Een paradox van deze tijd
- Content
- 8 feb 2018 @ 09:19
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Content
- 8 feb 2018 @ 09:19
- Gastblogger
Ooit, in de donkere middeleeuwen, ergens diep in de 20e eeuw, leefde bij spraakmakend Nederland sterk de overtuiging dat literatuur een missie heeft.
Literatuur moest opvoeden, bewust maken, van ketenen bevrijden, tot revolutionair elan aanzetten. Datzelfde gold voor kranten, opiniebladen en radio en tv. Geleidelijk zijn we wat minder overspannen gaan doen over allerlei culturele uitingen. Amusement was niet langer een vies woord. Scheidslijnen werden vager. Cross-overs combineerden klassieke en populaire muziek, thrillers en literatuur. Al wat schittert van Eleanor Catton bijvoorbeeld is een dikke pil, prachtig geschreven in klassieke, 19e-eeuwse stijl en met een ingenieuze structuur. Maar ook een boek over mysterieuze verdwijningen, moord en een heuse schat. Winnaar van de Booker Prize in 2013. Dat kan weer.
Alternatieve feiten
Geschiedenis is een rollercoaster. Cross-over blijft, amusement kan nog steeds prima. Maar we zien het belang van een missie in onze uitingen weer toenemen. Ook in negatieve zin, doordat hele volksstammen overtuigd zijn van een sinister complot van onze mainstream media: de missie om de massa te misleiden en zo de elite in het zadel te houden. Om fake news buiten te houden, wijken veel mensen uit naar websites die alternatieve feiten brengen. Geheel op maat, met het eigen wereldbeeld keurig of minder keurig verwoord.
Geloofwaardig blijven
Waar veel mensen aldus losgezongen raken van de werkelijkheid, zien we in contentmarketing een tegengestelde trend. Want dat is de paradox: waar onderwerpen dicht bij de eigen leefwereld komen, wil men waarachtigheid zien. En blijkt men daar ook een fijne neus voor te hebben. Verhalen – op video, op papier – moeten geloofwaardig zijn en nauw aansluiten bij de interessesfeer van de lezer of kijker. De maker moet er zelf in geloven, of anders wordt hij afgeschoten. Dat is dus de missie voor de contentmarketeer. En daarnaast mag je natuurlijk amuseren, prikkelen, emotioneren. In beeld, geluid en tekst. Je mag zelfs wat literairs of elitairs gaan doen. Als dat past bij de doelgroep natuurlijk. Maak er een mooie cross-over van!
Door: Gerhard Sluiter.
Deze blog verscheen eerder op de website van Platform Content.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing