Recordaantal inzendingen voor Grand Prix Content Marketing: waarom eigenlijk?

Recordaantal inzendingen voor Grand Prix Content Marketing: waarom eigenlijk?
  • Content
  • 16 okt 2014 @ 16:38
  • Link
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker

    docent Master Corporate Communicatie
    Universiteit van Amsterdam
  • Awards

Vandaag berichtten we hier op MarketingTribune over het recordaantal inzendingen van de Grand Prix Content Marketing: 173 cases van ruim 40 bureaus. Hoe is dit nu te verklaren? Allereerst natuurlijk door het feit dat bureaus en merken weten dat de prijs bestaat, en zich ook zelfverzekerd genoeg voelen om iets in te sturen. Maar natuurlijk ook door het gegeven dat contentmarketing hot is, en dat veel bedrijven er mee aan de slag zijn gegaan. Waarom is dat?

Hoe het sociale medialandschap is veranderd
Het internet en de verdere digitalisering van de media hebben het mediagedrag van consumenten en de manier waarop ze met elkaar communiceren veranderd, waardoor consumenten tegenwoordig leven in een sociaal medialandschap. Ze hebben eigen mediakanalen en gebruiken om merkervaringen met elkaar te delen. Zo is in 2009 al geschat dat elke vijfde tweet naar een merk, product of dienst verwijst en dat elke vijfde merk-gerelateerde tweet een mening of oordeel bevat (onderzoek van Jansen, Zhang, Sobel & Chowdury uit 2009). Dus, de informatiestroom over een merk is dus verre van eenzijdig en daarmee moeilijk te voorspellen. Dit betekent dat marketeers de controle over hun merk en hun marketing voor een deel hebben verloren en dat ze nu participeren in de conversatie over hun merk.Dit wordt door Macnamara (2010) ook wel 'The Collapse of the Control paradigm' genoemd.

De effectiviteit van reclame neemt af
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de effectiviteit van reclame is afgenomen. Een vrij recent wetenschappelijk artikel (Sethuraman, Tellis, & Briesch, 2011) waar de conclusie van verschillende wetenschappelijke onderzoeken onder de loep zijn genomen en met elkaar vergeleken zijn bevestigt dit. Zo kwam naar voren dat zowel de korte- als de langetermijnopbrengsten van één euro reclamegeld in de periode 1960-2008 bijna de helft lager waren dan die in een eerder onderzoek waar alleen onderzoeksgegevens van voor 1980 werden gebruikt Assmus, Farley, & Lehmann, 1984).

Het herschrijven van de 4 marketing P’s
Deze tijd waar de consument dus de baas is en niet zit te wachten op traditionele advertenties, zou tot het herschrijven van een van de vier P’s van marketing, die van promotie, moeten leiden.Alle 4 P's zijn oorspronkelijk opgesteld vanuit het principe dat de relatie tussen merk en consument bepaald wordt door producteigenaarschap; de consument schaft een product aan en heeft daardoor een ‘relatie’ met het merk.

Dit principe gaat nu niet meer, of in iedergeval minder, op, want de interactie die consumenten hebben met het merk is niet alleen via de producten maar via elke ervaring met het merk op welke manier en op welke plek dan ook. Bedrijven moeten de ervaringen die hun merk en producten omringen dan ook nuttig, entertainend, onderwijzend en uniek maken. En deze ervaringen kunnen niet meer enkel via een corporate website beschikbaar gesteld worden. Consumenten verwachten dat merken er op alle mogelijke plekken voor ze zijn, ongeacht of ze gewoon aan het surfen zijn of dat ze het product al hebben. Deze ervaringen en de interactie erover bepalen wat het merk is, en dus niet meer de traditionele marketingboodschap. Merken moeten vanuit deze optiek dus stoppen met schreeuwen en de conversatie aangaan met de consument.

Contentmarketing is hot
Contentmarketing past in deze ontwikkeling omdat er niet wordt geschreeuwd en er een conversatie aangegaan wordt met de consument. Zoals Joe Pulizzi, de schrijver van een van de eerste boeken over contentmarketing ‘Get content, get customers’, het definieert: 'the art of understanding exactly what your customers need to know and delivering it to them in a relevant and compelling way'.

Contentmarketing is dus een goede manier van marketing in de toekomst en dat merken hiermee aan de slag zijn gegaan ondesteunt deze verwachting.

Kom naar de prijsuitreiking op 20 november om te zien welke mooie cases in Nederland en Belgie ontwikkeld en geproduceerd worden. Bestel je kaarten hier.

Gebruikte bronnen

  • Assmus, G., Farley, J.U., & Lehmann, D.R. (1984). How advertising affects sales: Meta analysis of econometric results. Journal of Marketing Research,21(1), 65-74.
  • Jansen, B.J., Zhang, M., Sobel,. K., & Chowdury, A. (2009). Twitter power: tweets as electronic word of mouth. Journal of the American Society for Information Science, 60(11), 2169-2188.
  • Macnamara, J. (2010). ‘Emergent’ media and public communication: understanding the changing mediascape. Public Communication Review, 1(2), 3-17.
  • Sethuraman, R., Tellis, G.J., & Briesch, R.A. (2011). How well does advertising work? Generalizations from meta-analysis of brand advertising elasticities. Journal of Marketing Research, 48(3), 457-471.
Suzanne de Bakker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken