De 5 grootste ergernissen in contentmarketing

De 5 grootste ergernissen in contentmarketing
  • Content
  • 5 nov 2014 @ 09:30
  • Link
  • Robbert Zantinge
    Robbert Zantinge

    directeur
    ZB Communicatie & Media
  • Trends

Okay vakgenoten, we doen even een ‘Jan Muldertje’. Dit is de officiële ‘Ergernis Top 5’ van de Nederlandse contentmarketing...

#1 Jargon
Branded content, native advertising, viral marketing en wat is je cost per action? Kom op, doe ’s ff normaal praten! Nog niet zo lang geleden heette ‘social’ nog gewoon ‘antwoorden’ als een klant wat vroeg. En daar hadden we toen geen ‘conversation strategy’ voor nodig. Ergernis #1: al dat trend-blabla. Engelse termen zijn tot daar aan toe. Maar laten we vooral doen waar ons vak voor is uitgevonden en, als het even kan, ook zo noemen: contact maken, communiceren en goede media maken.

#2 Experts
Mag ik ff een bakje? Nederland telt inmiddels zo’n 6,2 miljoen social media experts, contentmarketing deskundigen en online specialisten. Goed voor het vak? Mmmh. Kom eerst eens door met een gefundeerde mening of een verrassende visie, zou ik zeggen. En liever nog met wat spijkerharde resultaten. In elk geval voordat je in je profiel opneemt dat je ‘expert’ of ‘goeroe’ bent. Verschrikkelijk... Zelfbenoemde ‘visionairs’ block ik sowieso.

#3 Like & Follower cultuur
Sinds een tijdje word ik gevolgd door een internetbureau met 16.000 volgers. Eerste reflex: jaloezie. ‘Potver, meer dan mijn bureau.’ Maar ik heb hun volgers eens even bekeken. Ik trof aan: tientallen ‘I follow back’-accounts, Oekraïense fotomodellen die je Russisch willen leren en accounts die alleen in het Chinees twitteren. Ik bedoel... kom op! Volgers op Twitter en likes op Facebook kan nooit een doel op zich zijn. Elke ‘goeroe’ weet toch: liever 300 geëngageerde fans, dan 3.000 onwetende volgers.

#4 De uitverkorenen
Er zijn in deze wereld maar heel weinig mensen écht origineel. Creatief in contentmarketing is doorgaans slim jatten, knippen en plakken, met daarover een sausje van jezelf. Niet schrikken. Dat is niet anders in de architectuur, techniek, kunst of welke sector dan ook. Daarom Ergernis #4: doe niet of je tot de uitverkorenen behoort als je je nieuwe briljante, idee, app of platform lanceert. Er is weinig écht origineel. In ons vak kopieert iedereen elke dag (en dat is maar goed ook).

#5 Negatieve collega’s
Pfff. Makkelijk hoor om vanachter je Ikea-bureautje op zolder de wereld te vertellen hoe het anders moet en mensen te bashen die een afwijkende of eigenzinnige mening hebben. Überhaupt mag het af en toe wel wat positiever allemaal (dus vandaar ook deze Ergernis-Top 5 snap je? ;-) Laten we niet vergeten dat we, als naar ons eigen vakgebied kijken, in één van de spannendste periodes ooit leven. Laten we elkaar stimuleren om goede dingen te creëren en als het even kan de wereld er ook nog wat mooier mee te maken.

Dus dank je wel...

Dus daarom: dank je wel Aart Lensink die onbezoldigd voorzitter is van de brancheclub. Tristan Lavender voor je interessante blogs. Marco Derksen die het internet afschuimt en altijd interessante zaken deelt. Roos van Vugt die niet alleen op Twitter sociaal is. Sak van den Boom voor het belangeloos promoten van het vak. Piet Bakker voor al je media-analyses. Suzanne de Bakker voor het delen van wetenschappelijke inzichten. Michiel Buitelaar voor je online analyses en onderzoeken uit de hele wereld die ik van je krijg. ... En jij natuurlijk. Omdat jij volgende week een inspirerend stuk schrijft waarmee je dit blog in één keer van tafel veegt ;-)

Robbert Zantinge

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken