Wanneer is content succesvol?
- Content
- 15 dec 2017 @ 11:08
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentDigitaalMakers
- 15 dec 2017 @ 11:08
- Sak van den Boom
Dat is een boeiende vraag. Ik zou in eerste instantie antwoorden: als de content gelezen, bekeken of opgemerkt is. Maar ik denk dat de deskundigen me bij dit antwoord een onvoldoende geven. Want wat zegt het aantal clicks of de zogenoemde open-rate nu over het succes van je content?
Vooruit, laat ik het dan anders zeggen: vergeleken met de benchmark is mijn content goed. Misschien trek ik de onvoldoende net over de streep van een 5,5. Als contentmarketeer is een open rate van 60 procent natuurlijk niet slecht. Maar zet zo’n score eens af tegen je doelen. Bovenstaande zinnen zijn een parafrase op een stuk over de vraag wanneer een email-campagne echt een succes is op Frankwatching. De inhoud is direct van toepassing op content marketing.
Eind november (25-11) kwam NRC met een IT-special met onder meer een verhaal over de machinekamer van Google, over machine learning. Algoritmes kunnen op basis van allerhande data vrij gemakkelijk patronen herkennen en conclusies trekken die als basis dienen voor bijvoorbeeld het aanbieden van bepaalde content. Algoritmes kunnen domweg worden getraind, lees ik. In diezelfde special een verhaal van Marc Hijink over zinnige toepassingen. Het niveau van kunstmatige intelligentie neemt toe, maar de meeste baanbrekende toepassingen laten nog op zich wachten. Maar het werken met algoritmes wordt uiteindelijk net zo eenvoudig als het werken met Excel of Word. Hoe lang zal het nog duren of de contentmarketing industrie werkt met uitgekiende algoritmes? Bureaus die zich nu verdiepen in deze ontwikkelingen kunnen een enorme voorsprong nemen in een wereld waar het gebruik van intelligente software snel zal toenemen. Denk aan de bankwereld en de zorg.
Machine learning is een onderzoeksveld van artificial intelligence dat patronen haalt uit data, schrijft Hijink. De ontwikkeling raakt in een stroomversnelling nu de cloud rekenkracht in overvloed biedt. Daardoor kan de computer gesproken woord verstaan, teksten vertalen en plaatjes begrijpen.
Je kunt je van alles voorstellen bij de inzet van slimme algoritmes. Een bank kan op basis van data het gedrag van een klant goed inschatten en voorspellen. Hier kan gerichte communicatie worden ingezet. En een verzekeraar kan veel persoonlijker worden in de communicatie om algoritmes duidelijk te maken wat het risicoprofiel van iemand is. Wat te denken van een reisorganisatie die algoritmes inzet om gerichte content met specifieke aanbiedingen te doen? De veranderingen die we afgelopen jaren ervaren als gevolg van digitale ontwikkelingen tekenen schril af bij wat ons te wachten staat.
Contentmarketing verandert. Content is niet langer succesvol bij een open rate van 60. Door het gebruik van de juiste algoritmes zal de open rate richting 90 moeten gaan.
Interessant is de visie van Mignon van Halderen, lector thought leadership Fontys Hogescholen. Communicatieprofessionals moeten veel meer creatief analytisch gaan denken. Het arsenaal aan communicatiemiddelen zal breder moeten worden. Van talige communicatie naar beeld, design, aansprekende prototypen en zelfs kunst. Ons huidige palet aan vaak talige vormen van communicatie schiet tekort om vernieuwende toekomstvisies te uiten en te duiden (bron Communicatieonline.nl). In ditzelfde artikel heeft Andre Manning van Logeion ook een aardig statement over het vak: communicatieprofessionals kunnen nog veel succesvoller zijn en meer impact hebben als ze zich meer verplaatsen in hun interne en externe stakeholders. Dat betekent dat ze de taal moeten spreken van de collega’s van HR, marketing en strategie, van bestuurders en al die andere interne en externe doelgroepen. Als we dat niet doen, lopen we het risico dat we onszelf op termijn overbodig maken.
Maar goed, even terug naar die algoritmes die uiteindelijk allesbepalend gaan worden. Alles wat je ziet of hoort op internet wordt geselecteerd door algoritmes. Ze gaan een steeds grotere rol spelen in ons leven. Het juiste algoritme herkent ons gedrag op internet en spiegelt ons vervolgens nieuwe informatie voor die min of meer verband houdt met wat we eerder zagen. (bron: nos.nl)
Denk daar maar eens over na als contentproducent. Want je kunt content produceren die het verhaal steeds interessanter maakt. Je weet immers dat het juiste algoritme ervoor zorgt dat je doelgroep bepaalde informatie domweg niet te zien krijgt. Met de juiste content kun je een wereldbeeld precies inkleuren zoals je graag wilt. Je spiegelt je doelgroep voor wat zich in zijn bubbel afspeelt. Het is dus mogelijk om doelgroepen te segmenteren en elk een compleet verschillend beeld van de werkelijkheid voor te houden. We herinneren ons allemaal het beeld dat we van Trump hadden in de aanloop naar de verkiezingen in 2016. We zijn steeds sneller geneigd om onze vrienden en kennissen te geloven, mensen die in onze bubbel zitten, dus de werkelijkheid horen of lezen we niet meer. Dankjewel algoritme. Of moeten we in 2018 eens gaan nadenken hoe we met content kunnen gaan dwarsliggen, hoe we weer wat kritischer kunnen worden bij de totstandkoming van onze content.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing