Facebook verbiedt like-gates
- Content
- 12 aug 2014 @ 12:40
- Link
-
Kyra Keuken
Content specialist
Zandbeek - Digitaal
- 12 aug 2014 @ 12:40
- Kyra Keuken
We kennen het trucje allemaal: verstop een actie, content of app achter een like-gate, zodat Facebookgebruikers je pagina eerst leuk moeten vinden voordat ze toegang krijgen. Handig, want nieuwsgierige (of hebberige) users vinden het vaak een kleine moeite om even op ‘Like’ te klikken. Maar, voor deze users is een like meer een middel om hun doel te bereiken, dan een uiting van hun waardering.
Weg met het bedelen om likes
Facebook wil nu een einde maken aan die praktijken door like-gates te verbieden. Vanaf 5 november gaan de nieuwe regels in. Eerder paste Facebook haar algoritme al aan om marketeers die om likes vragen te straffen. De motivatie achter Facebooks nieuwe maatregelen is eigenlijk heel simpel: likes moeten weer voorbehouden zijn aan pagina’s die mensen echt leuk vinden. Klinkt eigenlijk heel logisch, toch?
Beter bereik
Als Facebook-marketeer en veelvuldig gebruiker van like-gates is je eerste reactie op dit soort maatregelen waarschijnlijk niet zo positief. Maar als je er even over nadenkt, is het eigenlijk juist goed. De waarde van een like is namelijk al jaren aan het dalen. Mensen liken gemiddeld 80 pagina’s. Hierdoor zien ze in hun news feed maar een fractie van de content die al die pagina’s plaatsen: Facebook filtert namelijk de stroom updates om overvolle news feeds te voorkomen. Als we minder pagina’s als concurrentie hebben, wordt ons bereik dus ook beter.
Kwaliteit van likes gaat omhoog
Ook de kwaliteit van likes wordt door dit soort maatregelen veel beter. Eigenlijk is dat het allerbelangrijkste. Wij hebben liever 1.000 betrokken fans, dan 10.000 vluchtige. Die betrokken fans krijg je met hoogwaardige, slimme content die perfect is afgestemd op je doelgroep. En je bereik verhogen? Dat doe je met gericht adverteren. Mocht je nog niet om zijn, dan is dit een uitstekend moment om je KPI’s aan te passen. Kwaliteit boven kwantiteit!
Dit artikel is geschreven door Kyra Keuken – content specialist bij Zandbeek, the agency for engagement.
Dit artikel is eerder verschenen op platformcontent.com.
-
Kyra Keuken
- Werkt bij: Zandbeek
- Functie: Content specialist
- Website:http://www.zandbeek.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing