Power to the pitch

Power to the pitch
  • Content
  • 16 mrt 2017 @ 12:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InteractieCommunicatieContent

Events, influencermarketing, branded content, advertorials, films: PR in 2017 gaat verder dan persberichten schrijven en journalisten bellen. Tegelijkertijd doen we dat laatste nog steeds. Meer dan je misschien vermoedt als je de laatste MarketingTribune leest. In deze blog deel ik daarom vier gouden lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd over het pluggen en pitchen van nieuws bij journalisten.

1.    Own the subject

Misschien wat voor de hand liggend, maar regel één is: inlezen. Weet waar je het over hebt. Zoek bijvoorbeeld op Blendle wat er allemaal al over een onderwerp is geschreven. Welke journalist beheert dit dossier? Welke verslaggever heeft al eerder over jouw klant geschreven? Wat is het laatste nieuws van andere merken rondom dit onderwerp? Wat speelt er internationaal op dit gebied? Kortom: zorg dat je op niveau met een journalist, een specialist, kunt praten.

2.    Omarm je innerlijke criticus

Een journalist is op zoek naar nieuws, jouw klant wil zijn product of dienst promoten en verkopen. Hoe zorg je dat je beiden blij maakt? Door kritisch te blijven. Wees eerlijk naar je klant over de nieuwswaarde van een onderwerp. Bedenk ook dat jouw relatie met een journalist waardevol is. Je wilt hem of haar niet regelmatig ‘lastigvallen’ met een onderwerp waarvan je zelf al het gevoel hebt dat het niet aanslaat. Twijfel je over de nieuwswaarde? Communiceer dit dan duidelijk met de klant of ga op zoek naar een goed haakje. Of wacht op het juiste moment. Schroom niet om hierin advies uit te brengen, in the end help je beide partijen hiermee.

3.    Voorbereiding is het halve werk

Bang om tijdens het bellen over je woorden te struikelen? Het kan waardevol (en zeker in het begin cruciaal) zijn om een belscript voor te bereiden. Je hoeft je hier natuurlijk niet strikt aan te houden, maar je voelt je zekerder als je op iets terug kunt vallen. In het begin kan het wat onwennig aanvoelen omdat je jouw klant en het onderwerp eigenlijk moet ‘verkopen’. Weerleg in het script ook eventuele vragen die je kunt verwachten van de journalist. Welke vragen zou jij zelf stellen nadat je alle info tot je hebt genomen? Zorg ook dat je al een goede opvolgmail klaar hebt staan, zodat je een journalist direct na een gesprek kan voorzien van de juiste informatie. Must do: het toevoegen van high res beeldmateriaal.

4.    Contacts are key

Maak het persoonlijk en wees jezelf. Zorg ervoor dat een journalist in contact komt met een pr-adviseur en niet met een callcentermedewerker. Hij of zij moet het gevoel krijgen dat je weet waar je het over hebt. O, en wees zuinig op je contacten. Behandel ze met respect en val ze niet ‘onnodig’ lastig met onderwerpen waar zij op voorhand niets mee kunnen. Contacten, ze zijn goud waard voor een pr-adviseur.

Viceland

In februari pitchte ik samen met mijn team de lancering van de gloednieuwe tv-zender Viceland. Met succes. Waarom? Omdat het onderwerp nieuwswaardig is én omdat we ons huiswerk goed hadden gedaan. Allereerst hebben we een selectie gemaakt van de journalisten die we wilden benaderen. Vervolgens hebben we de diverse spokespersons vanuit Vice gekoppeld aan de journalisten op onze lijst, op basis van interessegebieden. Schrijft iemand vaker over eten? Dan is Action Bronson, de presentator van de Viceland serie F*ck that’s delicious, de perfecte kandidaat. Is een journalist meer geïnteresseerd in het verhaal achter de lancering? Dan stel ik een interview voor met Shane Smith, oprichter en CEO van Vice. Door goed te kijken naar interesses, sloeg de print publicatieteller hoog uit.

 

Door: Anouk Ballering, pr-adviseur bij Het PR Bureau.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken