[column] Durf te vernieuwen, denk anders

[column] Durf te vernieuwen, denk anders
  • Content
  • 17 jul 2020 @ 11:43
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

In een interview met Adyen lees ik over de opkomst van virtual cards, onder meer voor een nieuw type bezorgdienst. Je bestelt via een app een nieuwe laptop, de bezorgdienst koopt deze voor je en levert ‘m binnen een uur bij je af.

Met de virtual card kan deze bezorgdienst afrekenen bij de leverancier. Jij hebt betaald via de app. Adyen regelt via de virtual card een en ander op de achtergrond. Ik moet natuurlijk onmiddellijk denken aan de manier waarop in ons vakgebied wordt gewerkt. Veertig jaar geleden was deze aanpak het begin van een succesvol bedrijf. Als beginnend zzp-er werd ik overspoeld met vragen om verhalen, teveel om zelf te doen. Dan ga je inkopen en verzamel je om je heen een netwerk van goede freelancers die voor je willen werken. Je was geen doorgeefluik, want je voegde eindredactie toe en van het een kwam het ander. Uiteindelijk kon je als ondernemer zo complete producties aan.  Je toegevoegde waarde zat in allerlei zaken zoals de compleetheid van producties, gegarandeerde kwaliteit, op tijd leveren, geen gezeur als er een of meer correctierondjes volgden, kortom klant blij en freelancer blij. Die hield je immers in de luwte en die betaalde je altijd netjes op tijd. Het gebeurt nog steeds op deze manier. En Adyen doet niet anders. ‘Adyen is een bedrijf dat leiderschap laat zien en voortdurend vernieuwt. Leiderschap gaat over de kracht om medewerkers zelf dingen te laten leren. Innovatie en creativiteit komen uit werknemers die ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien. Met niet te veel managers, omdat zij vooral bewakers van efficiëntie zijn, die effectiviteit veelal niet ten goede komt. Innovatie kun je niet afdwingen met een model.’ (MT.nl ) De beurskoers van Adyen is in korte tijd verdubbeld.

In Sprout deze week een verhaal over remote werken, zoals thuiswerken ook wordt genoemd. Bij remote werken stijgt de productiviteit en de creativiteit. Remote werken stimuleert vertrouwen. Remote werken brengt vernieuwing. Remote werken zorgt dat we loskomen van deze bestaande structuren. We werken in een nieuwe en afwisselende omgeving en dat maakt medewerkers flexibeler en creatiever.

Van de website van onze collega’s haal ik dit citaat van Heiko Bleeker die CEO’s interviewde over deze tijd: ‘Niet alleen op het financiële vlak blijkt de crisis een test. Ik sprak ook een ceo die heel tevreden was met zijn team, maar er nu achter komt dat het team niet goed op een crisis is ingericht. Hij moet nu de helft van zijn team vervangen. Dat zijn heftige dingen in een paar maanden tijd.’ Uit hetzelfde verhaal: ‘Elke euro die een merk nu investeert in marketing of communicatie moet meetbaar effect opleveren. Geld voor experimenteren ontbreekt nu. Van medewerkers wordt nu creativiteit en vernieuwing gevraagd.’

Egbert Jan van Bel schrijft deze week op Customer Talk: ‘Lang geleden was het heel handig als je met stokjes een fikkie kon maken. Dat fikkie is nu een algoritme of slim ingeregeld zelflerend proces. Bellen met je verzekeraar of de schade al afgehandeld is of appen met je autodealer of de grote beurt inmiddels is afgerond, kan echt niet meer – maar het gebeurt nog steeds in grote getale. De crisis die in aantocht is en er in feite al is, kun je alleen doorstaan door feitelijk en efficiënt te opereren. Relaties, kortingen, vroegboekacties, NPS, loyale klanten, vaste contracten en wurgcontracten doen er niet meer toe. Feitelijk betekent dit dat we de technologie dienen te gebruiken om het juiste aanbod op het juiste moment aan de juiste klant aan te bieden. Efficiënt is het dan om die deal snel en correct uit te voeren. Er komt een tijd aan dat je je geen fouten in het ondernemen meer kunt veroorloven. Geen enkele meer. Successen uit het verleden zijn geen garantie voor een succes in de toekomst. Af en toe kritisch achterom kijken kan geen kwaad. Maar het is tijd voor vernieuwing.’

Hoe komt de sector weer in een flow terecht? Moeten de contentmarketeers niet weer eens met elkaar in gesprek, op zoek naar een nieuwe klik en een optimistische gemoedstoestand. Niet een Grand Prix-feestje, want we weten hoe dat afloopt. Met dezelfde cases, dezelfde winnaars en dezelfde blije of teleurgestelde gezichten. Veel spelers in de markt hebben nu tijd nodig om uit de crisisgemoedsstand te komen op weg naar een positieve feedback bij klanten en omgeving. Er is positieve energie nodig. Dat vraagt om vernieuwing en talenten die deze tijd aan kunnen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken