Nieuwe visuele media: ze zijn zo gek nog niet
- Content
- 24 apr 2015 @ 15:14
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Video
- 24 apr 2015 @ 15:14
- Gastblogger
De afgelopen 5 jaar is er een explosie geweest op het gebied van visuele media. Voornamelijk het aantal sociale visuele media neemt in rap tempo toe. YouTube, Vimeo en Instagram waren een van de eersten. Nu komen daar Vine, Snapchat en Pinterest bij. Het is niet gek dat visuele media zo populair zijn. Mensen onthouden namelijk slechts 10 procent van wat ze horen, 20 procent van wat ze lezen en wel 80 procent van wat ze zien. Daarbij is 90 procent van de informatie die naar de hersenen wordt gestuurd visueel. Beelden, plaatjes en foto’s worden door de hersenen 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst.
Leuk natuurlijk, maar hoe ga je daar als bedrijf mee om? Beter gezegd: hoe kan je deze visuele media inzetten als marketingtool?
De kracht van infographics
2014 was ongetwijfeld het jaar van de infographics. Je zag, en ziet, ze overal voorbij komen. Waar stukken tekst moeilijk de aandacht van de doelgroep vasthouden, weten infographics de aandacht te trekken. Infographics, ook wel 'informatieve illustraties' genoemd, zien er over het algemeen speels uit, wat ervoor zorgt dat je getriggerd wordt om de bijbehorende informatie door te lezen. En dat is bij de marketeers doorgedrongen. Het lijkt wel of alle informatie tegenwoordig in een infographicjasje wordt gestoken. Begrijpelijk, want infographics worden makkelijker gedeeld dan hele lappen tekst. En makkelijk delen betekent meer publiciteit. Veel bedrijven zetten hun logo daarom groot op een infographic, zoals Syndacast deed op de onderstaande infographic. Een bedrijf lift zo mee op de toegankelijkheid van een infographic. En doordat de informatie beter wordt onthouden, zal ook de bedrijfsnaam makkelijker blijven hangen bij de lezer. Een mooi voorbeeld van een visueel medium als marketingtool.
Zet een beroemde Viner in
Het snelst gegroeide visuele sociale media platform van de afgelopen periode is Vine. Vine bestaat sinds eind 2012 en is een platform waar gebruikers video’s kunnen uploaden. Deze video’s mogen niet langer dan 6 seconden zijn en worden constant opnieuw afgespeeld. De populairste video’s worden miljoenen keren bekeken.
Bedrijven gebruiken Vine op verschillende manieren als marketingtool. Adidas, Volkswagen, Samsung en Oreo gingen je al voor. Zij plaatsen grappige, creatieve of verrassende video’s op hun Vine account. Gebruikers van Vine die de net genoemde merken volgen, zien deze video’s vervolgens in hun timeline.
Maar er is ook een andere manier om Vine als marketingtool te gebruiken. De meest bekende Viners uit Amerika, met gemiddeld een aantal miljoen volgers, worden vaak ingezet om een video te maken waarin zij een product van een merk promoten.
Een voorbeeld van één van deze bekende Viners is Greg Davis, een 30-jarige man uit Florida, op Vine bekend onder de naam ‘Klarity’. Met zijn 2,9 miljoen volgers levert een zes seconde durende videopost op Vine hem tussen de $20,000 en $50,000 op. Coca Cola huurde hem in om een video te maken, passend bij Coca Cola’s ‘Share a Coke’-campagne. De door Davis gemaakte video is meer dan 9 miljoen keer bekeken.
Instagram ook aan de advertenties
Instagram is al een aantal jaar op de markt en ondertussen eigendom van Facebook, maar deed heel lang niet aan advertenties. Natuurlijk kon je, net als op Vine, als bedrijf je eigen video's maken en posten op je Instagramaccount, maar voor echte advertenties was geen ruimte op Instagram. Maar, sinds eind oktober 2014, kunnen er in Amerika, Canada en Australië advertenties gekocht worden in de vorm van een 15 seconde durende autoplay. Gebruikers zien daarbij foto’s en video’s van merken die ze niet volgen. De eersten die de advertenties kochten, waren Disney, Activision en Lancome. Geen kleine namen.
Adverteren op Instagram zal in de loop van 2015 in Europa mogelijk worden. Instagramadverteren wordt onderdeel van de business toolkit, die gaat bestaan uit accountstatistieken, advertentiestatistieken en een campagne-editor.
Recente advertentie-updates in Snapchat
Een ander visueel sociaal medium dat sinds afgelopen oktober advertenties toont, is Snapchat. Snapchat is een applicatie waarmee foto's kortstondig kunnen worden gedeeld met vrienden. . De foto’s worden vernietigd als ze zijn bekeken. Het vluchtige karakter van Snapchat levert interessante mogelijkheden op voor de marketeer. Zo kun je een sneak preview geven van een nieuw product. Of bijvoorbeeld een wedstrijd organiseren door klanten te vragen om foto’s te sturen terwijl ze het product gebruiken. Merken kunnen op deze manier zorgen voor het vergroten van betrokkenheid van de doelgroep.
Maar Snapchat biedt tegenwoordig ook ‘gewone’ advertenties aan. Maar ook deze advertenties zijn alleen nog maar in Amerika van toepassing. Amerikaanse gebruikers zien deze advertenties op het onderdeel Recente Updates van de applicatie. De gebruikers kunnen zelf aangeven of ze de advertentie willen bekijken of niet. Als ze de reclame bekijken, verdwijnt deze daarna uit de Recente Updates. Mocht de reclame niet bekeken worden, verdwijnt deze na 24 uur.
De reden voor de introductie van advertenties op Snapchat, is volgens Snapchat zelf dat ze simpelweg "geld moeten verdienen", maar zegt daarbij ook dat het een manier wil vinden om advertenties leuk en informatief te maken.
Bewustwording
Opvallend is dat niet alleen bedrijven door hebben dat je via visuele media je doelgroep gemakkelijk kan bereiken. Ook de visuele sociale media zelf zijn zich bewust van hun succes , en benutten hun kansen met het aanbieden van advertentiemogelijkheden op hun platform om de eigen omzet te doen stijgen. Een slimme zet. Maar het is natuurlijk nog slimmer als je als bedrijf gebruikmaakt van deze kans.
Dit blog werd geschreven door Joris van Duijnhoven, eigenaar Blacklemon en medeoprichter Vidimatic.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing