Hoe maak je een goede contentkalender?

Hoe maak je een goede contentkalender?
  • Content
  • 9 jan 2015 @ 10:47
  • Link
  • Kyra Keuken
    Kyra Keuken

    Content specialist
    Zandbeek
  • Geen tag

Nieuw jaar, nieuwe content, nieuwe kansen. Heerlijk, zo’n schone lei. Met een contentkalender zorg je ervoor dat hij ook schoon blijft. Maar voor veel mensen lijkt het opstellen van een goede contentkalender een onmogelijke klus. Wat zet je erin? Hoe houd je hem up-to-date? Wat voor tools en programma’s kunnen je hierbij helpen? Zandbeek geeft antwoord!

Je contentkalender voorbereiden Het is wat afgezaagd, maar het klopt wel: een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom is het maken van een contentkalender ook zo’n goed idee, vinden wij bij Zandbeek. Maar voordat je hieraan begint, is het belangrijk om eerst de hoofdlijnen uit te stippelen:

  • Welke doelgroepen wil je bereiken en hoe?
  • Welke kanalen moeten er in de kalender terugkomen?
  • Op welke gebeurtenissen (zoals een productlancering of campagne) moet je content aansluiten?
  • Welke thema’s gaan er het komende jaar spelen?
  • Welke doelen wil je bereiken met je content?
  • Hoeveel budget heb je, en hoe ga je dat verdelen over het jaar, onder je kanalen en je doelgroepen?
  • Wie gaan er allemaal aan de contentkalender werken?
  • Wie is eindverantwoordelijk voor de inhoud?

Het is vaak handig om van deze antwoorden een korte samenvatting te maken. Door die te delen met iedereen die aan de contentkalender werkt, houd je alle neuzen dezelfde kant op.

Je contentkalender opzetten
Voor het opzetten van een goede contentkalender heb je verschillende opties. Met een kant-en-klare jaarkalender in Excel kom je vaak al een heel eind. Als je googelt op ‘Content (of Editorial) calendar 2015 template’ kom je er genoeg tegen. Er zijn ook veel tools die je kunnen helpen. Voor kleinschalige projecten of bedrijven is de gratis dienst Trello een mooie optie. Hiermee kun je verschillende projecten aanmaken, takenkaartjes beheren, checklists bijhouden en acties met je team delen.

Voor grotere organisaties is contentmarketingsoftware als Percolate of Kapost een mooie optie. Deze tools zijn vooral geschikt als je omvangrijke projecten runt waarbij veel afdelingen, bureaus of externen betrokken zijn. Dat zit ‘m vooral in de prijs: voor dit soort professionele programma’s betaal je al gauw 3.000 euro per maand. Dat is niet voor iedereen de moeite waard. Maar je krijgt er wel een hoop voor terug.

Allereerst is de gebruiksvriendelijkheid uitmuntend. Geen geklungel met losse bestanden voor verschillende projecten op interne servers, maar alles netjes online bij elkaar. Je kunt online je kalender bijhouden en delen, taken toewijzen en checklists bijhouden. We leven in een tijd waarin steeds meer mensen thuiswerken, of op locatie. Alles online is dan extra handig. Maar dat is lang niet alles. Jouw huisstijl wordt voor je in de tool gezet, waardoor je ook vanuit de tool alle content kunt maken. Van WordPress blogs tot social media posts. Je hoeft niet eens ergens anders beelden te zoeken: zowel Kapost als Percolate werken samen met onder andere Getty Images en Shutterstock. Binnen je licentie kun je gratis al hun beelden gebruiken.

Vervolgens kun je alle content laten goedkeuren, bijvoorbeeld door een klant of leidinggevende (dat kan gewoon via de mobiele app), om het daarna direct vanuit de tool online te plaatsen. En dan hebben we het nog niet eens over de geweldige data- en analytics-mogelijkheden gehad. Kortom, wij van Zandbeek zijn fan!

De inhoud bepalen
In de basis moeten minimaal de volgende zaken in je contentkalender terugkomen:

  • Het onderwerp van de content
  • Het format van de content (video, artikel, blog enz.)
  • De datum waarop de content moet worden gepubliceerd
  • De kanalen waarop de content moet worden geplaatst
  • De auteur van de content
  • De eigenaar van de content (oftewel, wie is eindverantwoordelijk?) 
  • De status van de content

Afhankelijk van je doelen is het ook handig om de volgende zaken terug te laten komen:

  • Gerelateerde onderwerpen en items – Bijvoorbeeld een persbericht dat aansluit op een artikel.
  • Thema of onderwerp – Onder welk thema of hoofdonderwerp valt de content?
  • Call-to-action – Wat is de belangrijkste actie die de doelgroep moet ondernemen?
  • Customer journey – Op welke stap uit de customer journey sluit deze content aan? Is het bijvoorbeeld vooral bedoeld voor oriënterende potentials, of moet het de lezer of kijker een laatste zetje tot aankoop geven?
  • Url’s – Waar linkt je content naartoe?
  • Keywords en metadata – Op welke keywords zet je in? Wat is de metadescription?
  • Visuals – Wat voor soort visual ga je gebruiken en waar komt die vandaan? Moet je bijvoorbeeld een fotograaf inschakelen, of gebruik je een stockbeeld?
  • Budget – Hoeveel budget is er om dit specifieke onderwerp te produceren? En hoeveel om het aan te jagen, bijvoorbeeld via social advertising?
  • Backlinks – Op welke platformen moet de content worden doorgeplaatst? Wie moet daarvoor worden benaderd?

Je contentkalender vullen
Nu je de basisopzet gereed hebt, is het tijd voor het leukste werk: het vullen van je kalender! Een paar tips:

Betrek een divers gezelschap
Geen grotere valkuil dan een te select gezelschap laten nadenken over de content van het komende jaar. Vraag bijvoorbeeld ook designers, videoproducers, verkopers of medewerkers van de klantenservice om mee te denken.

Brainstorm over thematische content
Kijk per thema welke onderwerpen en items je kunt produceren. Zie dit als een soort van inspiratielijst waar in principe alles op mag: dit is nog niet het moment om heel kritisch te zijn. Kijk bijvoorbeeld ook naar issues waar je op kunt inhaken.

Kijk terug naar je content van het afgelopen jaar
Wat kun je eventueel dit jaar hergebruiken of updaten? Heb je bijvoorbeeld een blog waar je een vervolg voor kunt schrijven, of een artikel dat je kunt uitbouwen naar een whitepaper?

Maak een ‘op de plank’-lijst
Op zo’n lijst zet je content die je alvast kunt maken, of kunt oppakken op het moment dat het even wat rustiger is.

Het belangrijkste van een goede contentkalender is dat je hem zorgvuldig bij moet houden om er echt profijt van te hebben. Hulp nodig bij het opstellen van een contentkalender, het kiezen van de juiste tool of het bedenken van content voor het komende jaar? We helpen je graag!

Kyra Keuken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken