Wrap it up; contentmarketing anno straks

Wrap it up; contentmarketing anno straks
  • Content
  • 22 apr 2014 @ 09:00
  • Link
  • Platform Content
    Platform Content

    branche-organisatie in content marketing
    Plaform Content
  • TrendsVerdienmodellen

Ik reisde een week door New York, San Francisco en Los Angeles, waar ik aan tafel mocht met de directies van Furious Minds, ESPN, NBC, Kickstarter, Comcast, Viggle, Aereo, Viacom, CBS Interactive, Google, YouTube, Trident Capital, Oyaala, Fox, Facebook, Twitter, Rovi, Samsung en Net2TV. Zo ik al gehoopt zou hebben op de ultieme, generiek toepasbare strategische route in de contentmarketing anno straks, dan bleek die hoop dus ijdel.

Feit is dat de mediawereld aardig op z’n kop staat. Gevestigde instituties als Viacom en ESPN zien hun mondiale macht en miljarden bedreigd door startups, disruptives en social medianetwerken. De mediaconsument emancipeert in rap tempo en zoekt zijn eigen weg, los van kabelabonnementen, zenderloyaliteit of titeltrouw. De adverteerder probeert krampachtig in dat spoor te blijven en wordt alleen al daardoor met de dag minder grijpbaar. Merken kopen dus minder reclame in op bestaande (paid) kanalen en beginnen hun eigen (owned) contentomgevingen. Voor ons geen slechte ontwikkeling natuurlijk, maar we hebben rustiger tijden gekend.

Voorafgegaan door print, verliest nu ook TV haar dominante positie. Niet dat de ‘big screen’ verdwijnt uit de huiskamer natuurlijk, maar de onderliggende structuur van kabel, networks en abonneecontent huivert onder de aanzwellende storm van technologische innovatie, veranderende mediaconsumptie, weglopende adverteerders, concurrerende netwerken als YouTube of Facebook en nieuwe contentproposities als Netflix. De verticale integratie tussen kabel en content helpt dan ook al niet echt in een soepel meebewegen met deze ontwikkelingen. Want wie neemt er nu afscheid van bestaande, nog steeds aanzienlijke, geldstromen?

Ondertussen zoeken premium content, user generated content, branded content en gaming hun eigenwijze route over het internet. Over the top blijft dus nog wel even het buzz-begrip, evenals monetizing the media. De rol van big data blijft bij dit alles uiteraard essentieel. Sterker, die groeit exponentieel. En ook hier lijken profielkoningen als Facebook en Google vooralsnog de beste kaarten te hebben, al houdt vooral Facebook die kaarten voorlopig nog wat tegen de borst.

Dat is zo’n beetje het plaatje op hoofdlijnen. Detailconclusies gaan de reikwijdte van dit blogje natuurlijk ver te buiten. Maar wil je er eens hardop over doordenken: altijd leuk! 

Dit blogartikel is geschreven door Henk Jacobs, directeur Scripta Communicatie. Dit artikel is eerder verschenen op platformcontent.nl

Platform Content

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken