Hoezo ligt de contentmarketingwereld op zijn kont?

Hoezo ligt de contentmarketingwereld op zijn kont?
  • Content
  • 21 nov 2016 @ 10:11
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentDoelgroepCommunicatie

Week 46, voor de contentmarketeers een spannende week. Donderdag 17 november werden de jaarlijkse awards uitgereikt voor het beste werk van 2016. November is voor de contentmarketingwereld een festivalmaand, met op 10 november de award-uitreiking in de VS, 17 november de awarduitreiking in de Benelux en op 22 november het belangrijke event in London.

Met 200 inzendingen doen Nederland en België het goed. London heeft meer dan 400 cases beoordeeld. Een zaal vol enthousiaste contentmarketeers maakte zich donderdag op voor een feestelijke avond. Meer dan 300 collega’s hadden files, regen en wind getrotseerd en zich verzameld aan fraai gedekte tafels in DeFabrique in Maarssen. Grote merken als AH, KLM, ABN AMRO, UWV en Ziggo sleepten de belangrijkste prijzen in de wacht. Datagedreven producten beginnen stapje voor stapje terrein te veroveren. KLM en Born05 vielen op doordat iFly magazine steeds persoonlijker wordt. UWV werd beloond voor de sterke manier waarop user generated content wordt ingezet. AH met Allerhande blijft natuurlijk smaakmaker en groot voorbeeld hoe je contentmarketing inzet. AH en MPG werden meermalen in het zonnetje gezet. ABN AMRO en Proof vielen op met bekroningen voor interne communicatie. Bij de grote merken zie je een duidelijke trend dat strategie en aanpak effectiviteitgedreven zijn en minder kostengedreven. Dat verdient een compliment.

Ronnie Overgoor die met zijn enthousiasme voor de zesde keer de zaal op sleeptouw nam, riep bij de uitreiking van de Grand Prix: ‘Jongens, je krijgt alleen zo’n ding als alles klopt, van strategie tot effectiviteit.’ De laureaten lieten zich tot teleurstelling van de zaal niet verleiden tot uitspraken over effectiviteit of conversie. Een minpunt omdat de juryrapporten die werden voorgelezen, zo eigenlijk alleen open deuren en platitudes bevatten. AH werd voor de zoveelste keer bekroond omdat het een voorloper is en werkt op basis van een strakke strategische lijn met een uitstekende executie. Je zou wensen dat de jury iets meer lef zou tonen.

Een geslaagde avond die duidelijk laat zien dat contentmarketing een snel groeiende ontwikkeling is. De organisatie van de Grand Prix wil groeien. Meer transparantie met name over de vraag hoe de waardering tot stand komt, zou daar zeker bij helpen. We weten allemaal hoe aanbestedingen werken. Die aanpak zou goed helpen bij het jureringsproces. Want anders blijf je het idee hebben dat het buikgevoel de belangrijkste rol speelt bij de beoordeling. Dat is jammer want de juryleden zijn stuk voor stuk professionals die weten waarover ze het hebben. Rob Visser blogt op 18 november op adformatie.nl: ‘Grand Prix Content Marketing is weg kwijt.’ Hij ventileert zijn ongenoegen op basis van observaties uit het verleden. Jammer dat hij er niet was, want er is wel degelijk sprake van ontwikkeling. De contentmarketingwereld groeit. Met de aanpak die nu is gekozen zal de Grand Prix die groei  kunnen volgen. Zeker als men doorgaat met het zoeken naar verbeteringen. En met A-merken die trendsettend blijven in deze sector moet dat zeker lukken.

Volgende weken verder over de awards. Er gebeurde meer in week 46.

Hoe zou een goed boek over contentmarketing moeten zijn opgebouwd. Ik stel me die vraag naar aanleiding van het lezen van het boekje 21 B2B contentmarketing cases van Edwin Vlems, dat in mijn brievenbus belandde. Hij deelt 21 persoonlijke ervaringen met projecten waar hij nauw bij betrokken was. Kleine inspirerende verhaaltjes, waar je eigen ervaringen aan kunt spiegelen. Als leerboek heb je er niet echt wat aan. Want bij cases wil je weten wat de objectives zijn, welke strategische keuze is gemaakt, natuurlijk het waarom, wat was de creatieve uitdaging, waarom is gekozen voor die specifieke oplossing, wat heeft het gekost en wat het heeft opgeleverd in termen van imago, binding of andersoortige vormen van conversie. Kortom je krijgt een bepaalde case een gevoel als je de harde facts mee kunt laten wegen.

Ik bestelde het boekje voor 27,50 euro op deze website

Goede verhalen geven vertrouwen. Zoals een goed gedicht, essay, film en roman je vertrouwen geeft, schrijft Cor Hospes vorige week op zijn website op. Dat merk je al vanaf de eerste pagina en in de eerste filmminuten. De maker fluistert het in je oor en zegt: ‘Luister, ik weet waar ik het over heb, ik ga je een fantastisch verhaal vertellen waarvan ik zeker weet dat je het mooi zult vinden, vertrouw me, en ga met mij mee.’ Ik moet aan hem denken als ik op woensdag 9 november de uitslag van de verkiezingen in de VS lees. Trump en zijn staf hebben veel werk te doen, vooraleer wereldwijd Trump vertrouwd zal worden.

Trump zal waarschijnlijk alle vormen van contentmarketing inzetten om iets aan geloofwaardigheid terug te winnen. Frankwatching publiceert op 10 november een aardig verhaal onder de titel ‘Hoe je een kanjer in contentmarketing wordt’. Welke vormen van content zijn nu met het meest effectief? 

Een bijzondere contentmarketing case is natuurlijk de digitale transitie van het Rijksmuseum. Tijdens het 'Adobe Symposium' op 11 november in Amsterdam gaven Martijn Pronk en Linda Volkers van het Rijks Museum een toelichting op het nieuwe concept Rijks Studio. Met de nieuwe strategie weet het museum een nieuwe groep mensen te bereiken: de culture snackers. Niet langer is het Rijks Museum de elitaire kunsthoeder, maar gezamenlijk met de grote publiek wordt aandacht voor kunst gegenereerd. De relevantie van kunst en geschiedenis is op deze manier transparant geworden via verschillende kanalen. Bovenal geeft het een verbeterde invulling aan de brand awareness van het museum. Via de digitale kanalen worden bezoekers verleid een bezoek te brengen aan de kunstcollectie in Amsterdam. En daarmee is het Rijks Museum met de Rijks Studio een prachtig voorbeeld van succesvol inhaken op de digitale disruptie. Bron: customertalk.nl

Het leuke aan het artikel van Sanne Bakker op Marketingfacts is, dat je na lezing begrijpt dat virtual reality binnen storytelling een superspannend fenomeen is. Als contentmarketeer moet je de gedachte om virtual reality in te zetten altijd overwegen bij het maken van plannen.

Joe Pulizzi’s CMI heeft deze week ook weer een leuk artikel, met name voor al diegenen binnen de contentmarketingwereld die nadenken over een andere baan. Met welke vragen maak je als sollicitant indruk tijdens het sollicitatiegesprek? Hier vind je ze.

Het begrip first responder is nieuw voor mij. Ik ontleen het aan een white paper, dat deze week langs kwam.  Je kunt het downloaden op contentmarketingmanagement.nl. Het whitepaper inventariseert alle betrokken rollen in het contentmarketing team en komt tot zeventien. Bij First Responder lees ik: ‘De investering in kwalitatief goede content is hoog, maar kleine wijzigingen in bijvoorbeeld de titel, management summary of visuals kunnen een groot effect hebben op de responsiviteit. Ook de aantrekkelijkheid om iets te delen via social media kan sterk worden beïnvloed. De First Responder neemt de content onder de loep voordat het gepubliceerd wordt en optimaliseert deze voor een maximaal effect. Veel content kan daarnaast worden herbruikt in verschillende kanalen en ieder kanaal heeft zijn eigen karakteristieken. De First Responder werkt daarom nauw samen met de Channel Marketeer om de content per kanaal te optimaliseren.’ Ik blijf leren, maar moet toegeven dat ja als auteur of journalist niet bij elk woord dat je schrijft moet nadenken wat Google er wel niet van zal vinden. Dus ik snap de functie.

Ben je benieuwd wat er Duitsland gebeurt op contentmarketingterrein, dan vind je hier de presentatie die de voorzitter van de Duitse branchevereniging onlangs hield. Met cijfers. Jammer dat er geen cijfers bekend zijn van de Nederlandse markt. Een branchevereniging of een groep bureaus zouden zich hier sterk voor moeten maken. De presentatie verscheen deze week op het web.

Tot slot van Deze Week een klein pareltje uit de bekroningen van 17 november: Haags Bloggershuis. Hoe creëer je awareness voor Den Haag als interessante citytripbestemming. Een strandhuis voor reisbloggers/-vloggers uit binnen- en buitenland. De stad is daarmee de allereerste stad in Nederland die een bloggershuis heeft. Het strandhuis biedt als bloggershuis de mogelijkheid om als echte local de stad aan zee te ervaren. Het bloggershuis heeft Den Haag op een natuurlijke manier op de kaart gezet. Met meer dan 300 interessante blogs en vlogs en meer dan 100.000 interacties.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken