de Bakker: Dit zijn mijn favoriete podcasts van 2023
Het afgelopen jaar heb ik weer met veel plezier een hoop interessante, spannende en leerzame verhalende podcasts geluisterd. Op de fiets naar de zaak in de Houthavens, in de auto naar een afspraak en met de hond op het strand in Schoorl of in het Amsterdamse Bos. Hier mijn favourite top 5 van het afgelopen jaar, in willekeurige volgorde, tipt Jeroen de Bakker van Airborne.
[column] Food Forward: een gids voor de food trends van 2024
'Smaken evolueren net zo snel als de laatste modetrends, en in de wereld van food is het zaak om altijd een paar stappen voor te blijven. Wat kan je als food-marketeer verwachten van het komende jaar? Als creative agency in good food bewegen we ons in het hart van de foodwereld en lopen we heel wat ontwikkelingen tegen het lijf. Klassiekers komen weer terug, nieuwe innovaties verschijnen en ook is het tijd om afscheid te nemen van een aantal zaken.' Samuel Levie en Laura Emous schotelen je graag de food trends voor het komende jaar voor.
[Marketing the Rainbow #49] Everyone's Gay in Amsterdam
Er gaat in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld om, en LHBT’ers zorgen voor een meer dan proportioneel deel daarvan. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep: o.a. bij hotels en vliegmaatschappijen – maar ook bij bestemmingen.
[column] Hoe Aesop een statussymbool werd
In aanloop van de a.s. publicatie van Jongereniconen 2024 op MarketingTribune, belicht trendspotter Jonas Kooyman (Havermelkelite) alvast een opmerkelijk merk. 'Op een recente woensdagmiddag stapte ik naar binnen bij de meest pretentieuze zeepwinkel ter wereld: Aesop. Ingericht als een luxueuze Victoriaanse apotheek, met het getokkel van een harp uit de speakers en de geur van mandarijntjes in de lucht, was ik de chaos van de Amsterdamse binnenstad al snel vergeten.'
[column] Gen Z: Alsof er een nieuwe apensoort is ontdekt
Er is al héél veel gezegd en geschreven over Gen Z. Het is alsof er leven op een andere planeet is ontdekt of een nieuwe apensoort in het Amazonegebied. De godganse marketingbranche wil weten wat deze generatie uniek maakt, wat ze beweegt en wat er nodig is om ze te verleiden en te laten converteren.
[Marketing the Rainbow #48] Ik ben Amsterdam
Eerder beschreef ik hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep, o.a. bij 'bestemmingen'.
[column] Ook B2B-marketeers mogen, nee moeten zelfs, buiten de corporate guidelines kleuren
De verschillen tussen B2C- en B2B-campagnes worden steeds kleiner. Ook een B2B-campagne moet steeds creatiever, verrassender en met meer impact. Maar hoe krijg je je stakeholders mee?
DOSSIER FOOD Column: Junkfood
Eten is het nieuwe goud; je wordt op de parkeerplaats van Appie nog net niet beroofd.
[column] Pinkwashing: maak authentieke LGBTQIA+ campagnes
Merken moeten voortdurend betrokken blijven, aandachtig luisteren en blijven leren. Belangrijker nog: met meer diversiteit binnen het managementteam hebben merken echt kans om het verschil te maken in de wereld, stelt Lin Seelen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing