Contentmarketeer, vlog je al?

Contentmarketeer, vlog je al?
  • Content
  • 16 mrt 2018 @ 15:42
  • 12616 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • VideoVloggenContentMakers

Ik vlog, jij vlogt, iedereen gaat vloggen. Vloggen maakt de overstap naar de zakelijke wereld met vloggers bij de politie, de zorg en zelfs in het gevangeniswezen.

Met vloggend personeel overtuig je het beste én trek je nieuwe medewerkers aan. Laat je inspireren door de voorbeelden van Kirsten Jassies (social media-expert en trainer) en ga zelf aan de slag! Want vloggen heeft de toekomst.

Op entopic.com legt Esmeé van Vliet nog eens uit wat we met vloggen bedoelen: Met een vlog neem je de kijker letterlijk aan de hand mee. Je loopt, zit, staat, praat, eet met de camera of smartphone in je hand. Dat het af en toe niet zo soepel gaat of het geluid niet altijd optimaal is, dat hoort er júist bij. De kijker beleeft het echte ‘verhaal’ met jou mee. En dat verhaal hoeft niet perfect te zijn, het mag authentiek, ongepolijst en in een paar minuten. Daarvoor hoef je ook geen professionele video-editor te zijn. Het zorgt voor een gezicht. Je maakt je organisatie menselijk en tastbaar, wat kan bijdragen aan empathie voor jouw product of dienst. Een grote corporate organisatie krijgt ineens een glimlach, maar ook kleinere organisaties kunnen zich hiermee profileren. Zo kun je met zakelijk vloggen je imago versterken of zelfs veranderen. En het beste van dit allemaal is dat je het zelf in de hand hebt. Win-win!

Je kunt je vlog nu ook kwijt op Linkedin. LinkedIn heeft recent LinkedIn Video geïntroduceerd, een tool om videocontent op het platform te kunnen delen.

Wat weet je als contentmarketeer eigenlijk van chatbots? Begin eens met het bekijken van wat goede voorbeelden zoals de chatbot van Eva Jinek. Het journalistieke platform en Messenger-bot van Jinek trekt elke maand een half miljoen unieke bezoekers. Bedrijven als KLM, Univé, Mediamarkt en Booking.com maken er inmiddels ook gebruik van. In de Verenigde Staten en Azië was het al langer gemeengoed. Chatbots die consumenten kunnen helpen in hun zoektocht naar het antwoord op een prangende vraag of dat ene product. Conversational commerce in optima forma. Chatbots dus. Stukjes software die gebruikmaken van de interface van chatapps en zich automatisch ontwikkelen aan de hand van machine learning. Het gebruik is nu ook in Nederland in een stroomversnelling gekomen doordat Facebook Messenger en Slack zijn opengesteld voor bedrijven. Wat kan het voor een merk betekenen? Er is op internet veel goede informatie beschikbaar. (Emerce.nl) Veel websites gaan definitief een dialoog aan met de bezoekers. Ze stellen vragen en geven antwoorden. Die antwoorden zijn nu nog het werk van goede tekstschrijvers. Maar geleidelijk aan zullen computers op basis van algoritmes de beste antwoorden genereren.

Kan een contentmarketeer eigenlijk nog zonder pod cast?  Sinds kort luister ik geregeld audio uitzendingen af. Nu nog het beste van een van onze landelijke omroepen. Maar wellicht binnenkort ook waardevolle podcasts over contentmarketing. LBL experimenteert ermee. Een waardevolle poging omdat podcast binnen contentmarketing een interessante tool is.

Op Villamedia enkele interessante voorbeelden van podcasts over media. Interessante informatie voor contentmarketeers die meer willen weten over podcast. ‘De podcastluisteraar, dat is gewoon een ‘hele exceptionele luisteraar’, volgens de deskundigen. Een goed voorbeeld van een interessante podcast is: ‘Komt een blad bij de dokter’, van Carolien Vader. ‘De titel doet vermoeden dat Carolien Vader, van platform Bladendokter.nl, onze Nederlandse magazine-makers in deze podcast eens aan een stevig consult zal onderwerpen. Verbandje erom, pleister erop en gaan. Maar het blijkt een podcast over media-innovatie en Vader interviewt elke aflevering iemand – meestal uit de tijdschriftenwereld – over zijn of haar merk. Karin Swerink over Vogue, Hugo Blom over de VPRO Gids, Esther Goedegebuure over JAN. De gesprekken zijn ongemonteerd en duren maar liefst veertig minuten.’

Ik las een opmerkelijk verhaal op CustomerFirst: consumenten vinden dat computer prima hypotheekadvies kunnen geven.

Tot slot nog even dit: de volgende technologische trend is alweer gaande met het Internet of Things (IoT), waarbij alledaagse voorwerpen zijn verbonden met het internet en zo gegevens kunnen uitwisselen.

In de Live Communication branche kan dit worden toegepast door het verzamelen van emoties door wearables of smartphones of het analyseren van looppatronen van bezoekers door het gebruik van slimme vloeren. Deze slimme apparaten en systemen die verbonden zijn met het internet genereren grote hoeveelheden data, die gebruikt kunnen worden voor marketing- en communicatie activiteiten, ook wel data driven marketing genoemd. Door het verzamelen van dergelijke data kan een beter beeld worden gecreëerd van de doelgroep en kan er worden ingespeeld op de beweegredenen en het gedrag van een bezoeker. Allerlei mogelijkheden om meer beleving te creëren tijdens een event, om vooral de waarde voor de bezoeker, exposant en organisator te verhogen. (Bron: congreswereld.nl)

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content