Contentmarketing, monsterlijk moeilijk

Contentmarketing, monsterlijk moeilijk
  • Content
  • 4 aug 2017 @ 14:25
  • 18400 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Het kost al moeite om goede content te maken, krijg je uit onverwachte hoek plots het advies dat je een monsterblog moet gaan schrijven van meer dan 2.000 woorden. Weet je wel hoeveel A4-tjes dat zijn? Meer dan vier. Zelfs een goed journalist krabt dan eerst eens achter zijn oren, alvorens de uitdaging aan te nemen om aan een behoorlijk lang verhaal te beginnen.

Maar volgens Esther van Vondel is het de ultieme manier om meer en vooral de juiste bezoekers naar je website te krijgen. ‘In je blog laat je tot in detail zien welke kennis en kunde je bedrijf in huis heeft. Daarmee help je je doelgroep echt verder,’ schrijft ze op Frankwatching.nl.

Waar is deze wijsheid op gebaseerd? Wie kan nog verhalen van 2.000 woorden of meer lezen? Als het echt zo is wat ze beweert, dan zou er een markt open liggen voor long copy-schrijvers, terwijl deze redacteuren het best moeilijk hebben. In haar artikel lees ik ook dat Nederland achterloopt op het gebied van contentcreatie, maar gelukkig snel inloopt op de koploper, de VS. Waar zou ze deze wijsheid op baseren? Het vak contentmarketing is in Nederland uitgevonden. Als we van koplopers mogen spreken dan zijn de UK en Duitsland de sterspelers op dit gebied. Cijfers vind je op de websites van de brancheverenigingen. Ik ben bang dat Esther van Vondel met dit verhaal probeert zichzelf als deskundige te profileren. Maar goed, als je het op kunt brengen om haar verhaal van 3.000 woorden geheel te lezen, pik je wel een aantal wijsheden mee. Maar maak niet de fout door dingen te beweren zonder onderbouw. Kennis uit de lucht grijpen is niet van deze tijd. Wie wat beweert, geeft aan waarop het is gebaseerd. Populisme is verleden tijd.

Prima verhaal van Raoul van de Laak over de vraag of vloggers ongrijpbaar zijn voor het Commissariaat voor de media? Van de Laak is juridisch adviseur bij ICTRecht. De Mediawet bepaalt dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn. Dat is vaak niet het geval op YouTube. Het Commissariaat voor de Media wil graag optreden tegen deze sluikreclame maar heeft op basis van de Mediawet geen bevoegdheid als het gaat om online content. Hoe lang nog, vraagt hij zich af. Volgens de Mediawet moet reclame als zodanig herkenbaar zijn. Het Commissariaat voor de Media  (het Commissariaat) houdt hier toezicht op en treedt op waar nodig. Vloggers zullen voorlopig nog geen last krijgen van het Commissariaat als sluikreclame nog niet als zodanig herkenbaar is in hun vlog. De Mediawet is namelijk niet van toepassing op online content. Vloggers gaan hiermee vrijuit volgens het Commissariaat. Het is juridisch maar de vraag of dit echt zo is. Lees het verhaal als je nadenkt over de inzet van vloggers voor je merk of je opdrachtgever. Als je met een vlogger aan de slag gaat, moet je de grenzen kennen.

Over vloggen gesproken, Heleen Scheurwater kondigt op Frank.news aan dat er een generatie 50-plus-vloggers aan komt, waar de markt rekening mee moet gaan houden. ‘Hoewel de 50-plusser nog veel tv kijkt, is het kijkgedrag van ouderen wel degelijk aan het veranderen. Voor de adverteerders is het belangrijk om deze doelgroep aan te spreken met content die relevant is. Op het meest relevante video platform ter wereld op dit moment: YouTube.’ Franska Stuy, voormalig hoofdredacteur van Libelle:’ Hartstikke leuk, die jonge vloggers die gezien worden als influencers, maar het geld wordt uiteindelijk uitgegeven door de mensen die erover beschikken. En die zitten in een andere leeftijdscategorie. Dus als je wilt verdienen met video kun je beter bij onze generatie zijn.’ Als oudjes moeten we dus gaan vloggen. En waarom eigenlijk niet.

Wist je verder dat programmatic advertising ook als een razende groeit? Zo werkt het: op het moment dat een internetgebruiker een website bezoekt, start een veiling waarop honderden belangstellende adverteerders bieden. De winnaar met het hoogste bod mag de internetgebruiker zijn advertentie aanbieden, die opstart terwijl de website aan het laden is. De hele veiling voltrekt zich in een fractie van een seconde, vandaar de benaming ‘real-time’, en alle biedingen en verkopen worden uitgevoerd door geprogrammeerde algoritmes, vandaar de naam ‘automated’, lees ik op Frank.news. Het gaat hierbij niet alleen om advertenties maar ook om branded content. Lees het verhaal van Andre Oerlemans, interessant.

Tot slot moet je dit ook even lezen: steeds meer bedrijven worden broadcasters. Goed voorbeeld is het Zweedse Handelsbanken. Wat Handelsbanken doet op zijn online videokanaal Economy and Finance News (EFN) is serious business. Drie keer per dag wordt er een video-bulletin online geplaatst. Over beursnieuws en economische of politieke ontwikkelingen. De items worden gepresenteerd door presentatoren die bekend zijn van tv, en volgens de website werken er maar liefst 37 redacteuren aan het videokanaal. EFN bestaat al sinds 2011 en de bank claimt dat het ongeveer 100.000 bezoekers per week bereikt. Hoe Handelsbanken dat bekostigt? Het bedrijf zegt geen geld meer te spenderen aan traditionele marketing. Bron: Frankwatching.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken