[column] Maak na de noodlanding een geweldige doorstart

[column] Maak na de noodlanding een geweldige doorstart
  • Content
  • 14 mei 2020 @ 08:29
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Strategie

Hoeveel bedrijven kunnen dankzij de steun van de overheid een noodlanding maken? Ik durf het aantal niet te schatten. Laten we het houden op veel, maar voor sommige dreigt het doek te vallen.

Misschien moet de sector zich herstructureren. Terug naar vroeger gaat niet meer op. Er worden ongetwijfeld banen geschrapt. Bedrijven zullen diep in het eigen vlees gaan snijden om het eigen vel te redden. Voorlopig zal het maken van winst een illusie zijn. Het gaat draaien om het halen van zwarte cijfers. Iedere ondernemer is bezig met een transformatieplan gericht op het voortbestaan. Sommige zijn te groot, andere te klein om nog levensvatbaar te zijn. Tijdelijke contracten worden stopgezet, freelancers mogen huiswaarts keren, ouderen kunnen wellicht vervroegd met pensioen, en wie vrijwillig vertrekt krijgt een premie. Alle mogelijkheden zijn aan de orde. De knip gaat op slot. Nu telt cash flow en kostenreductie. Er moet een helder perspectief komen, zodat aandeelhouders en stakeholders weer bereid zijn te investeren.

Ik adviseer ondernemers met elkaar om tafel te gaan. Krachten bundelen zou weleens het meest realistische overlevingsscenario kunnen zijn. Nog meer staatssteun voelt als een vorm van tijdtrekken. De afgrond komt steeds dichterbij. Er zijn zoveel mkb’ers in ons vak die behoorlijk synergetisch zijn met elkaar dat ze samen een sterke doorstart kunnen maken naar de toekomst. Als al die zelfstandige ondernemers nu eens hun grote ego opzij zetten en de dollartekens waarvan je nu alleen nog maar kunt dromen uit de ogen schrappen, dan ontstaat er wellicht een interessante situatie voor samenwerking en kan de marketing-, contentmarketing-sector en eigenlijk elke andere creatieve sector in de communicatie-industrie een verrassende transformatie maken.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken