[column] SEO vergroot effect contentmarketing

[column] SEO vergroot effect contentmarketing
  • Content
  • 17 jul 2020 @ 09:13
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieContentZoekmachine

Als marketeer, merkstrateeg of brandmanager heb je met bloed, zweet en tranen je organisatie ervan overtuigd dat het slim is alle communicatie vanuit één overkoepelende aanpak te sturen.

Je ontwikkelt een onderscheidend contentmarketingprogramma en gaat aan de slag. Je schrijft verhaallijnen, bedenkt creatieve contentformats en maakt content die aansluit bij enerzijds de behoeften van je doelgroep en anderzijds de merkwaarden van je organisatie.

Met een contentkalender plan je de verspreiding in de verschillende kanalen. Je krijgt likes en comments en ook je collega’s reageren enthousiast. Ze delen actief je content op hun social media-kanalen. In een dashboard verzamel je cijfers die inzichten geven in het effect. Je ziet pieken in het bezoek, maar te weinig constante groei en het aantal terugkerende bezoekers blijft achter. Tegen je verwachting in stijgen de mediakosten en blijft groei in organisch bereik achter.

In een contentmarketingprogramma staat primair de informatiebehoefte van het publiek centraal. Contentmarketing als klantgedreven marketingstrategie is gericht op het vinden, binden en activeren van publiek. Je beantwoordt hun vragen binnen een specifiek domein. Zoekmachines spelen daarin een belangrijke rol. Op welke manier helpt SEO je meer rendement uit je content te halen?

Zoekmachineoptimalisatie

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en vraagt om een investering in content, techniek en linkbuilding. Deze combinatie zorgt ervoor dat je content optimaal vindbaar is voor zoekmachines en je daarmee je publiek bereikt. Anno 2020 gaat SEO vooral over het inspelen op de (zoek)intenties van je doelgroep en ze op je website een goede user experience te bieden. En daar zit precies de overlap met contentmarketing.

Markteers vinden het nog wel eens lastig om zich te bemoeien met de zoekmachinevriendelijkheid van een website. Ze denken snel dat ze te weinig kennis hebben van bijvoorbeeld de techniek om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. In veel organisaties werken de SEO-specialist en contentmarketeer dan ook nog onvoldoende met elkaar samen.

Natuurlijk zijn er een aantal technische optimalisaties belangrijk, zodat je gemaakte content door zoekmachines doorzocht en geïndexeerd kan worden. Maar vooral de verwijzingen (vermeldingen en vooral links) vanuit andere sites naar je website zijn belangrijk en de inhoud van je content moet aansluiten op de vragen die mensen in een zoekmachine stellen. Dan gaat het niet alleen om het verwerken van veel gebruikte keywords, maar het echt zo compleet mogelijk weergeven van het antwoord op de vraag/behoefte van de doelgroep.

SEO tools geven inzicht

De Google Keyword Planner, Answer the Public, Google trends, Ubersuggest, Google Search Console en meer. Allemaal tools die je kunnen helpen inzichten te krijgen in zoekgedrag van je doelgroep. Door gebruik te maken van die inzichten in je contentmarketingprogramma vergroot je de kans dat de inhoud aansluit op de informatiebehoefte van je publiek. Waarnaar zijn ze op zoek? Welke vragen stellen ze in een zoekmachine? Welke woorden gebruiken ze? Als je jouw content daar goed op aansluit vergroot je de kans dat je content ook gevonden wordt wanneer mensen op zoek gaan naar informatie in zoekmachines.

Vergroot het rendement uit content

Belangrijk is dan dat je al je content ook op je website publiceert, in een logische hiërarchische structuur, waarbij je bezoekers via interne links naar relevante andere pagina’s op je site verwijst. Hierdoor stijgt het rendement van je contentmarketingprogramma, omdat het naast externe zichtbaarheid ook bijdraagt aan meer site bezoekers via SEO. Je content bereikt een groter publiek door vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten. Met linkbuilding stijgt het aantal externe links naar je website wat zorgt voor meer autoriteit in zoekmachines. Daarnaast is de kwaliteit van je bezoek uit zoekmachines hoger omdat zij zelf het initiatief namen op zoek te gaan en jou hebben gevonden. Het beantwoorden van vragen via een zoekmachines heeft ook een positief effect op je merkbeleving. Onderzoek heeft laten zien dat mensen merken als sterke betrouwbare merken ervaren wanneer zij in een zoekmachine vinden wat ze zoeken. En dat zorgt er weer voor dat mensen zich meer betrokken voelen en open staan voor je content. Het effect van bijvoorbeeld een retargetting-campagne of een wervingscampagne voor inschrijvingen voor je nieuwsbrief zal binnen deze groep daarom succesvoller zijn.

Een zoekmachine doet in feite hetzelfde als wat een goede contentmarkteer doet. Luisteren naar je publiek en het vertalen van hun vraag naar relevante content. Door vraag en aanbod op elkaar aan te sluiten vergroot je de relevantie en daarmee het effect van je contentmarketingprogramma.

Door: Nancy Schuurmans en Eduard Blacqière. Zij hebben als resp. contentmarketeer en SEO- specialist samengewerkt in de contentmarketingaanpak van Zelfstroom.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken