Betalen voor je content: 4 redenen om het wel te doen

8nov 201709:10
  • Content
  • 3794 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • ContentBranded content

weblog Betalen om je redactionele content onder de aandacht van je doelgroep te brengen? Onzin, vindt ruim 30 procenten van de marketeers die meededen aan Het Grote Content Marketing Onderzoek 2017. Maar is dat wel zo? Vier redenen om wél te kiezen voor ‘paid’.

Wie kiest voor contentmarketing, wil effect sorteren. Een van de belangrijkste voorwaarden daarvoor is bereik. Weinig bereik betekent per definitie weinig of zelfs helemaal geen effect. Om voldoende bereik te genereren, is betalen voor je social mediacampagne een must. En wel om de volgende redenen:

  1. Goede content wordt niet vanzelf gevonden. Gedeeltelijk wel, maar dan is het vaak wel een langetermijnverhaal óf er is sprake van een (eenmalige) toevalstreffer. Je content bereikt immers maar een beperkt aantal mensen: jouw volgers en eventueel de mensen die hen weer volgen. Door te betalen creëer je in één keer het bereik dat je content verdient. En het bereik dat je nodig hebt om je marketingdoelstellingen te realiseren.
  2. Wie betaalt bepaalt – zo werkt het ook in social medialand. In een betaalde campagne op Facebook, LinkedIn of Instagram kun je nauwkeurig sturen op wie je content te zien krijgt. Richt je je op zzp’ers in de financiële sector? Dan weet je zeker dat je exact hen bereikt.
  3. Je weet zeker dat iedereen met bepaalde interesses jouw bericht ook daadwerkelijk te zien krijgt. Die zichtbaarheid is niet gegarandeerd bij een organische verspreiding, aangezien social platformen via een algoritme bepalen wie welke berichten te zien krijgt. Zeker Facebook maak rigoureuze keuzes daarin. Hoeveel procent van de volgers je bericht te zien krijgt is niet bekend, maar we weten wel dat het afhangt van tijdstip van plaatsing, interactie met de content en vorm van de content. Zeker is dat je bereik vele malen kleiner is dan het aantal volgers. Niet betalen betekent dus een klein bereik. Een gemiste kans!
  4. Het maakt retargeting mogelijk. Bezoekers van wie je contactinformatie hebt, kun je eenvoudig opnieuw bereiken. Zo heb je de mogelijkheid om meerdere contactmomenten te realiseren of mensen te bereiken met andere content, bijvoorbeeld content die dieper in de funnel zit. Ook is het op deze manier mogelijk om  mensen een reminder te sturen als hun winkelwagentje halfvol is, of als ze hun whitepaper nog niet gedownload hebben. Kortom: veel meer mogelijkheden om je doelstellingen te bereiken.

Viral+

Voor alle duidelijkheid: dit is geen pleidooi om voor de makkelijke weg te kiezen. Je zou kunnen denken dat de kwaliteit er minder toe doet, aangezien het toch wel onder de neus van je doelgroep geduwd wordt. Maar zo werkt het niet. Betalen voor je content levert alleen iets op voor je merk als je content interessant en relevant is voor de doelgroep. Streef dus naar content die viral gaat – ook als je niet betaalt. Door vervolgens wel te kiezen voor een betaalde campagne bereik je een optimaal resultaat.

 

Lees alle resultaten van Het Grote Content Marketing Onderzoek 2017 in het rapport.

Redactie MarketingTribune

Redactie MarketingTribune »

Werkt bij: MarketingTribune

Functie: Redactie


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content