[column] Soms is contentmarketing zonde van je tijd

[column] Soms is contentmarketing zonde van je tijd
  • Content
  • 22 nov 2019 @ 10:03
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

Cor Molenaar stuurt deze week een interessante nieuwsbrief rond. Hij schrijft over de disruptie van platformen die behoeften met aanbod verbinden. De bemiddelingsplatformen kunnen de vraag koppelen aan het aanbod, zoals Uber, Thuisbezorgd en AirBnB.

Hierbij staan de klantbehoeften centraal. Vanuit deze vraagsturing komen de nieuwe marketinginstrumenten zoals dynamische prijzen, persoonlijk aanbod gebaseerd op historische aankopen en persoonlijke aanbiedingen. Deze marketinginstrumenten worden geïnitieerd en gestuurd door algoritmes. Hierbij is sprake van krachtige nieuwe marketinginstrumenten gebaseerd op data, koopgedrag en machine-learning (de algoritmes). De kennis die opgebouwd wordt van klantbehoefen, klantwensen en koopprocessen wordt veel waardevoller dan de analoge benadering met een customer journey.  (Bron) U leest het goed, alle energie die u nu nog steekt in het verzamelen van klantdata tijdens een customer journey, het maken van klantprofielen enzovoort is zonde van uw tijd. Laat het over aan de algoritmes die haarscherp uitzoeken wat de wensen van uw potentiele klanten zijn. Geen analoog gedoe meer. Maar een digitale benadering. Als u uw aanpak nu niet aanpast aan de werkwijze van de grote platforms, zal de nieuwe generatie zoekmachines ongekend disruptief zijn, aldus Molenaar. Wakker worden dus.

Een opvallend bericht deze week van innovationsorigins.com. We stevenen volgens Reuters snel af op een Cybernetic Newsroom: een redactieruimte waar robots en journalisten elkaar versterken. Een opvatting die Jorge Alves Lino, Lector Media, Interactie en Narratie aan Fontys volledig onderschrijft. In het onderzoek De Automatische Nieuwsredactie werkte Alves Lino afgelopen vier jaar samen met Universiteit Tilburg en De Persgroep aan robotjournalistieksysteem PASS waarmee automatische voetbalverslagen kunnen worden gegenereerd. Het denken over robotjournalistiek is volgens Alves Lino langzaam aan het veranderen. ‘Waar lange tijd de angst overheerste dat robots het journalistieke werk zouden gaan overnemen, zien we nu dat meer en meer redacties de mogelijkheden van automatische tekstsystemen verkennen.’

Dit vond ik ook een bijzonder verhaal: circa 75 procent van de bedreigingen die ontdekt worden in de Security Operation Centers (SOC’s) van NTT wordt nu georkestreerd door supervised machine learning en threat intelligence. Het onderzoek Future Disrupted: 2020 Technology Trends bevat de belangrijkste inzichten van Matthew Gyde, CEO van de Security-tak van het bedrijf. Het rapport laat zien dat Orchestration, Automation, and Response (SOAR) sterk aan populariteit, vooral doordat steeds meer aanvallen met een grote snelheid plaatsvinden. Dit vraagt om een op artificial intelligence gebaseerde securityaanpak. Op Dutchitchannel.nl het complete verhaal.

Op 12 november vond het Emerce Update Event over Instagram plaats. Fabien Vlems van Fabtastic signaleert enkele duidelijke trends. Ik pik enkele statements uit haat review op Marketingfacts.

Een verhaal lanceren dat nergens landt, is verspilling van aandacht en van je kostbare tijd. Tom Hensen, social- en contentmarketeer bij Bol.com, vertelde dat in 2019 de hele Instagram-strategie werd omgegooid. Het bedrijf legt nu met Instagram de focus volledig op Gen Z – 16 tot 24 jaar. Met deze doelgroep in het achterhoofd, deelt Bol.com korte posts die direct een verhaal oproepen. Tip van Bol.com: durf een niche te kiezen. Gebruik idientificeerbare content, memes. Deze worden gewaardeerd bij de doelgroep omdat deze zich erin herkent. Streef naar interactie. Instagram is een platform waarbij je makkelijk samen met je volgers content creëert. Het is cruciaal dat je op Instagram waarde biedt om jezelf te onderscheiden van anderen. "Stop met schreeuwen, start met inspireren." Vertel je verhaal meer keren op verschillende manieren. Reageer op vragen. De samenvatting op Marketingfacts is de moeite waard om te lezen.

Op rtlz.nl een leuk verhaal over jongeren die bedrijven adviseren. Onder meer bij hun taalgebruik. Jongeren gebruiken andere woorden. Uit ervaring blijkt dat websites die door jongeren kritisch bekeken en aangepast zijn veel beter scoren.

Afgelopen week weer een rondje langs de websites van de vakbroeders gemaakt.  Met het oog op komende Grand Prix is het toch aardig om te zien hoe de vakmensen zich presenteren op het web. Ik klik in de meeste gevallen eerst op de tab blog. Wanneer de laatste post ouder is dan laten we zeggen zes maanden, ga ik naar een volgend bureau. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bedrijven die een bureau-oriëntatie doen, ook nieuwsgierig zijn naar nieuws rondom een partij. Hoe kun je nu een actueel advies verwachten van een bureau die de eigen etalage zo verwaarloost. Er zijn gelukkig ook goede voorbeelden.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken