[column] Is private messaging de toekomst van social media?

[column] Is private messaging de toekomst van social media?
  • Content
  • 8 apr 2019 @ 10:08
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social mediaPrivacyStrategieContent

Private messaging apps zijn enorm populair geworden en tonen meer groei dan traditionele sociale medianetwerken.

Volgens onderzoek van Business Insider gebruiken steeds meer mensen social messaging apps als WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat en Viber dan Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn.

Deze groei is niet heel gek. We hebben namelijk steeds meer behoefte aan echt contact. Daar worden de algoritmes van de social media ook op aangepast. Zo heeft Snapchat besloten berichten van bedrijven in een aparte tab te plaatsen en geeft Facebook in de tijdlijn de voorkeur aan berichten van vrienden en familie.

Dit is wellicht goed nieuws voor de gebruikers, maar voor merken wat minder. Experts schatten dat zo’n 84% van de berichten privé gedeeld worden. Hierdoor hebben merken geen idee meer wat er over hen gezegd wordt online, wat juist het grote voordeel was van social media. Sterker: ze konden zelfs deelnemen aan het gesprek. Hoe moeten merken met deze verandering omgaan?

Goed om te analyseren wat nu precies de reden is voor deze verschuiving. De grote populariteit van private messaging komt doordat het twee belangrijke issues oplost: urgentie en vertrouwen. We verwachten dat er steeds sneller (door merken) geantwoord wordt. Door private messaging komt het vertrouwen in social media terug, wat belangrijk is gezien de privacydiscussie van de afgelopen jaren. Het gesprek voelt intiemer, mensen weten beter met wie ze praten.

Voor merken is dit hét moment om hierop in te spelen, private messaging biedt namelijk veel mooie en nieuwe mogelijkheden om (weer) in gesprek te komen met je doelgroep. In privéberichten delen we meer intieme dingen en gaan we dieper de connectie met een ander aan. Op deze manier kun je echt een persoonlijke connectie maken met je doelgroep. En aangezien we eerder iets aannemen van mensen die we kennen, is dit ook de ideale plek voor je conversies. Je kunt namelijk relevante aanbiedingen heel eenvoudig via privéberichten geven.

Hieronder een drietal voorbeelden van hoe je als merk slim private messaging kunt inzetten.

Chatbots

Chatbots zijn al enige tijd mogelijk, maar worden vooral nog voor customer service gebruikt. Wanneer je naar de urgentie issue kijkt is dit natuurlijk ook een ultieme uitkomst. Er wordt binnen enkele seconde op een vraag gereageerd. Chatbots bieden alleen ook mogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld entertainment. De Christian Grey chatbot is misschien wel een van de meest bekende voorbeelden. Fans van de boeken en films maakten hier massaal gebruik van. Dit was hun kans om met Christian te praten, een relatie met hem aan te gaan en zelfs met hem te trouwen. In de gesprekken werden natuurlijk wel de boeken, de film en de soundtrack aangeprezen, maar op een toegankelijke manier.

Voice messages

Ik kijk elke ochtend het nieuws op RTL. Tegenwoordig kun je ook om 07.00 ‘s ochtends via Whatsapp een voice message van Jan de Hoop krijgen. Het bericht duurt zo’n twee minuten en geeft je een korte samenvatting van het nieuws. Onwijs slim hoe RTL hier inspeelt op het feit dat mensen steeds vluchtiger het nieuws tot zich nemen. Niet iedereen heeft namelijk zin of tijd om ‘s ochtends het journaal te kijken. En op deze manier heb je het idee dat Jan speciaal voor jou dit bericht heeft ingesproken.

Branded GIFs
Er is geen content zo shareable als GIFs. Giphy is de meest bekende zoekmachine en is ook in vrijwel alle messaging apps geintegreerd. Hierdoor kunnen gebruikers binnen de app GIFs zoeken. Je kunt hier als merk op inspelen, door relevante en grappige branded GIFs te maken. Op deze manier wordt jouw merk op een subtiele manier onderdeel van het gesprek.

 

Door Carlijn van Wulfften Palthe, head of strategy bij Dorst & Lesser.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken