Marketing automation: van schieten met hagel naar bullseye
- Content
- 21 apr 2015 @ 14:41
- Link
-
Maroesja Kuut
content marketeer
Creatxt communicatie & content - MarketingCommunicatie
- 21 apr 2015 @ 14:41
- Maroesja Kuut
Tegenwoordig kun je een enorme hoeveelheid informatie uit werkelijk van alles ontsluiten. Dat big data nog vorig jaar een ‘buzz word’ was, is niet zo gek. Dat er overal informatie is te halen, is inmiddels een gegeven. Maar hoe je dat zo efficiënt mogelijk doet is misschien nog niet voor iedereen zo eenvoudig. Marketing automation helpt en draagt bij aan zowel lead generatie als relatiebeheer.
Op 9 april vond de Masterclass Online Leadgeneratie & Marketing Automation plaats van Utrecht Business School waarin docent Tobias Pasma acte de presence gaf en mij de onder andere volgende inzichten heeft bijgebracht.
Met behulp van marketing automation software kunnen marketeers social, online en e-mail marketing automatiseren en optimaliseren. Dat heeft een positief effect op lead generatie en vooral ook op een positieve relatie met bestaande klanten. Voorwaarde is wel dat marketing(communicatie) en sales nauw met elkaar samenwerken.
Bespaart geld
Marketing automation stelt je in staat continu op de hoogte te blijven van wat er leeft en speelt in de markt. Daar kan een organisatie vervolgens mooi op aansluiten; van schieten met hagel naar bullseye. Dat is fijn voor de (potentiële) relatie, want die wordt niet langer meer overspoeld met irrelevante content én fijn voor de organisatie, want die geeft niet langer te veel geld uit aan content die niet doeltreffend is. Want wat je als organisatie ook doet, als het niet aansluit op behoeften van je doelgroep - of dat nog een prospect of al een klant is -, kun je je afvragen of je wel goed bezig bent.
Lead generatie
Wanneer marketing en sales nauw samenwerken, kan het bedrijfsresultaat een enorme boost krijgen. Marketing verzamelt gegevens over de doelgroep in de verschillende fases van de customer journey, of breder geformuleerd: audience journey. Interacties op het internet die door marketing automation tools zijn vastgesteld, geven de verkoper informatie. Bijvoorbeeld over wie op de website is geweest, op welk onderdeel in de e-nieuwsbrief is doorgeklikt of wat een prospect of klant heeft gemeld op een van je socialmediakanalen. Daaruit kun je opmaken welke vragen er leven en welke content daar antwoord op geeft. Een bron van informatie voor de verkoper om voordeel mee doen. Verkoop haakt pas in op het moment dat de verkoop zo goed als zeker kan worden gesloten. Omdat je weet hóe je die klant kunt helpen, ben je veel meer faciliterend en veel minder pushend bezig. Het enige wat de klant wil is zo snel mogelijk een oplossing voor zijn probleem en omdat je als verkoper al zo veel weet, kun je dat ook realiseren; snel en efficiënt.
Relatiebeheer
New business is en blijft belangrijk, maar vergeet niet de bestaande klanten die zo waardevol zijn! Met alle hernieuwde mogelijkheden om nog gerichter prospects te bereiken, zou je bijna vergeten dat het altijd nog voordeliger is om bestaande klanten te behouden en de relatie met hen uit te breiden. Met marketing automation wordt dit eenvoudiger. Of misschien is het beter om te zeggen: het wordt specifieker. Je weet namelijk heel specifiek wat je klant aan informatie wenst en kunt daar heel specifiek op inspelen. Ook hier is de koppeling tussen marketing en sales van groot belang. Niet alleen voedt marketing de verkoper met informatie uit de marketing automation tool. De verkoper annex relatiebeheerder koppelt op zijn beurt de feedback die hij van zijn klant krijgt weer terug aan marketing. Zo kunnen toekomstige inspanningen nog weer beter worden afgestemd op klantbehoeften. De organisatie wordt hiermee steeds (kosten)efficiënter en de relatie met de doelgroep steeds inniger. Investeren in kennis op doen van marketing automation en het inzetten van de tool, zal een organisatie dan ook gegarandeerd veel opleveren: meer leads, betrokken klanten en het imago van een bedrijf die snapt wat zijn doelgroep wil.
Dit blog werd geschreven door Maroesja Kuut, Creatxt.
-
Maroesja Kuut
- Werkt bij: Creatxt communicatie & content
- Functie: content marketeer
- Website:http://www.creatxt.nl
- Profiel »
- communicatie
- marketing
- marketing automation
- lead generatie
- klant
- klantbeheer
- Utrecht Business School
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing