[column] Eitje

[column] Eitje
  • Content
  • 29 jan 2019 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Branded content

Om de zoveel tijd is er een hype op onze geliefde social media. Dit keer stal in afgelopen januari een bruin ei op Instagram de show. Het doel was het bestaande record van Kylie Jenner (zij liet de eerste foto van haar pasgeboren dochter zien) met 18 miljoen likes te verpulveren.

Binnen een mum van tijd – 10 dagen – zat het ei al op 23 miljoen likes, en as we speak waarschijnlijk al op het dubbele. Het @World_Record_Egg wond er geen doekjes om: het plan is altijd geweest om een nieuw record te zetten. Wie achter het ei zit, is onbekend. Toen Buzzfeed contact opnam, wou de eigenaar enkel mailen. ‘De kip Henrietta zit erachter, eentje van op het Britse platteland’, klonk de reactie. En het ei zelf? ‘Dat heet Eugene!’

Met content - in welke vorm dan ook - gaat het om aandacht vangen, zo blijkt maar weer eens. In een wereld waarin we dagelijks murw gebeukt worden met duizenden commerciële prikkels is aandacht van de consument goud waard. Jij en ik wisten dit natuurlijk al lang, maar het is vaak pas waar als het wetenschappelijk is aangetoond. Geloof ik. Marketingbureau Energize heeft een heuse prof ingehuurd om dat nog eens fijntjes op een rij te zetten. Wat bleek? Als je als marketeer attention triggers inzet dan heb je kans - geen garantie - dat de vermoeide consument misschien vrijwillig jouw kant opkijkt. En wat zijn die aandachtstrekkers? Iets met nieuw, emotie/humor, status, beloning, hulp en inclusie. En dan moet de rest ook kloppen, dus kennis van het merk, klantsegmenten en de afstemming van de boodschap. Tja.

Relevantie, relevantie, relevantie - en vooruit ook een beetje humor en gekkigheid - zijn eigenlijk bij content het meest doorslaggevend. Als het niet interessant is voor mij, who cares!? Of het nou branded is of niet, of gewoon content, of reclame, of gewoon een eerlijke en lekkere boodschap, ik wil geraakt worden vanuit mijn primaire behoefte. Soms heb ik dringend behoefte aan nieuws over een tweedehands auto, of een nieuwe zorgverzekeraar, of een nieuwe jeans, of een keigoede film, of een nieuwe smartphone. De kernvraag is voor mij dan altijd: vind ik dit aantrekkelijk om te lezen of te bekijken? De vorm van de content - en hoe je dat noemt - vind ik minder relevant. Mijn aandacht heb je als je met een goed verhaal komt. Content is soms zo makkelijk. Content is soms een eitje.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken