[column] Klant bepaalt inhoud bij online interactiefilm

[column] Klant bepaalt inhoud bij online interactiefilm
  • Content
  • 11 feb 2019 @ 09:15
  • Link
  • Robert Buisman
    Robert Buisman

    Producer
    Studio Interactive
  • Video

Oké, je hebt content en die wil je uiteraard zo goed mogelijk inzetten. De klant meteen boeien en tot actie aanzetten. Voor marketeers altijd een uitdaging. Robert Buisman over de voordelen van interactieve video.

Online video in de communicatiemix is zowel bejubeld als bekritiseerd. Hoe houd je de kijker vast tot aan de Call2Action? En staat YouTube niet vol met andere video’s, ook van de concurrent, die zich meteen aan de kijker presenteren als de video is afgelopen? Bovendien blijft video kijken in essentie een passieve bezigheid. Achterover leunen en ‘kom maar door met dat filmpje’. Raakt het de kijker niet, dan klikt hij of zij door naar de volgende video. Weg is je marketingeuro.

Actief

Totdat iemand in de video ineens tegen jou zegt: Hé, goed dat je er bent. In deze video bepaal jij wat je gaat zien. Ineens zit je op het puntje van je stoel. ‘Huh, wat is dat? Eens kijken wat er komen gaat’. En zo word je - onbewust - van passieve kijker een actieve deelnemer in het verhaal.Bij online interactiefilm maken kijkers zélf keuzes binnen de content van de video. Op basis van hún behoefte worden ze in een soepele flow door de video geleid en krijgen alleen de content te zien die voor hen relevant is. Interactiefilm gaat verder dan alleen maar het toevoegen van aanklikbare buttons en overlays. Soepele overgangen, slimme scenario’s met louter relevante keuzemomenten en -consequenties, en de human touch maken het aantrekkelijk. (NB: De acteur kan diréct reageren op de keuzes van de kijker, zonder dat de video buffert of heel even stilstaat).

SNS: Doen in plaats van passief kijken

Voor SNS zette Léon Cozijnsen, Expert Lead Digitale Klantbeleving bij De Volksbank, online interactiefilm in om klanten de werking van de Mobiel Bankieren App uit te leggen. In slechts één video worden zes features van de app met elk gemiddeld vijf sub features uitgelegd. Dat lukt je in één YouTube niet. Op een pagina van de site van SNS wordt de klant in een video opgevangen door een medewerker van de bank waarna die zelf onderwerpen kan kiezen. Uiteindelijke doel: klanten bewegen van de mijnSNS-omgeving naar de app.

Cozijnsen: ‘We zetten de kijker zelf aan de knoppen en betrekken hem écht bij de content doordat hij zelf actief moet meedoen. Hij bepaalt zelf wat het vervolg wordt van de video. Wij verzorgen enkel het aanbod van content, niet wat de kijker op dat moment gaat zien. Zo ontstaat er een video die aansluit bij de informatiebehoefte van de klant, terwijl de klant aan het stuur zit. Alsof hij zelf de regisseur is. En dat werkt goed.’

Interactiefilm biedt zowel consument als merk meerwaarde. Voor de kijker is dat de interactieve beleving en inhoudelijke relevantie. Voor de marketeer is het naast de hoge engagement de meetbaarheid: alle clicks en controls kunnen worden vastgelegd en inzichten worden via realtime statistieken grafisch weergegeven.

 

De echte RegioBank-adviseur wekt vertrouwen

Na de succesvolle pilot van SNS, volgde ook RegioBank met een interactieve video-uitleg. Online Marketeer bij RegioBank Job Kersemaekers: ‘Onze klanten kiezen bewust voor een adviseur in de buurt. Het contact met deze adviseur is voor hen belangrijk. Het feit dat in de video een échte Zelfstandig Adviseur van RegioBank reageert op de keuzes van de kijker, wekt vertrouwen. Bovendien maakt het de video toegankelijk en laagdrempelig en dat past goed bij ons merk.’

Die directe reactie van de presentator in de video creëert vrijwel altijd een glimlach bij de kijker. Bij Studio Interactive blijkt dat kijkers langer geboeid zijn. Situaties waarin mensen gedurende vier minuten een video doen en eigenlijk het idee hebben dat ze maar anderhalve minuut bezig waren, zijn concrete aanwijzingen voor een hoge betrokkenheid.

Ook harde cijfers bevestigen dit. Door de uitgebreide meetmogelijkheden kunnen flink wat data worden verzameld. Op de bekende KPI’s als uitkijk-, click-through- en conversieratio wordt hoog gescoord. Maar misschien nog interessanter zijn de interesses van de klant die ongepolijst naar boven komen. Welk item binnen de video - wanneer en waar vandaan - genereert bijvoorbeeld de meeste clicks. Dat is niet alleen voor de consument/kijker interessant, maar ook voor de marketeer.

 

Links:

https://www.snsbank.nl/particulier/uitleg-sns-mobiel-bankieren-app.html

 

https://www.regiobank.nl/service/online-bankieren/mobiel-bankieren-bij-regiobank.html

www.studio-i.nl

 

Robert Buisman

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken