Conversie aan het eind van de funnel
- Content
- 18 dec 2017 @ 09:53
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ContentDigitaal
- 18 dec 2017 @ 09:53
- Gastblogger
Zoveel (digitale) kanalen die je kunt inzetten voor je contentmarketing, maar wat plaats je waar om je doel te bereiken? Denken volgens de customer journey van je doelgroep is noodzakelijk om hen jouw hele funnel te laten doorlopen.
Stel, je verkoopt fietsen. In de fase van bewustwording kun je met een Facebook-advertentie ouders van achtste groepers op het idee brengen dat een nieuwe fiets heel handig is als hun kind naar de middelbare school gaat. In de fase van overwegen zorg je dat je website geoptimaliseerd is voor zoektermen als ‘welke fiets voor brugklas’. En in de fase van aankoop kun je een display-advertentie tonen met een onweerstaanbaar aanbod aan mensen die je website hebben bezocht.
Als conversie voor jou niet een aankoop is maar een donatie, gaat dit verhaal nog steeds op. De fase waarin de doelgroep zich bevindt, bepaalt welk kanaal je kiest en welke boodschap je daar overbrengt.
Begin in de eerste fase niet te pushy, liever inspirerend. Maar zorg aan het eind dat je boodschap wel degelijk overtuigend is. Wees tijdens de hele customer journey consistent in je uitstraling – wat geen probleem is als je je kernwaarden steeds voor ogen houdt. En voorkom dat je potentiële klant struikelt in het zicht van de finish: met een slechte mobiele site, onduidelijke navigatie of de bestel-knop op een onlogische plaats kan hij alsnog afhaken.
Essentieel: maak gebruik van een marketingtool die je informatie geeft over de bezoeker van je website. Dan kun je, als hij pagina A heeft bezocht, geautomatiseerd contentblok B tonen, waarvan je verwacht dat dit hem een stapje verder zal helpen in de funnel. En als hij zijn gegevens achterlaat (voor het downloaden van die whitepaper bijvoorbeeld!), weet je welke informatie hij heeft bekeken en kun je hem benaderen met een persoonlijk verhaal.
Dit kun je customer journey noemen, full funnel marketing strategie of de fondsenwervingstrits bekend-bemind-bedeeld. In alle gevallen geldt: neem je klant bij de hand vanaf het begin van zijn customer journey en leidt hem zonder hobbels naar het eind van jouw funnel.
Door: Inge Bierman (Scripta Communicatie).
Deze blog verscheen eerder op de website van Platform Content.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- optimalisatie
- funnel
- inge bierman
- content
- conversie
- contentmarketing
- platform content
- weblog
- digital
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing