[column] Stemgestuurd zoeken vraagt aangepaste content

[column] Stemgestuurd zoeken vraagt aangepaste content
  • Content
  • 5 feb 2019 @ 11:13
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • DigitaalContent

Vier jaar, een snotneus nog, toch verrast ze me als ik haar uit school heb gehaald en thuisbreng. Als de kamerdeur opengaat, roept ze: ‘Google, doe de lichten aan.' En floep, er is licht.

Ze probeert Spotify, maar dat lukt niet. Haar twee jaar jongere zus brabbelt haar keurig na. Gelukkig reageert de digitale speaker er niet op. Over voice gesproken. Ik ben ineens geïnteresseerd omdat een kind van amper vier er spelenderwijs mee omgaat en het gebruik van voice niet vreemd vindt. De wereld van SEO verandert, en wie als contentmarketeer wil inspelen op stemgestuurd zoeken, moet zijn content daar ook op afstemmen. Op het web is volop informatie over dit onderwerp te vinden. Lezen, zou ik zeggen.

Ook in deze ontwikkeling moet je je als contentmarketeer verdiepen: Google dat steeds meer optreedt als publisher en steeds vaker content van anderen publiceert, soms met credits, maar soms ook zonder. Google heeft in dit verband een uniek algoritme ontwikkeld dat een vraagsteller voorziet van een antwoord en waardoor het voor de zoeker niet meer nodig is om een keuze te maken en door te klikken. Lezen dus als je nog met SEO 2.0 bezig bent. Want 3.0 is al lang gemeengoed aan het worden als het aan Google ligt.

Google wordt ook steeds belangrijker als het gaat om merkreputatie. Op bloovi.be lees ik: ‘Volgens Gary Illyes, Webmaster Trend Analist bij Google, gaat de zoekmachine de merkreputatie van bedrijven laten meewegen als ranking-signaal. Niet gelinkte vermeldingen en een analyse van het sentiment en de context ervan zullen de zoekmachine helpen om te bepalen wat de autoriteit en relevantie van je merk is. De reputatie, geloofwaardigheid en het probleemoplossend vermogen van een bedrijf spelen hierbij een belangrijke rol. Door gebruik te maken van reviews, ben je in staat om een online reputatie op te bouwen en je online aanwezigheid kracht bij te zetten.’

Het woord attention trigger viel me deze week op. Waar moet je je content of advertentie van voorzien om ervoor te zorgen dat deze enige aandacht krijgt? Geen sinecure overigens. De VU-marketinghoogleraar Peeter Verlegh deed er onderzoek naar. Hier lees je of emotie wel de juiste trigger is om ervoor te zorgen dat je verhaal gelezen of gezien wordt.

Vier op de tien mensen wantrouwt Facebook, lees ik op newsmonkey.be. Facebook-CEO Mark Zuckerberg laat op 24 januari in een van z'n befaamde blogposts weten dat er een aantal zaken zullen veranderen aan de grootste socialenetwerksite ter wereld. Mensen met een eigen pagina hebben vanaf vandaag toegang tot een nieuwe tab. Als je daarop klikt, zie je of er content van de pagina verwijderd of afgeschermd werd door Facebook.

Meer interessant Facebook-nieuws: het medium heeft aangekondigd dat het een fonds voor journalistieke projecten gaat optuigen ter waarde van 300 miljoen dollar. Een deel van die gelden zal ook in Europa worden uitgegeven, meldt Het Financieele Dagblad.

Verder werd ik aangetrokken door het begrip ‘biometrisch’ boarden. KLM begint binnenkort op Schiphol met de uitrol van biometrische gezichtsherkenning, onder de naam Seamless Flow, waarbij passagiers ‘met de handen in de zakken’ door het hele proces kunnen wandelen. Dit zegt Jordie Knoppers, de Customer Journey Manager op de afdeling Customer Experience van KLM tegen Zakenreis.nl. Ik kan niet wachten. Benieuwd wanneer ik er op Schiphol kennis mee kan maken.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken