[Visuele contentmarketing deel 1] Waarom is visuele contentmarketing ineens zo hot

[Visuele contentmarketing deel 1] Waarom is visuele contentmarketing ineens zo hot
  • Content
  • 16 sep 2015 @ 16:14
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MobilePrint

Hoezo 'ineens'? Visuele marketing was er altijd al. Bekeerders en adverteerders kennen al jaren de kracht van pakkend beeld. Dat is geen nieuws. Wat is er dan veranderd? Drie dingen: Productie, Distributie en Impact.

Het maken van commercieel bruikbare beelden was lange tijd voorbehouden aan professionals. Mensen die vaak veel opleiding en dure apparatuur hadden. Eerst schilders en tekenaars - later fotografen en filmmakers.
Nu is iedereen fotograaf en filmmaker. Dankzij de ontwikkeling van de smartphone kunnen we overal waar we zijn makkelijk beelden maken en delen. En die visuele revolutie heeft het marketinglandschap compleet veranderd - er zijn miljarden producenten van beeldmateriaal opgestaan.

Tieneridool
Door de opkomst van sociale media kunnen we die zelfgemaakte beelden razendsnel delen met mensen over de hele wereld. We hoeven niet meer te wachten tot het tijdschrift waarin onze foto staat gedrukt en gedistribueerd wordt.
Waar je vroeger nog je ideale woonkamer/handtas/tieneridool uit moest knippen en in een plakboek/schriftje/agenda moest plakken om het te kunnen delen kun je nu dankzij Pinterest binnen een paar seconden niet alleen die woonkamer op je digitale prikboard pinnen, maar ook nog eens delen met al je volgers - en de rest van de wereld.

Cijfers
Hoeveel beter werkt beeld nou eigenlijk dan tekst? Kijk even naar deze getallen.
1. 90% van alle informatie die naar je brein wordt verzonden is visueel
2. Visuele input wordt 60.000 keer sneller verwerkt dan tekstuele
3. De wereldbevolking bestaat voor 65% uit ‘visual learners’
4. Mensen onthouden 10% van wat ze horen, 20% van wat ze lezen en 80% van wat ze zien

En als we specifiek naar marketing kijken:
1. Videos op landing pages verhogen conversie met 86%
2. Updates en posts met beeldmateriaal hebben tot 94% meer hits en engagement
3. Conversie voor bedrijven die custom visual content gebruiken is 7x hoger

Impact
Beeld heeft impact. Veel impact. En als je dat dan ook nog eens combineert met de mogelijkheid om het heel snel, met heel veel mensen te delen…dan snap je het: Visuele content marketing gaat niet meer weg. Het gaat alleen nog maar groter worden.

Hoe ga je daarmee om als marketeer? Dat leg ik uit in het volgende artikel: ‘Nee, niet nog een inspirerende quote bij een zonsondergang!’

Dit blog werd geschreven door Else Kramer , expert in (smartphone) fotografie, visuele communicatie, visual content marketing, en user generated content. Ze adviseert bedrijven en organisaties, traint medewerkers en klanten, spreekt op conferenties en events, en verschijnt regelmatig in landelijke media.

Op 16 september geeft ze bij Social Media Week Rotterdam de keynote “Show, don’t tell” - the rise of visual on social media. Daarin legt ze uit hoe marketeers en communicatieteams zich staande kunnen houden temidden van de druk om steeds meer visuele content te produceren en te delen.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken