Touchpoints
- Content
- 23 jan 2017 @ 15:06
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ContentCustomer Journey
- 23 jan 2017 @ 15:06
- Gastblogger
Prachtig woord: touchpoints. Hoewel ik de Nederlandse taal hoog in het vaandel heb staan, en daar waar mogelijk kies voor Nederlandse terminologie, legt het contactmoment het op alle fronten af tegenover touchpoints.
Touchpoints worden binnen ons vakgebied veelal genoemd in relatie tot de customer journey, excuus, in relatie tot de klantreis. Hoe en wanneer leggen we contact met de klant of doelgroep om ons uiteindelijke doel te bereiken? Want dat je voor het bereiken van je doel niet kortademig moet zijn, en dat een relatie zorgvuldig opgebouwd en onderhouden moet worden, daar zijn de meesten van ons het wel over eens, in theorie althans. In de praktijk verloopt de klantreis maar al te vaak met horten en stoten en blijkt de reisleider een roepende in de woestijn.
De touchpoints in de klantreis dienen zorgvuldig te zijn afgestemd op het klanttype, zijn mediaconsumptie en de mentale fase waarin hij zich bevindt: bewustwording, afweging, beslissing, bevestiging. Voordat wij ons in de uitvoering van boeiende en bindende media storten, brengen wij dan ook samen met onze opdrachtgever de klantreis in kaart. Dat proces noemen we 'customer journey mapping', waarbij we de bestaande en ontbrekende touchpoints per doelgroep en per fase identificeren en – op basis van onderzoek – kwalificeren en kwantificeren in een overzichtelijk model.
Zo kunnen we bepalen of de diverse touchpoints in voldoende mate bijdragen aan de communicatiedoelstellingen en aansluiten op de klantbehoeften. Grote kans dat zich mogelijkheden voordoen voor het verbeteren van de communicatiemiddelen. Want ook al lijkt alles nu op orde; doelgroepen veranderen, media veranderen, producten veranderen. En de klant? De klant gaat ook in 2017 weer op reis.
Door: Joris van der Wyck.
Deze blog verscheen eerder op Platform Content.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing