Het manifest: hoe nodig is 't en hoe schrijf je 't?

Het manifest: hoe nodig is 't en hoe schrijf je 't?
  • Content
  • 3 mrt 2016 @ 09:15
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • Content

Wat wil je betekenen als bedrijf? Voor wie wil je dat? Waarom wil je dat? Waar wil je naartoe? Waar wil je voor staan? Denk nooit dat mensen dat geen lor kan schelen. Die tijd is geweest. Iedereen wil dat weten, binnen zowel als buiten de organisatie.

Intern willen mensen weten of ze allemaal hetzelfde verhaal delen en of ze er trots op kunnen zijn. Extern willen mensen weten of het de moeite waard is om tijd, aandacht en geld aan je bedrijf en merk te spenderen.

Het gaat om verbinding. Mensen zoeken naar merken en bedrijven waarmee ze hetzelfde gevoel of dezelfde overtuigingen kunnen delen.  
Het ‘Over Ons’ cq. ‘About Us’ op de website wordt veel en veel vaker aangeklikt dan wel wordt aangenomen. Ziedaar het belang van een Manifest, een Filosofie, een Missie, een Pledge.

Ziel en bezieling
Welke naam je er ook aan geeft, waar het op neerkomt is dat in dat ene document de ziel en de bezieling van je bedrijf zichtbaar worden.  

Natuurlijk kun je een business runnen zonder Manifest. Maar de business is beter te runnen met dan zonder Manifest.

Want het geeft zo veel houvast aan iedereen binnen de organisatie. Als de ziel van het bedrijf geinspireerd op papier staat, brengt het zo trots en enthousiasme in de tent. Als de missie groots en bevlogen is, kan dat zo enorm verbindend werken naar de buitenwereld. 
Als de kern van wat je doet precies goed geformuleerd is, kun je er je houding, gedrag, product en dienstverlening, communicatie en content zo ideaal op afvinken.

Wat moet erin, wat moet er niet in?

  • Erin: the meaning of life volgens je bedrijf, een visie op leven en wereld
  • Erin: waar je in gelooft en waar je voor wil gaan met z’n allen
  • Erin: een stip op de horizon, een hoger doel en dat mag zelfs onbereikbaar lijken
  • Erin: hoe je wilt omgaan met elkaar, met klant en consument, met natuur en mileu
  • Erin: wat je altijd wilt zijn en blijven voor je klanten
  • Erin: je belangrijkste kernwaarden, liefst weinig - tenzij je het kort houdt en de moeite waard  
  • Niet erin: elke vorm van brochuretekst
  • Niet erin: corporate jargon, beleidstaal, cliché’s
  • Niet erin: modieuze waarden (iederéén is tegenwoordig duurzaam en transparant)
  • Niet erin: uitgesproken business- en/of marketingdoelstellingen 
  • Niet erin: de persoonlijke voorkeurspuntjes van elk afzonderlijk management lid
  • Niet erin: meer dan 5 kernwaarden, less is more - tenzij je Google heet en het weer knap wordt dat het voor zo’n enorm bedrijf bij 10 blijft  

Tegeljkertijd zijn er geen harde wetten voor het schrijven van een Manifest. Er is eigenlijk maar een onwrikbare voorwaarde: wat er staat moet je diep menen, voelen en willen delen. Wat daar staat moet je bedrijf zijn als mens, ten voeten uit, naakt en eerlijk, oprecht en vol karakter, vastbesloten en authentiek.

De vorm: maak er iets speciaals van
Een manifest moet karakter tonen. In de eerste plaats inhoudelijk, maar de vorm zegt ook iets.

Vuistregel: maak er iets bijzonders van. Schrijf geen Manifest om er alleen het jaarverslag mee te openen. Geef het een podium en openbaar het met de allure die het waard is en waardevol maakt.
Bijvoorbeeld: een klein schitterend gedesigned gedrukt boekje voor het hele personeel, een collector’s item dat bewaard wordt en op verjaardagsfeestjes zelfs trots de familie rond gaat.

Of breng de woorden tot leven in een levensgroot kunstwerk voor op de muur van de welkomsthal en receptie. Of geef het de power van een korte video voor op de website en in de bedrijfspresentatie.

Dat je het bijzonder maakt, zegt direct ook iets over het belang dat je eraan hecht als bedrijf. Geef het de unieke kwaliteit en bijzonderheid mee waar je bedrijf ook voor staat.

Als dat goed gebeurt, verandert het manifest op slag in onderscheidende content. 

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken