Waarom personal branding werkt
- Content
- 4 aug 2016 @ 14:42
- Link
-
Lisette Gerbrands
Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - BloggenBranded contentCommunicatie
- 4 aug 2016 @ 14:42
- Lisette Gerbrands
Jezelf durven te zien als een merk – en dat uit durven te dragen – is nog altijd een ding in ons ondernemerslandje. Laat staan in de nog kleinere wondere wereld van content marketing en freelancers. Hier wordt al snel gereageerd met ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’.
Maar als je even de moeite neemt om in de wereld van personal branding te duiken dan stel je hopelijk je mening bij dat het voor iedereen – die zich daar prettig bij voelt – zou kunnen werken. En zeker als je je bezighoudt met content marketing. Want daar draait het om: relevant zijn voor je doelgroep, nadenken over waar jij voor staat en hoe dat aansluit op de wensen van jouw doelgroep.
First things first. Wat wordt er onder personal branding verstaan en waarom zou het jou kunnen helpen? Bij personal branding zie je jezelf – jouw ‘ik’ dus – als een merk. Om jezelf als een merk te kunnen en durven zien moet je weten wat jou uniek maakt en wat je onderscheidt van anderen. Personal branding begint dus met een flinke dosis zelfkennis. Als je niet weet wie je bent, dan kun je ook geen personal brand creëren. Klinkt logisch toch? Het gaat er dus om dat je weet wie je bent, voor ogen hebt wat je kunt en wie je uiteindelijk wil zijn. Vat de drie w’s samen: wie ben je, wat kan je en wat wil je, en toon dit personal brand aan je werkgever – en potentiële opdrachtgevers als je freelancer bent. Hiermee wordt in één oogopslag duidelijk wie je bent en waar je voor staat. Een sterke personal brand zorgt dat je jezelf (beter) kunt profileren. En niet geheel onbelangrijk: het maakt jezelf profileren ook een stuk makkelijker en leuker!
Jezelf profileren
Er wordt gezegd dat het kiezen voor een merk overeenkomt met de selectieprocedure bij een sollicitatie. Een opdrachtgever kiest voor degene die het beste bij hem past en het helpt als je helder voor ogen hebt waar je goed in bent en wat jouw kernwaarden zijn. Zo weet de ander wie je bent als freelancer en waar je voor staat. Met een duidelijk personal brand verhoog je de waarde van jou als freelancer. Omdat jij je duidelijk profileert weten anderen je (beter) te vinden als ‘specialist’ of als ‘diegene met een brede achtergrond’.
Beeld vormen
Een merk bestaat eigenlijk alleen in de hersenen van mensen en wordt vooral gevormd door wat een merk zegt, doet en hoe het zich gedraagt. En in dit geval ben jij dat merk. Het is van belang dat je stilstaat bij wat je zegt en doet. Want ook als je er zelf niet bewust mee bezig bent vormen anderen toch een beeld van jou. En, daaruit voortvloeiend, vormen ze ook een beeld van producten of diensten die jij levert. Een aantal redenen waarom je aan personal branding zou kunnen doen is:
* Met personal branding laat je zien waar jij voor staat
* Personal branding helpt je een richting te bepalen en maakt dat je jezelf specialiseert in een bepaalde dienst of branche
* Met personal branding kun je jouw waarde verhogen
* Met personal branding kun je zorgen dat je jezelf onderscheidt van de rest
* Met behulp van personal branding bepaal je hoe anderen jou zien
Compleet palet
Heb je bijvoorbeeld al eens nagedacht over wat jouw kernwaarden als freelancer zijn? Stel, je bent een tekstschrijver zoals ik (of je doet in ieder geval een poging tot..) en hebt nieuwsgierigheid, adequaatheid, coöperatief, ambitieus en goed luisteren als kernwaarden. Dan is het belangrijk dat dit terug te vinden is in jouw gedrag, opdrachten en opdrachtgevers. Het is aan jou om te bepalen hoe je dit vertaalt naar concreet gedrag. Zo zorg ik altijd dat ik snel reageer op mails, verzoeken of vragen en reageer ik proactief op berichten op social media. Hieruit blijkt dat ik adequaat handel en ambitieus ben. Daarnaast stel ik veel vragen en laat in een gesprek vooral de ander praten – kernwaarden nieuwsgierigheid en luisteren present. Om het palet compleet te maken kom ik vaak met een voorstel of idee om zaken of problemen aan te pakken. Oftewel coöperatief.
Zorg er dus voor dat je zelf in de hand hebt – voor zover dat mogelijk is – hoe anderen jou zien. In een hok geplaatst worden gebeurt toch wel, maar hoe fijn is het om zelf te bepalen welk hokje dat uiteindelijk wordt? Het vaststellen van jouw personal brand kun je concretiseren aan de hand van een aantal stappen die ik hieronder benoem. Heb je ze doorlopen en kunnen uitwerken? Voeg ze dan toe aan je CV of je LinkedIn-profiel en laat me weten hoe het voor jou uitpakt.
- Start met een brainstormsessie rondom jouw ‘ik’. Schrijf alles op wat in je opkomt, wegstrepen kan altijd nog. Vragen die je daarbij kunt stellen zijn: Wat maakt je bijzonder? Wat vind je uniek aan jezelf? Wat vinden anderen uniek aan jou? Waar ben je goed in? Wat wil je voor anderen betekenen?
- Bepaal je belangrijkste waarden aan de hand van antwoorden en onderwerpen die je in bij stap 1 hebt genoteerd: Wat is voor jou echt belangrijk? Voorbeelden van belangrijke waarden zijn: meesterschap, betrokkenheid, oprechtheid. Denk na over je waarden en zorg ervoor dat je alleen die waarden noteert die echt belangrijk voor je zijn. Dus niet waarvan je zou willen dat ze belangrijk voor je waren!
- Iedereen is natuurlijk uniek, maar bedenk eens waar jij uniek in bent. Dat ligt niet altijd voor de hand en neem de tijd om te bedenken waar je uniek in bent. Je kunt de resultaten uit stap 1 gebruiken, maar je kunt ook nieuwe dingen bedenken: Spreek je een andere/bijzondere taal, heb je een technische achtergrond of een zeldzame interesse? Noteer alles wat jou uniek maakt zodat je deze aspecten mee kunt nemen in je personal brand.
- Bedenk hoe je wil dat anderen jou zien. Hoe wil je overkomen op een ander en hoe wil je door hen onthouden worden? Als je dit weet dan kun je daar aan werken en zorgen dat mensen je ook zo gaan zien: Denk na over specialismen: bij welk onderwerp wil je dat mensen direct aan jou denken? Welke specialiteit heb je of welke specialiteit wil je verder ontwikkelen zodat mensen in het vervolg aan jou denken? Een specialisme bepalen kan beperkend lijken, maar het geeft je een betere focus en levert jou – en je merk – op de lange termijn meer op.
- Maak deze opdracht met een toekomstige werkgever in je achterhoofd. Door je doelgroep duidelijk te definiëren formuleer je jouw personal brand ‘op de juiste manier’: Denk na wat jouw toekomstige werkgever interessant en relevant vindt om over jou te lezen. Stem je taalgebruik af op de doelgroep.
- In stap 1-5 heb je op papier gezet wat belangrijk voor je is, wat uniek is aan jou, hoe je wil dat anderen je zien en op welke doelgroep je je richt. Nu is het tijd om dit te concretiseren naar een korte, inspirerende tekst: Tip: Na het schrijven van je personal brand vat je deze samen in één zin die je keer op keer aanspreekt en motiveert. Deze hoef je niet met anderen te delen, het is bedoeld om je te helpen met focussen op je eigen merk en van daaruit te werken. Voorbeeld: “Mijn nieuwsgierigheid, ambitie en oprechte interesse resulteren steeds weer in goede verhalen die door iedereen worden gelezen.”
- Het creëren van een personal brand is niet veel waard als je je er niet naar gedraagt. Zoals het bekende Engels gezegde luidt: ‘Talk the talk, walk the walk’. Doe dus wat je zegt dat je gaat doen: Draag je merk vanaf nu overal uit. Op je LinkedIn, Twitter, tijdens (netwerk)bijeenkomsten, op verjaardagen. Letterlijk overal. Als je dit een tijdje doet dan zorg je ervoor dat anderen het beeld – dat jij wil dat ze hebben – van jou vormen. Je gaat de kracht van mond-tot-mondreclame ervaren.
- Als je jouw eigen personal brand hebt gemaakt begint het pas. Als het goed is blijf je jezelf steeds door ontwikkelen waardoor je merk ook in beweging moet blijven: Houd je merk regelmatig onder de loep en kijk of, en waar, het eventueel bijgesteld moet worden. Zo versterk je jouw merk en creëer je een waardevolle reputatie.
Deze blog verscheen eerder op Platform Content.
-
Lisette Gerbrands
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing