Are you talking to me?

Are you talking to me?
  • Content
  • 23 jun 2017 @ 11:59
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentDigitaalMobile

Ik heb inmiddels al bijna 26 jaar profijt van een typecursus die ik ooit heb gevolgd als puber op de middelbare school. Blind en met tien vingers je teksten aan Word kunnen toevertrouwen is een vaardigheid die me de afgelopen jaren veel tijd heeft bespaard. Je kunt je moeilijk voorstellen dat die vaardigheid op niet al te lange termijn weleens ten deel kan vallen aan een eigen Kodak-momentje; niet meer nodig – ingehaald door nieuwe technologie.

De afgelopen jaren heeft spraakherkenning een ware doorbraak meegemaakt. Zowel Microsoft als Google en IBM claimen dat hun spraakherkenningssoftware nu bijna ‘on-par’ is met menselijke spraakherkenning. Dat wil zeggen dat de software net zo goed (of net zo slecht) in staat is om taal te herkennen.

Google Home en Amazon Alexa zijn voorbeelden van hoe spraakgestuurde online interactie er in de toekomst uit kan gaan zien. Maar ook meer ‘traditionele’ manieren van online interactie zoals chats, browsing en social media zullen uiteindelijk beïnvloed worden door ‘spraak’. De verwachting van sommige specialisten is dat rond 2020 maar liefst 50% van alle zoekopdrachten gedaan wordt via spraakopdrachten. Waar je nu je thermostaat omlaag zet door aan een knop te draaien of een app te openen, doe je dit straks waarschijnlijk gewoon door te praten.

Impact op contentmarketing
Deze ontwikkeling gaat ook impact hebben op content marketing. Op dit moment komt content naar je toe door actief zoekgedrag via zoekmachines (pull) of via betaalde distributie (push). Beide methoden zullen beïnvloed worden door alternatieven die gebaseerd zijn op spraak.

We zijn gewend aan het typen van zoekopdrachten in de Google zoekbalk. We klikken vervolgens op één van de bovenste resultaten, om vervolgens op de gekozen website verder te zoeken naar de benodigde informatie. Dat werkt prima voor eenvoudige zoekopdrachten, maar voor complexe opdrachten en informatievragen is het vaak een tijdrovende klus. Het zijn overduidelijk zoekmachines en geen vindmachines.

De opkomst van slimme chatbots maakt het vinden van de juiste informatie veel eenvoudiger. Enkele ‘keywords’ zeggen namelijk vaak weinig over de intentie van de zoekopdracht.
Bij de zoekopdracht: ‘Hotel Amsterdam?’ zou je in een ‘menselijke’ dialoog waarschijnlijk een aantal vervolgvragen stellen:

‘Wanneer ben je van plan om te gaan?’

‘Wat is het doel van je reis?’

‘Aan welke prijsklasse denk je?’

‘Wil je binnen of buiten het centrum?’

‘Dan zou ik je het CitizenM adviseren, wil je dat ik voor je boek?’

Via een sociale dialoog kom je sneller bij de gewenste oplossing dan wanneer je zelf alles moet uitzoeken en invoeren.

Mijn collega Renske schreef eerder al een interessante blog over de opkomst van chatbots. Voor ING ontwikkelden wij (Greenhouse Group) bijvoorbeeld de ING Financieringswijzer. Een eenvoudige bot, maar wel een goed voorbeeld van een manier waarop je een complexe vraag snel kunt beantwoorden door middel van een dialoog. Het Anne Frank Huis heeft bijvoorbeeld een chatbot ontwikkeld waarin je niet alleen informatie kunt krijgen over het museum, maar ook tickets kunt kopen en zelfs achtergrondinformatie kunt vinden over het leven van Anne Frank zelf.

 

Door: Ralf van Lieshout, strateeg en co-founder bij We Are Blossom.

Lees de volledige blog via Platform Content.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken