Mercedes met native advertising op LinkedIn: adder onder het gras
- Content
- 21 jul 2014 @ 13:01
- Link
-
Suzanne de Bakker
docent Master Corporate Communicatie
Universiteit van Amsterdam - Branded content
- 21 jul 2014 @ 13:01
- Suzanne de Bakker
Mercedes Benz en LinkedIn hebben vorige week een nieuwe twist aan native advertising gegeven. Mercedes gebruikt LinkedIn om de 2015 C-Class line te promoten, aan de hand van een wedstrijd "Driven to perform". De winnaar krijgt een leasecontract van een Mercedes C300 voor 2 jaar. Klinkt mooi, maar Mercedes krijgt wel toegang tot informatie van je LinkedIn-account. Een native ad met ook nog een adder onder het gras!
In deze wedstrijd kunnen mensen niet zichzelf opgeven, maar kunnen iemand nomineren in hun eigen LinkedIn-netwerk. Vanuit de gedachte van de recommendations die mensen aan elkaar geven op het professionele netwerk, vraagt Mercedes LinkedIn-gebruikers om iemand uit hun netwerk te nomineren door hun professonionele talenten en verdiensten in korte recommendations (in 500 karakters of minder) te beschrijven.Tevens dient beschreven te worden hoe de persoonlijke kwaliteiten van deze persoon passen bij het merk Mercedes. Mercedes neemt ook de populariteit en activiteit van de genomineerden mee in het aanwijzen van de winnaar. De wedstrijd sluit op 18 augustus.
De geschatte waarde van de lease is 11.353 dollar en de winnaar krijgt ook nog een cheque ter waarde van 4.865 dollar voor afkoop van de belasting (bron: nytimes.com).
Deze advertentie lijkt mooi te passen bij het gebruik van LinkedIn, en is wat mij betreft mooi gevonden. Ik ben benieuwd hoeveel bereik Mercedes met deze native ad weet te genereren. Maar dat het een succes wordt voor Mercedes staat wel al vast, want door mee te doen aan de wedstrijd krijgt Mercedes toegang tot je LinkedIn-account.
Op mbdriventoperform.com kun je doorklikken naar de wedstrijd en iemand nomineren.
Er zit dus een adder onder het gras: Mercedes krijgt namelijk toegang tot de volgende informatie: je volledige profiel, je emailadres, je connecties (1e en 2e graad), en invitations en messages.
En ik kan mij zo voorstellen dat dit een onschatbare bron van waarde is voor Mercedes. Het is vrij diepgaande informatie van professionals die bij het merk Mercedes passen en de 1e en 2e rij van professionals die om deze persoon heen zitten. Ik kan me ook voorstellen dat de data analists van Mercedes al likkebaardend zitten te wachten op de eerste accounts die iemand nomineren.
Wat LinkedIn betreft, die zullen vast een grote zak met geld van Mercedes hebben ontvangen voor deze exposure en de data.
Dus een native ad met een adder onder het gras: ze bestaan dus!
-
Suzanne de Bakker
- Werkt bij: Universiteit van Amsterdam
- Functie: docent Master Corporate Communicatie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing